Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvitteringsgebyr?

Msites Ltd

Livsnyter
Om man sender en faktura/kvittering eller hva man velger å kalle det via brevpost, e-post eller med brevdue for den saks skyld er det kostnader rundt dette.
Så å si at elektronisk er gratis viser jo hvor lite erfaring en del av dere har med å drive bedrift.

Å komme med argumenter om at kjøper har kostnader og skal pålegge selger dem blir jo bare så dumt og urimelig at det ikke hører hjemme i diskusjonen her.

Det er merkelig at dere her inne ikke ser forskjell på det å drive med B2B og B2F. Driver man B2B kan jeg ikke se mye galt i å ta fakturagebyr, da de fleste burde forstå mekanikken i økonomien for dette.
Når det gjelder B2F så er det selvfølgelig vanskeligere å få aksept, men allikevel ikke umulig så lenge det er opplyst på forhånd.

For meg virker det som mange her argumenterer som forbrukere, og ikke bedriftsledere/gründere.
 

sta

Medlem
Om man sender en faktura/kvittering eller hva man velger å kalle det via brevpost, e-post eller med brevdue for den saks skyld er det kostnader rundt dette.
Så å si at elektronisk er gratis viser jo hvor lite erfaring en del av dere har med å drive bedrift.

Jeg kan ikke se at det er noen som har sagt at elektronisk fakturautsendelse er gratis i denne tråden, men at elektronisk betalingsformidling er rimeligere i snitt pr. transaksjon enn papirbasert er hevet over enhver tvil.


Å komme med argumenter om at kjøper har kostnader og skal pålegge selger dem blir jo bare så dumt og urimelig at det ikke hører hjemme i diskusjonen her.

For å bruke ditt eksempel; Du sier at det koster deg 40kr. å fakturere/motta betaling. På et salgsbeløp på 1.000kr. spiser dette altså 4% av din omsetning, noe du dekker inn med et gebyr. Hvis vi snur dette rundt, så koster det også 40kr. for meg som kjøper å betale fakturaen. Kan du forklare hvorfor dette prinsipielt er så forskjellig å kreve dekket via et gebyr? Det er akkurat det samme som skjer; Man dekker sine faktiske kostnader ved transaksjonen gjennom et gebyr.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ved 1000 NOK er 40 NOK 4% av brutto! Har du 4% å gi bort av fortjenesten din på småbeløp som 1000?
Dette er en forholdsvis stor kostnad og bør kunne dekkes inn via et fakturagebyr, noe som gjør det både forutsigbart og enkelt i forhold til å holde prisene nede på de produkter/tjenester man tilbyr.

Tenk heller sånn: Prisen jeg oppgir inkluderer alt jeg trenger for å kunne drive. Har jeg råd til å la være å ØKE inntekten med 4%? Ja, fordi jeg allerede har iberegnet alt jeg trenger i prisen for selve tjenesten. Så enkelt er det.

For min del sender jeg så godt som aldri fakturaer på så lave beløp som 1000kr, og i minst 90% av tilfellene er de også femsifra, så dermed blir det enda mer tåpelig.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@sta: .....nå er du bare sta! For det du sier her er kun for å kverulere! Pleier du å kreve tilbake penger i butikken når du er og handler?? Kostnadene for trikkebillett, bensinforbruk etc ?? NEI - for du er kjøper! Det er ikke da vanlig å belaste tillbyder de kostnadene du har valgt å dra på deg for å kjøpe!

Dette blir bare for dumt - forstår ikke hvorfor jeg gidder å argumentere mot deg heller...

@atomet: Synes du det er greit å betale mer enn nødvendig for en vare? Jeg antar ditt svar er nei. For det gjør ikke jeg heller.
Det er forskjellige utgangspunkt vi alle har, og driver med forskjellige summer, forskjellige variabler på bilag, ordresummer, kostnader etc.
Noen ganger er det faktisk mer fornuftig å synliggjøre kostnadene og fakturere de.

Det er ingen som reagerer på frakt som blir lagt til faktura. Hvorfor ikke? Burde jo bare bli beregnet inn dette og da!?!
 

sta

Medlem
@sta: .....nå er du bare sta! For det du sier her er kun for å kverulere! Pleier du å kreve tilbake penger i butikken når du er og handler?? Kostnadene for trikkebillett, bensinforbruk etc ?? NEI - for du er kjøper! Det er ikke da vanlig å belaste tillbyder de kostnadene du har valgt å dra på deg for å kjøpe!

Mitt innlegg var ikke ment som kverulering. Jeg mener fremdeles at prinsipielt så er det akkurat det samme; Man tar en internkostnad forbundet med det å drive bedrift og lemper den over på motparten fremfor å ha denne innbakt i prisen. Juridisk er det naturligvis en stor forskjell da man ikke har noen rett til å ta et betalingsgebyr mens et fakturagebyr er lovlig, men nå var det prinsippet jeg prøvde å få frem her.


