Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krav på 3500,- fra Getty Images

Letitbe

Medlem
Bildet er brukt på en underside på nettsiden min.... i størrelse 75x75 pixel.. Venstrestillt i forhold til innholdet. (forsåvidt et elendig bilde.. som skal illusterer en serverpark).
Jeg fant det ved søk på images.google.com .. og tenkte ikke noe mer over det.. siden bildet var såpass lite.

Uansett... jeg kan vel late som om jeg aldri har mottatt noe brev. Addressen som brevet er sendt til er "Stedsnavn 1".. og jeg bor på landet og har ikke husnummer hvor jeg har firmaadressen min. Så adressen er forsåvidt feil også. Virker som om adressen er hentet rett fra Google Maps firmaoppføring?
Vel... takk for alle svar så langt. Surt å måtte betale 3500 for et simpelt minibilde..
 

Knut

Medlem
Ved at noen bruker bildet uten lov, kan bildet miste en videre salgsverdi. Enkelte bilder kan miste kjøpere hvis bildet finnes eller er brukt mange steder og dermed også verdi.

Jeg snakket akkurat med en som driver et annet bildebyrå og han sa at hvis kravet bare er på 3500 kroner, så bør du bare skynde deg og betale for å få saken ut av verden. Setter de dyre advokater på saken kan kravet fort bli mye høyere.

Spiller liten rolle hva det KAN gjøre. Og påstår man at det har mistet salgsverdi må dette bevises.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ståle har jo rett angående det - et bra poeng synes jeg - og sikkert kjekt å huske (vet aldri når noen låner et bilde av meg).
Bevis er litt vel sterkt, men kan du sannsynliggjøre det er det godt nok for forliksrådet.
 

picxx

Well-Known Member
Litt OT, men en maa jo faktisk spekulere litt i om at slik virksomhet fra de store bildedb ikke er gjort i vond tro. Det er jo ikke noe problem for dem aa beskytte bildene sine, ved aa nekte aa la f.eks. google images indeksere disse. Istedet lar de hele db indekseres overalt, og velger aa sende regningen til "sluttbruker", som sikkert i mange tilfeller langt fra er oppmerksom paa hva lovverket faktisk sier om slik bruk.

Driver du en gullsmed plasserer du liksom ikke hele utstillingen paa gata uten oppsyn i haap om at noen stjeler noe, slik at du baade kan anmelde en tyv og kreve forsikringsselskapet. Lite trolig er det vel ogsaa at man faktisk har faatt noe fra forsikringsselskapet om man ikke selv gaar til skritt for aa beskytte verdiene. Det samme lovverket burde i mine oeyne ogsaa inkludert internett. Gaar man ikke til skritt for selv aa forhindre at ulovlig bruk skjer, skulle man heller ikke hatt noe vern i ettertid paa de samme verdier.
 

hansson

Langveisfarende
Interessant synspunkt, men det ville jo være kørka av dem å hindre indeksering. De selger først og fremst digitale bilder på Internett!

Hadde plattformen vært utveksling av papirkopier slik det foregikk for mange år siden, ville saken vært en annen. Men nettsidene deres er ikke bare et utstillingsvindu for salg som foregår internt mellom reklamebyråer og Getty, de lever faktisk av å selge på plattformen "nett" og dermed er jo SEO påkrevd.
 

picxx

Well-Known Member
Interessant synspunkt, men det ville jo være kørka av dem å hindre indeksering. De selger først og fremst digitale bilder på Internett!

Hadde plattformen vært utveksling av papirkopier slik det foregikk for mange år siden, ville saken vært en annen. Men nettsidene deres er ikke bare et utstillingsvindu for salg som foregår internt mellom reklamebyråer og Getty, de lever faktisk av å selge på plattformen "nett" og dermed er jo SEO påkrevd.

Det er forskjell paa indeksering i google sokemotoren og google images, men ok, kan vel vaere enig med deg i at det ville vaert korka.
Men noe som ikke ville vaert korka er jo aa vannmerke bildene slik at de blir ubrukelige medmindre man er godt over middels god i photoshop (forovrig trodde jeg faktisk alle bildene fra gettys faktisk var vannmerket, av de som ligger paa nett).
Fjerner man da vannmerket er det jo ikke noen tvil om at de som bruker dem vet hva de gjoer.
 

picxx

Well-Known Member
(forovrig trodde jeg faktisk alle bildene fra gettys faktisk var vannmerket, av de som ligger paa nett).
Fjerner man da vannmerket er det jo ikke noen tvil om at de som bruker dem vet hva de gjoer.

Ja, skikkelig smart å sitere seg selv.. :p

Var nok ikke getty jeg husket hadde dette, men istockphoto.
Her et eksempel:
istockphoto_444564_thailand_beach.jpg


Hvorfor gjør ikke getty det samme om det er så viktig for dem at andre ikke bruker deres bilder uten først å kjøpe rettigheter?
Man må jo spekulere litt på om dette er noe de spekulerer i ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Størrelsen spiller ingen rolle, utrolig mye idiotiske påstander her. Det blir ikke mer lovlig selv om bildet er lite.

Noe de spekulerer i? Tja, Getty er en av de største i verden på å selge bilder på helt vanlig måte, altså i bunn og grunn på samme måte som iStockphoto og Scanpix. Så, at dette her skulle være noe de spekulerer i, og at det skulle utgjøre en STOR del av inntektene deres ville jeg tatt med en kilo eller to salt.

