Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvaliteten på eiendomsannonser

picxx

Well-Known Member
Ja men det må da være helt klart at en megler står bedre rustet enn deg selv til å selge en bolig... de har jo nettverket, annonsene, kontoret, tiden, erfaringen, argumentene, visningsteknikkene, profesjonaliteten osv...

Det kommr jo helt an på hva de tar for nettverket, annonsene, kontoret, tiden, erfaringen, argumentene, visningsteknikkene, profesjonaliteten o.s.v. det da.

Jeg har sett litt forskjellig.
Hadde en nabo som skulle selge en gang, og megleren skulle ha 123.000 for sin "pakke".
Naboen takket nai, satte inn en annonse i avisa, fikk solgt 3 uker etter, og fikk 90.000 mere å rutte med i sin nye bolig (joda, advokaten tok noe, men det var ikke mye).

Nåh, forklar meg gjerne hvordan den smarte eiendomsmegleren får 250.000 ekstra fordi han får selge denne plassen. Erfaringsmessig er eiendomsmegleren ute for å selge mest på kortest mulig tid, for disse gutta jobber på provisjon, som så mange andre.

Om du fremdeles vil sleike meglerne oppover ryggen og si at det absolutt er den beste veien å gå... be my guest. Men, enhver som ikke vil miste 50-100 K blankpussede norske kroner under salget gjør absolutt ikke det!
 

Gomlers

Member
Nåh, forklar meg gjerne hvordan den smarte eiendomsmegleren får 250.000 ekstra fordi han får selge denne plassen. Erfaringsmessig er eiendomsmegleren ute for å selge mest på kortest mulig tid, for disse gutta jobber på provisjon, som så mange andre.

Det var det jeg prøvde på ved å si:
...de har jo nettverket, annonsene, kontoret, tiden, erfaringen, argumentene, visningsteknikkene, profesjonaliteten osv...

Det er da vel en kjennsgjerning at en person som kan et fag og har det som yrke, normalt sett gjør det bedre enn menigmann.. hvorpå menigmann helt sikkert kan noe annet mye bedre, nemlig hans fag eller yrke..

Og å påstå at meglerne ønsker å selge MEST mulig, og ikke FOR MEST mulig er da ganske idiotisk.. sammenlign det med ditt yrke da picxx. webmaster... Skulle du laget noe for meg, og du klarte å lage 1000 sider i løpet av 3 dager, men de så jævlige ut, og ikke var de særlig funksjonelle heller, ville jeg jo aldri anbefalt deg til noen andre.. du ville aldri bygget opp ditt rykte på den måten.

Hadde du derimot laget meg 10 sider av enorm kvalitet, så hadde jeg kanskje kunnet brukt de til noe, og dermed ville jeg jo rost deg for det.. både til deg selv og andre.

Dessuten så er det ikke normalt at meglere selger mer enn 10 eiendommer i måneden, så å legge ned tid i salget av en bolig, det kan de, derfor blir også salget av en annen kvalitet enn hva du får til selv.

Selvfølgelig er det alltid et unntak som bekrefter regelen her.. som du beskrev ved å fortelle oss om naboen din. Og det handler vel egentlig ikke om at jeg sleiker noen som helst oppover ryggen, jeg prøver bare å presisere det selvfølgelige ;) - Noe jeg respekterer at du ikke er enig i.
 

vidarlo

Apache-junkie
Men finn.no er altså ulolvlig..:rolleyes:
finn har vel ikke, og har vel aldri hatt, noe monopol på eiendommer, til det er det altfor mange boligmeglere i norge til.
Ta et søk på "Kjøpe leilighet i oslo" eller "billig leilighet i oslo"...finn er ikke der. De som derimot er der, er google!(fordi alle bruker google...så hvorfor ikke ta dem! :confused:)

Eg har ikkje sagt at finn har eit monopol, eg har sagt at om dei har det så bør det regulerast.

Eg er faen så dritt lei av deg no picxx, du ser jo ikkje ut til å ha evne til å legge sammen to pluss to og tenke. Ser ut til at du tolker absoulutt _alt_ bokstavelig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du gomlers? Jeg vet ihvertfall et par ting, og det er at veldig mye av den jobben meglerne gjør gjør de helt latterlig dårlig. Annonsetekstene ser det ut som de tar ut av en fasit og bare bytter ut noen ord for å tilpasse, og selve utformingen av annonsene skal jeg ikke engang si noe om, utover at jeg ofte legger merke til at logoen til meglerfirmet typisk tar opp vilt mye plass.

