Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krav på 3500,- fra Getty Images

Letitbe

Medlem
Jeg har brukt et lite 75x75 pixels bilde på min firmaside som jeg fant på nett for omtrent et år siden.. I dag fikk jeg krav fra Getty Images på 3500,- for "Unathorized Use of Getty Images Photographs".

Vel.. jeg ser vel for meg at det bare er å betale det.. kommer meg vel ikke unna ?

Noen andre som har opplevd det samme ?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvem var det som fakturerte deg?
Er faktura utformet etter kravene?
Var det på Getty Images du fant bildet? Kan det være at Getty Images har kjøpt/fått det av noen som heller ikke har rent mel i posen?
Du kan evt. prøve å kjøpe bildet nå og lese litt hva kontrakten sier - skal litt til for at de kan sannsynliggjøre et tap på 3500 rubel i såfall (eller hva det nå var).

Som bedrift (Getty Images altså) kan du fakturere for tapte inntekter, faktisk forbruk og alt sånt, men jeg er veldig usikker om de kan "straffe" eller kreve en bot for at du har brudd loven - det tipper jeg er opp til en domstol?
 

Nutz

Med lem
Getty har holdt på med dette lenge, -sende faktura og true de som har handlet i god tro..

Sikker på at du har lånt bildet derfra, og ikke fra et annet nettsted? :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vel.. jeg ser vel for meg at det bare er å betale det.. kommer meg vel ikke unna ?

Getty har vel ingen virksomhet i Norge, men de må jo fremme krav mot norske borgere i Norge, så det "kan" jo være en måte å komme unna på. (med forbehold om at Getty ikke har virksomhet i norge - har ikke sjekket).
 

Letitbe

Medlem
Hei, takker for svar.
Jeg var rett og slett litt slurven... søkte på images.google.com tror jeg (det er ganske lenge siden nå).. og brukte et bilde jeg kom over uten å tenke noe videre over det.

Er klart over at jeg nok må betale dette. Surt.. men men...
 

Nutz

Med lem
Dette med "god tro".
Det er mange bildearkiv som er frie og fritt til bruk.
Dersom dette bildet lå på en sånn side og at det var "fritt frem til å bruke for alle", så handler man i god tro..
 

Letitbe

Medlem
Saken er at det er såpass lenge siden nå.. og jeg kan hverken huske / eller dokumentere hvor jeg har funnet bilde. Men er det slik at Getty Images "prøver seg".. og bare sender ut denne ene fakturaen? Brevet jeg har fått er ganske omfattende.. med screenshot av nettsiden / bildet m.m. ....
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du har benyttet deg av en annens eiendom uten å spørre og uten å ha godtatt en pris på forhånd er det slik at firmaet da kan kreve deg for en sum. Uten å ha sett bildet eller prisen du normalt skulle ha betalt. Ofte så tår det i vilkårene til bildebyråer at uatorisert bruk kan faktureres med en tillegg (ofte 100%)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Saken er at det er såpass lenge siden nå.. og jeg kan hverken huske / eller dokumentere hvor jeg har funnet bilde. Men er det slik at Getty Images "prøver seg".. og bare sender ut denne ene fakturaen? Brevet jeg har fått er ganske omfattende.. med screenshot av nettsiden / bildet m.m. ....

De har vel dokumentert at du har brukt bildet på nettsiden din, og da er saken ganske klar. Det beste er nok å bare betale kravet for å slippe ytterligere ubehageligheter. Du har stjålet et bilde og må ta konsekvensene. Kravet er slik jeg ser det rettferdig.

Sjekket opp Getty i brreg, og de har virksomhet i Norge - som dermed utelukker den eneste måten du kunne kommet unna på.
 

testdriver

Ha det bra..
Støtter siste taler her. Disse gutta virker veldig rutinerte og vet nok hvordan de skal gjøre små krav som dette langt større...
 

Nutz

Med lem
Et bilde på 75X75 px til 3500 spenn er det lov å sette spørsmålstegn ved..
Her har de klint til med en fantasipris med mottoet "går det så går det".
 

zapotek

Medlem
Sakset fra linken Nutz postet: "If you read the thread (link in my initial post) on sitepoint you will see that they are not taking anyone to court - just sending out as many of these demands as possible with a very strongly worded legal sounding letter, with the hook that if you settle quickly you get a discount (which should tell you something!) and of course many people panic and pay up."

Virker nesten som mafiavirksomhet dette, enkelte har blitt fakturert for 10 000 euro for bruken av et bilde...
 
Sist redigert:
Topp