Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvaliteten på eiendomsannonser

picxx

Well-Known Member
Ja, jeg skjønner ikke hva folk gjorde i tiden før meglerne kom på banen :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, jeg skjønner ikke hva folk gjorde i tiden før meglerne kom på banen :D

Do kjjopa hula hos meg?? jooo. Jai byr to dinosaurer. Nesten ikke brukt.
Uuughh.

Avtale. Uggh. Slå nå kjerringa di i hodet med klubba og bær henne hjem. Uuugh.

Kjerring lage mat. Mann mett.
 

picxx

Well-Known Member
Skal vi diskutere på det planet, kan vi jo spørre oss om hva de gjorde før internett kom på banen og muliggjorde annonsering av boligannonser på FINN.no :D :D

De brukte lokalaviser.
Før det brukte de jungeltelegrafen, som i stor grad enda brukes. ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Beklager å si det Gomlers, men du høres ut som en jypling som går en eller annen skole hvor dette nylig har vært tema med masse teoretiske "kan skje" ting - eller at du kun kommer borti disse typer vanskeligesaker gjennom en eller annen jobb.

En megler som ikke gjør en skikkelig jobb kan faktisk skape enda flere problemer enn å selge privat! Dette har jeg sett på nært hold!

Mitt utspill med bil er at en bil kan ta liv! Og, det er viktigere med kontroll enn et hus hvor du kun kan tape litt penger.

Det å selge bolig i Norge er så sterkt regulert gjennom lover og regler at det er noe av det sikreste en kan selge privat!
 

Gomlers

Member
Beklager å si det Gomlers, men du høres ut som en jypling som går en eller annen skole hvor dette nylig har vært tema med masse teoretiske "kan skje" ting - eller at du kun kommer borti disse typer vanskeligesaker gjennom en eller annen jobb.
Jepp.. jeg bestemte meg i går for å gå eiendomsmeglerskolen til mandag, fullføre til tirsdag og begynne å selge boliger til onsdag, så jeg satte meg inn i emnet i forrigegårs. - Etter at jeg var ferdig å se på opptaket av halvsju.. eller midt i smørøyet da..

Picxx: at du er full av faan 24/7 skal være snickers og twist..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jepp.. jeg bestemte meg i går for å gå eiendomsmeglerskolen til mandag, fullføre til tirsdag og begynne å selge boliger til onsdag, så jeg satte meg inn i emnet i forrigegårs. - Etter at jeg var ferdig å se på opptaket av halvsju.. eller midt i smørøyet da..

Var ikke meningen å fornærme deg - eller si at du er en jypling! Jeg sa du "høres ut som".....
Med dine fremstillinger av hypotetiske saker og at du virker til å forsvare meglerbransjen med hud og hår!
 

Gomlers

Member
Ble ikke så veldig fornærma egentlig :)

Jeg forsvarer ikke meglerbransjen med hud og hår heller. Det er helt sikkert mange ting med eiendomsmeglere jeg ikke liker, men akkurat at det ikke er verdt å bruke dem i forhold til salget, er jeg uenig i.. Jeg synes at når det kommer til de største salgene i livet, så er det greit å få hjelp både til annonsering og visning osv, OG til alle papirene, forskriftene og reglene.. jeg synes jobben er verdt de hundretusen/tohundretusen det koster :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, det er akkurat annonserings og visningsdelen jeg syns de gjør alt for dårlig. Papirarbeidet kan jeg fint lite om, men visningene *vet* jeg at det ihvertfall veldig ofte er nærmest helt random personer som tar seg av, studenter, venner av/naboene til meglerne++. Når eksen skulle selge sist sommer, så sa megleren at han skulle ta visningene selv, men a) det viste seg etterhvert at han ikke hadde tatt seg av en eneste visning selv, og b) idioten satte opp visningene på de tåpeligste tidspunktene, f.ex. mandag så tidlig at folk knapt var ferdig på jobben, og c) flere ganger måtte f.ex. jeg eller mora til exen ta oss av visningene (nei, hun var ikke ex på det tidspunktet). Videre vet jeg at broren min og dama hans har fått tilbud om å være visningsassistenter fordi naboen deres (visstnok veldig hotshot megler) ikke kunne ta en visning selv, og broren til eksen fikk flere sånne småjobber mens han gikk førsteåret eiendomsmegling på BI. Så hvilken kompetanse er det egentlig man betaler for?

Så, det eneste exen faktisk betalte for der, var at idioten skulle kopiere opp en bunke prospekter, skrive en så generisk tekst som det er mulig, og sette inn annonsen på finn++. Etter å ha trukket fra kostnader til annonsering, fotograf osv, så regner jeg med at fyren satt igjen med en timelønn på ihvertfall et par tusen kroner (liten/billig kåk, så det ble minimumsbeløpet, og ikke prosentsats). Ok, det kunne jo ha vært greit, hvis han var flink og fikk solgt kjapt. Men det var han ikke, og det tok nesten et halvt år (noen uker igjen før kontrakten gikk ut) før leiligheten ble solgt. Han hadde HELT tydelig satsa på at leiligheten skulle selge seg selv, som de gjerne gjorde for ikke så lenge siden, og når den ikke gjorde det, så løfta han ikke en finger for å få fart i salget.

Så, hva som skulle være verdt et par hundre tusen her, vil jeg gjerne vite.
 

Chris M

Medlem
Jeg har solgt leilighet selv og gjorde alt papirarbeid selv. Fikk langt over takst og oppnådde samme pris som meglere har gjort i samme nabolag. Annonse i lokalavisen, ikke FINN. Og i tillegg sparte jeg honoraret. Det papirarbeidet ved tinglysningen er utrolig enkelt. Er tyve minutter arbeid og at meglere eller advokater tar minimum 6000 for denne jobben er en vits. Dette er noe alle klarer selv etter min mening.
Om man åpner for privat annonsering på FINN kan mange som er litt oppegående gjennomføre salg selv. Og man kan også teste markedet litt for en billig penge. Helt ærlig er jo annonseringen på FINN det sterkeste argumentet for å bruke meglere slik situasjonen er nå. Å selge leilighet i storybyer uten annonse der er jo galskap. Man når ikke gjennom til publikum uten FINN.
 
Topp