For all del, det er selvsagt mer jobb enn man tror, og spesielt nå som det faktisk begynner å kreve litt innsats, men det er også en grunn til at det er mange meglerfirmaer som begynner å gå konk/legges ned nå, og det er fordi det har vært utrolig mange udugelige folk i den bransjen, som bare har fått jobb fordi det har krevd NULL innsats eller talent for å få solgt en leilighet veldig lenge.

Visning? Teknikk? Pisspreik, 90% av visninger er det ikke engang megleren selv som er på, men en såkalt "visningsassistent", som

Så, jeg vet hva jeg kommer til å gjøre hvis/når jeg selger etterhvert. Det er mulig jeg lar en megler ta seg av deler av jobben, men jeg kommer til å holde han skikkelig i nakken.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jaja. Jeg ser ikke helt problemet. Boligkjøp er en såpass alvorlig greie at man absolutt ikke burde prøve å selge sånt selv. Om man da bruker advokat, megler eller whatever er klinkende likegyldig bare man BRUKER noen proffe som kan papirarbeidet.

Dette er et fint område i markedet som burde reguleres ekstremt strengt i forhold til hvem som får stå for salg. Gjerne MYE strengere enn det er idag. Notar har jo for eksempel stort sett 15-åringer med sleik og fin dress og pappas moped som meglere. Men med de nye meglerreglene som kommer der alle må ha kurs, så blir det vel litt bedre.

En av grunnene til at vi har den situasjonen vi har på boligmarkedet i Norge idag er jo at de "proffe" aktørene - som megler, advokater og banker - totalt har gitt seg faen i sitt frarådningsansvar. Tenk hvordan det hadde vært om den lokale taxi-sjåføren stod for salgene!

For min del skulle vi gjerne hatt en slags statlig bedrift av typen husbanken som stod for alle kjøp og salg av boliger. Så kunne man pløyet overskuddet inn i sosial boligbygging for eksempel. Det er mange områder som ikke egner seg for konkurranse og markedsprinsipper. Noen eksempler:

- Trikk, tog, buss, osv i små land som Norge.
- Helsevesen
- Veibygging, flyplasser, osv.
- og boligmarkedet.

Men det er nå bare min mening. Og nå skal dere huske at jeg har vært medlem i Høyre siden 1996..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Finn.no's posisjon i Norge har nok mest med norske brukere og deres vaner som igjen gjenspeiles i de fleste bransjer. Nordmenn er en flokk med sauer som alltid trekker mot de samme tjenestene, produktene etc.
I andre land har man et mye bredere utvalg og større konkurranse på de fleste områder. Hva er det egentlig med nordmenn som gjør at de ikke tør prøve nye ting?

Når det kommer til diskusjonen om salg av boliger gjennom megler eller å selge selv, mener jeg at det må jo være opp til hver og en hva man velger.
Det er forøvrig ikke så komplisert å selge en bolig selv da alt er nøye regulert gjennom lover og regler, samt at det finnes en god del standarkontrakter etc ferdig i markedet. Og, som flere har påpekt er det nok mye rimeligere å få en advokat til å sette opp kjøps-/salgskontrakten.
Argumentene med annonsene,tiden, kontoret??? etc faller lett igjennom da de fleste annonsene er rene blåkopier, tiden er knapp da meglerne har det alt for travelt - kontoret forstod jeg ikke helt hva man skulle med da det er leiligheten/huset som skal selges!?!
Jeg skulle vel heller sett en sterkere regulering av salg av bruktbiler da dette faktisk kan skape større skade enn et salg av en bolig.
 

Gomlers

Member
Argumentene med annonsene,tiden, kontoret??? etc faller lett igjennom da de fleste annonsene er rene blåkopier, tiden er knapp da meglerne har det alt for travelt - kontoret forstod jeg ikke helt hva man skulle med da det er leiligheten/huset som skal selges!?!

Når du handler deg en flatskjerm, hvor ville du handlet? Av en som importerer og selger flatskjermer fra stua? Eller fra Expert, Elkjøp, ElPrice osv..? Hvor får du profesjonaliteten?
Hadde det vært greit å betale 2000,- mindre for TV'n hvis du kjøpte av "Særriøse TV-Hans"?