Hvorfor? Tja - det er ganske vanlig å doble prisene ved misbruk av bilder - altså at et bilde som du i utgangspunktet kunne ha kjøpt rett til å bruke for f.ex. 500kr kommer til å koste deg 1000kr hvis du bruker det uten lov, og blir tatt. Dette er så etablert at det helt garantert kommer gjennom i retten, hvis man skulle være dum nok til å dra det dit, men hvis det er litt flere bilder så summen blir litt større kan det godt hende at man kan få forhandlet fram en bedre avtale, f.ex. vanlig pris for bildene. Så, hvor mye er det egentlig å tjene på dette for getty? Tja, tenk etter hvor mye de faktisk må lete, og ressurser de bruker på dette, kontra inntekten pr bilde? Sannsynligvis egentlig ikke så mye når vi ser på det store bildet.

Det de derimot tjener på, er at folk blir mer obs på at det ikke er lov, og at flere kjøper bildene lovlig i stedet for å stjele dem. Dessuten kan jeg godt tenke meg at de som en av de største aktørene driver med denne "jakten" som en aldri så liten prinsippsak, siden de har ENORMT mye å tape hvis misbruk/tyveri blir enda mer utbredt/akseptert enn det allerede er.

Ang. vannmerke: det er bare de aller minste thumbnailene getty ikke har vannmerke på, se f.ex. Getty Images - Unsupported browser detected og klikk på et av disse, så ser du at preview-bildet har vannmerke, akkurat som istock (som de forøvrig samarbeider mye med). Antar at grunnen der er at vannmerket ville dekke til så mye av bildet at det ville gjøre jobben veldig mye vanskeligere for oss som leter etter bilder for kjøp, og at disse aller minste bildene ikke regnes som så attraktive for misbruk. Scanpix gjør forøvrig omtrent det motsatte - de har et ENORMT vannmerke på preview-bildene sine, som i tillegg er utrolig hardt komprimert, en kombinasjon som er utrolig irriterende når man skal jobbe med dem - plutselig oppdager man detaljer som gjør bildet uaktuelt etter at man har kjøpt og lastet ned fullversjon, og som var umulig å se i preview-versjonen pga overdreven komprimering og et vannmerke som dekker halve bildet.

Tror heller ikke de lar alt indekseres, det er nok bare thumbails og vannmerkede preview-bilder du vil finne på google.

Getty har forøvrig virksomhet i norge, hvis det skulle ha noe å si: Brønnøysundregistrene - Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret ;)
 
Sist redigert:

Letitbe

Medlem
atomet, her er det ikke snakk om en dobling av pris ved missbruk av bildet.

Jeg har undersøkt litt nå... og det ikke uvanlig at Getty har sendt ut krav på mellom 2k til 4k Euro! for et 120x120pixel bilde. Det er helt vannvittig. Og helt oppi 10.000 Euro for 5-10 thumbnails..

Altså ikke en dobling av verdien på bildet.. men nærmere en hundredobling.
 

zapotek

Medlem
Atomet:
Tja, tenk etter hvor mye de faktisk må lete, og ressurser de bruker på dette, kontra inntekten pr bilde? Sannsynligvis egentlig ikke så mye når vi ser på det store bildet.

Tydelig at du ikke har satt deg inn i denne saken i det hele tatt før du kommenterer. De har programvare som scanner nettet etter bildene.

Ta en titt på ExtortionLetterInfo.com - Reporting the Getty Images Settlement Demand Letter :: Getty Images Letter Forum så skjønner du mer om hva denne saken dreier seg om.

Folk har faktisk fått regning på bilder de har kjøpt fra feks. Dreamstime som igjen har kjøpt bildet av Getty.
 

Kassimaja

Geocacher
atomet, her er det ikke snakk om en dobling av pris ved missbruk av bildet.

Jeg har undersøkt litt nå... og det ikke uvanlig at Getty har sendt ut krav på mellom 2k til 4k Euro! for et 120x120pixel bilde. Det er helt vannvittig. Og helt oppi 10.000 Euro for 5-10 thumbnails..

Altså ikke en dobling av verdien på bildet.. men nærmere en hundredobling.


Feil. I denne tråden snakker vi om et krav på 3500, som ikke er noe urealistisk krav fra Getty. 3500 er nok heller ikke i nærheten av noen hundredobling...
 

Kassimaja

Geocacher
Atomet:

Tydelig at du ikke har satt deg inn i denne saken i det hele tatt før du kommenterer. De har programvare som scanner nettet etter bildene.

Ta en titt på ExtortionLetterInfo.com - Reporting the Getty Images Settlement Demand Letter :: Getty Images Letter Forum så skjønner du mer om hva denne saken dreier seg om.

Folk har faktisk fått regning på bilder de har kjøpt fra feks. Dreamstime som igjen har kjøpt bildet av Getty.

Dreamstime har nok aldri kjøpt noe bilde fra Getty og de har i alle fall IKKE fått kjøpt nor resell rights fra dem. At noen av fotografene kan ha hatt noe urent mel i posen, men Dreamstimesomfirma har nok aldri fått kjøpt no bilder fra Getty
 

Kassimaja

Geocacher
3500,- ikke urimelig for et 75*75px uskarpt bilde av en server?

Ikke hvis du på død og livskal kjøpe det fra Getty, nei. Det er en grunn til at microstock har blitt stort de siste årene. Husk at prisen ikke bare skal gjennspeile bildets størrelse og innhold, men også bruk.
 
Topp