Hvis du skal ha noen til å male huset ditt, med vasking, skraping og to strøk, vil du jeg skal komme å gjøre det for deg.. jeg er BILLIG! Kun 100.000,-! - Eller vil du at Malerfirma AS skal gjøre det for 120.000,-?

Noen må jo snart forstå her at å selge en bolig ligger i samme bane, men etter MIN mening iallefall, endel viktigere enn en TV for eksempel, selv om, som Peter sa tidligere her; folk bruker lengre tid på å handle seg en TV, enn på å bruke 3 mill på å handle seg et hus.. det er ofte avgjort og bestemt i løpet av en, kanskje to visninger + 10 timer..

Hva gjør du når malinga flasser av, eller TV'n fra Særriøse Hans ikke lenger fungerer? Jeg gir faan i malinga di.. jeg har fått pengene. Og diverse avtaler kan du jo se langt etter så lenge jeg bryter den.

HVOR lett er det å gå til en privatperson, som ikke har 3.000.000,- å gi meg tilbake fordi jeg er ufornøyd med kjøpet av boligen? Hva tror du advokatkostnadene blir i en sånn sak?
- Tipper du da heller skulle ønske du hadde brukt en profesjonell megler, som sitter med regelverket, har ansvar for salget (sammen med selger) i ettertid, og av erfaring har vært borti slike saker tidligere, slik at du får bedre hjelp og kan gå via den naturlige mellommannen..

Er folk virkelig så skakk-kjørte i det landet her, at de fleste tror meglerens oppgave under et boligsalg KUN er å tjene penger for seg selv?

Og det her med at annonsene bare er rene blå-kopier.. haha!
Hvor er grunnlaget for det utsagnet? Fordi oppsettet på annonsene er likt?
Når har det f.eks. stått: "Bolig med utleiedel, stor tomt og kort vei til byen" - når det egentlig er snakk om en "Leilighet i 4-mannsbolig, 300m2 felles tomtearel, landlig beliggende 2 mil på utsiden av byen"?

Nå får dere slutte å komme med argumenter bare for å komme med argumenter.. skal det være saklig i det hele tatt, får det nesten være litt hold i dem også.. Og uansett: Ingen megler i verden som nekter deg å skrive boligannonsen selv, du kan tilogmed kjøre visningene selv hvis du vil. Men det blir jo idiotisk å si at en eiendomsmegler som nettopp LEVER av å selge eiendommer, gjør jobben dårligere enn en som aldri har solgt et hus før, selv om han er en jævli flink bilmekaniker..!?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Altså, jeg har vel formulert meg litt dårlig ser jeg. Jeg er altså ikke noen motstander av at folk markedsfører boligen sin selv. Gjerne på finn.no for min del. Men, selve salget og papirarbeidet må gjennomføres av en profesjonell part.

Og mSites:
"Jeg skulle vel heller sett en sterkere regulering av salg av bruktbiler da dette faktisk kan skape større skade enn et salg av en bolig."

Tja. La oss regne på det: bilen du kjøper til 200,000 ramler sammen. Du taper 200,000. Og så: boligen du kjøper til 2,000,000 ramler sammen. Du taper 2,000,000..

For en helt håpløs påstand. En bruktbil kan ikke sammenlignes med en bolig - som er det viktigste kjøpet du gjør i dette liv. Jeg er bare 27 år, og har allerede eid 5 bruktbiler i mitt liv. Og ja, det har vært problemer (særlig med Ford'en) men de samlede tapene er jo svært beskjedne.

Men for min del må de gjerne regulere bruktbilsalg også. Jeg handler uansett KUN hos forhandler.. Det betaler jeg litt mer for, men til gjengjeld får jeg kompetent service hvis ting går dårlig, papirarbeidet fikses skikkelig, osv. Det handler om trygghet, faktisk.
 

picxx

Well-Known Member
Når du handler deg en flatskjerm, hvor ville du handlet? Av en som importerer og selger flatskjermer fra stua? Eller fra Expert, Elkjøp, ElPrice osv..? Hvor får du profesjonaliteten?
Hadde det vært greit å betale 2000,- mindre for TV'n hvis du kjøpte av "Særriøse TV-Hans"?

Det er jo ikke snakk om at husselger skal sitte hjemme ved kjøkkenbordet og utarbeide en kontrakt. En asvokat tar ikke mange tusenlappene for papirarbeidet, og huskjøper har de samme rettighetene etter kjøp uansett om han kjøper huset via megler, eller fra en privatperson.
Dessuten, en får helvetes masse annonseplass for 80-100.000.-
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Gomlers - det er vel ikke megleren som blir sittende og må betale hvis det viser seg å være noe feil med boligen, og den forrige eieren ikke kan/gidder å punge ut...? Forøvrig - så lenge man bruker en skikkelig kontrakt, og gjerne en advokat til å ordne papirarbeidet, så ser jeg ikke problemet. Du har da i alle fall NØYAKTIG de samme rettighetene som du ville hatt hvis det hadde vært en eiendomsmegler involvert (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).

Videre - de annonsetekstene er faktisk utrolig ofte helt latterlig "generiske". Sett deg ned, og titt litt gjennom sånt en dag, der du prøver å spesifikt legge merke til tekstene, så kan jeg love deg at du får deg en aha-opplevelse. Blåkopier er nok litt drøyt, men mye veldig veldig likt er det, og DET er for dårlig når man betaler såpass mye penger for en tjeneste.

Ang. msites bruktbileksempel, så regner jeg med at han mener at en bruktbil der f.ex. bremsene plutselig viser seg å ikke være i så god stand som selgeren påstod, faktisk kan koste liv, mens det skal litt mer til for at dette skjer pga et boligsalg...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Man kan jo få taket i hodet, vettu, atomet. Men, jeg ser jo parallellen til bruktbilkjøp. Poenget er vel at enkelte varer burde ordnes av fagfolket - både biler og boliger mener jeg kommer under dette.

Og annonsetekstene preges jo av dem som utformer dem. Lets face it: eiendomsmeglerbransjen er overbefolket av fjortiser som har sleik i håret, fin dress, stor BMW - og knappe to uker på BI. Notar er vel verst i klassen, men de er sannlig ikke så mye bedre de andre altså. Og dette vet jeg, for jeg skulle kjøpe bolig i fjor, og du sanne tid! Herre min hatt så mye rart som kaller seg "megler". Jeg ble rett og slett rystet over det meget lave kunnskapsnivået enkelte meglere hadde på hus.

"Hvor tjukk er isolasjonen i taket her?"
- det vet jeg ikke, men se på utsikten! Se på leilighetens potensiale..

Skremmende når jeg visste mer om hus enn de som jobber med salg av hus til daglig. Nå er jeg riktignok snekkersønn og har bygget en veranda for sorenskriveren i alta, men jeg vil ikke akkurat kalle meg ekspert..

Nei, få inn staten på boligmarkedet! Husbanken burde stått for ALT salg av boliger! Få vekk fjortisene!
 

Gomlers

Member
Picxx: Er det heftelse på boligen du kjøper, samtidig som du skal tinglyse ny heftelse for lånet du tar opp, i tillegg til at du (forhåpentligvis) ønsker eierskifteforsikring - om det er du som skal selge. - OG dette da kommer sammen med en transporterklæring om du skal kjøpe mens du selger (som jo er vanlig) slik at det taes pant i det huset som du allerede har solgt, men som du ikke har fått pengene for enda, samtidig som du skal ha nytt lån til å kjøpe det huset du enda ikke har gitt pengene for enda, OG dette skal tinglyses - så har ikke jeg vært borti en slik sak uten at megler / advokat har tatt seg BRA betalt for det.. Fort oppunder 40.000,-. De siste kanskje 60.000,- er for den jobben megler gjør i forhold til
-Verdivurdering
-Utforming av prospekt
-Trykking av prospekt
-Innhenting av opplysninger fra grunnbok (som ikke er gratis - heller ikke for "deg og meg"
-Ta bilder av huset
-Intervjue selger
-Hente inn egenerklæring
-Takstrapport fra takstmann
-Visninger
-Budrunder
-Kontraktsmøte
-Overtagelse
-Betaling via klientkonto

Om du mener dette er "lite" å betale 60.000,- for, så javel! Men er det virkelig verdt å betale VG.no eller Dinside.no flere tusen kroner døgnet for å ha en banner på toppen av deres nettsider? Bare for å komme med et eksempel som ligger nærer "vårt" område.. Det er en ganske gylden regel som heter at "Du får hva du betaler for" Jeg synes det er ganske innlysende at meglere gjør en jobb her, som faktisk er verdt de kanskje 20.000,- eiendomsfirmaet sitter igjen med, etter å ha betalt megleren provisjonen på rundt 10-15.000,- og etter å ha betalt utgiftene med alt jeg nevnte over..

Atomet: selvfølgelig blir ikke megler sittende med tapet om det skulle skje noe med boligen. Men megler sitter med kontrollen på alt som har med tinglysning, forsikringer osv.. og gjøre, OG de har erfaringen, og vet hva som er lurt og ikke lurt.. Hva bør gjøres - og hva bør/skal IKKE gjøres? Jeg tror neppe du ville følt deg heidundrandes smart om du etter 2 år fant ut at, OI! Her var det lekkasje på badet, etter at stokkmaur har spist opp hele bæringa, så røret har blitt bøyd, og her koster det meg 200.000,- å rette dette.. Selvfølgelig kan du gå på kjøper for denne saken, men har ikke han f.eks tegnet eierskifteforsikring, så er det ikke sikkert han kan bla opp med de 200.000,- og si, sorry for dette, værsegod, her er pengene å reparere det med. Og har ikke en person penger, så får du ingen penger uten en rettsak.. Da kan du jo kanskje vinne, men bare advokathonoraret ville kostet mer enn det hadde gjort å engasjert en megler som ville passet på at alt dette var iorden ved utgangspunktet...

Si hva dere vil, når jeg skal selge ELLER kjøpe.. så er ikke jeg så teit at jeg tar den jobben selv iallefall...! Selv om det er kostbart, men herregud, alt er relativt ville jeg tenkt. Huset koster jo millioner, så 100.000,- i den sammenheng er kanskje ikke så fryktlig ille allikevel?

Sett deg ned, og titt litt gjennom sånt en dag, der du prøver å spesifikt legge merke til tekstene, så kan jeg love deg at du får deg en aha-opplevelse.
Jeg leser faktisk opp til flere slik boligannonser hver dag ;) - Og jeg kan love DEG - at oppsettet til de forskjellige meglerne er likt, og kanskje også opplisting av servitutter osv, men det er begrenset hvor mange forskjellige måter slikt kan listes opp på. Ellers vil jeg si at iallefall de annonsene jeg ser, så opplever jeg at innholdsbeskrivelse - eller "salgsteksten" varierer stort fra bolig til bolig..
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Synes en advokat da tar seg godt betalt for å fikse 4 dokumenter. Med en timespris på 1000.- (jeg har ikke peil på hva en advokat tar) blir det faktisk over en ukes jobbing for å ordne 4 dokumenter. :D

Om jeg skulle solgt et hus på røst hadde jeg nok neppe kommet til å annonsere på toppen av VG.no :D
 

Gomlers

Member
Synes en advokat da tar seg godt betalt for å fikse 4 dokumenter. Med en timespris på 1000.- (jeg har ikke peil på hva en advokat tar) blir det faktisk over en ukes jobbing for å ordne 4 dokumenter.

For det første så tror jeg det er sjelden du får en advokat til å gjøre noe som helst for under 1500,- /timen. Og jada, jeg er enig i at det kan høres lett ut å ordne disse 4 dokumentene.. Men siden de fleste av disse 4 dokumentene skal innom staten først, så tar det som du sier lang tid. Dermed er det stort sett normalt at boliger blir finansiert med en "utbetaling før rettsvern er etablert" - som betyr at noen tar ansvaret for boligsummen før tinglysningen er iorden. Og dette, samt endel andre ting som skal ordnes, tar eksempelvis advokater seg godt betalt for, med mindre de bare er bobestyrer - f. eks. ved samlivsbrudd. Eller skifteavtaler. Da kan du kanskje få det for en litt rimeligere penge..

På samme måte koster det mer å låne lite penger av banken.. boliglånsrente på lån over 80% av verdigrunnlaget på huset er fort oppi 13% om dagen, og det er nettopp fordi ansvaret med å låne ut slike penger er stort, i forhold til at sikkerheten er liten.. Men selvfølgelig, ønsker privatpersoner å gjøre jobben selv, for å spinke og spare inn de 50.000,- ekstra det koster med megler, eller meglergodkjent advokat, så værsågod - men da blir det som den <sic> posten min lenger opp ;)

Jeg mente heller ikke at du skulle annonsere på toppen av VG.. men du stiller spørsmål til om det virkelig er verdt pengene du må betale til en eventuell megler, jeg stiller motspørsmålet: Er det virkerlig verdt å betale VG den summen de krever for en annonseplass hos dem..?

(Jeg husker jeg prøvde timesannonsering på VG en gang.. jeg fikk 60 klikk på 60 minutter, som kostet meg 900,- (15kr/klikket) )
 
Topp