Det er ingen som reagerer på frakt som blir lagt til faktura. Hvorfor ikke? Burde jo bare bli beregnet inn dette og da!?!

Den store forskjellen er at frakt er en tjeneste bedriften kjøper eksternt mens et fakturagebyr primært dekker internkostnader ifbm. administrasjon og bokføring (ok, jeg vet dette ikke er helt korrekt da du må betale porto, kjøpe fakturaark, etc.).

Det er interessant å se hvor mye en sak som dette engasjerer folk og jeg tror nok de fleste etterhvert er ganske oppmerksomme på slike gebyrer. Som jeg har sagt tidligere så mener jeg fakturagebyr er helt ok så lenge man opplyser om det i forkant slik at kunden kan ta dette med i betraktning ved valg av leverandør.

Et annet spørsmål er om fakturagebyr i B2B transaksjoner lønner seg på lang sikt. Sender man ut veldig mange fakturaer så gjør det kanskje det, men for oss mindre næringsdrivende så er jeg ikke så sikker. For å ta samme eksempel igjen; Man fakturerer 1.000kr. og legger på 40kr. i fakturagebyr. Gjør dette gebyret at bare hver 24. kunde velger en annen leverandør så er det nok til at man taper på hele ordningen. Dette varierer helt sikkert fra selskap til selskap, størrelsen på fakturaene, etc så det får hver enkel vurdere.
 

picxx

Well-Known Member
Den store forskjellen er at frakt er en tjeneste bedriften kjøper eksternt mens et fakturagebyr primært dekker internkostnader ifbm. administrasjon og bokføring (ok, jeg vet dette ikke er helt korrekt da du må betale porto, kjøpe fakturaark, etc.).

Så m.a.o. mener du at det er helt ok med fakturagebyr hvis man f.eks. bruker en ekstern tjeneste som sendregning.no, mens de som tar seg bryet med å skrive og sende fakturaene selv bør dekke inn tapet ved dette selv?
 

sta

Medlem
Så m.a.o. mener du at det er helt ok med fakturagebyr hvis man f.eks. bruker en ekstern tjeneste som sendregning.no, mens de som tar seg bryet med å skrive og sende fakturaene selv bør dekke inn tapet ved dette selv?

Jeg mener det er helt ok med fakturagebyr uansett, så lenge kjøper blir opplyst om dette i forkant. Det får være opp til hver enkel å vurdere hva som er mest hensiktsmessig for sin bedrift, så lenge det ikke strider mot norsk lov, noe et fakturagebyr ikke gjør.

Selvom du benytter sendregning.no eller tilsvarende har du jo fremdeles internkostnader knyttet til å legge inn regningen i sendregning.no sitt system og bokføre innbetalingen, men det var ikke helt det jeg prøvde å få frem. Poenget mitt var at jeg tror kunden i større grad reagerer negativt på et fakturagebyr fordi man anser utgiftene til fakturering som en naturlig del av det å drive bedrift, på lik linje med husleie og lønn, mens det er lettere for kjøper å akseptere å måtte betale for fraktkostnader da man her skjønner at selger faktisk må betale Posten for å levere pakken.
 

picxx

Well-Known Member
Poenget mitt var at jeg tror kunden i større grad reagerer negativt på et fakturagebyr fordi man anser utgiftene til fakturering som en naturlig del av det å drive bedrift, på lik linje med husleie og lønn, mens det er lettere for kjøper å akseptere å måtte betale for fraktkostnader da man her skjønner at selger faktisk må betale Posten for å levere pakken.

Jeg er enig med deg der, men ikke helt enig med konlusjonen du drar om hvorfor folk regerer negativt på et fakturagebyr. Tror de aller færreste faktisk setter seg ned og tenker gjennom hva som ligger bak eller innbefattes i tjenester som frakt, fakturagebyr, pakkegebyr, behandlingsutlegg og skoslitasjegebyr.
Hadde man kjørt en kjapp, uavhengig spørreundersøkelse på de fem forskjellige utleggene over og spurt hvilke tre folk hadde hatt størt problem med å godta er jeg ganske sikker på at man ville endt opp med skoslitasjegebyr, fakturagebyr og pakkegebyr.
"Gebyr" og "Avgift" er rett og slett ord som automatisk assosieres med "utlegg hvor man ikke får en dritt tilbake".
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Syns Sta sier det veldig godt her msites.

Poenget mitt var at jeg tror kunden i større grad reagerer negativt på et fakturagebyr fordi man anser utgiftene til fakturering som en naturlig del av det å drive bedrift, på lik linje med husleie og lønn, mens det er lettere for kjøper å akseptere å måtte betale for fraktkostnader da man her skjønner at selger faktisk må betale Posten for å levere pakken

Jeg ser på det å skrive ut/sende fakturaen, og å ta regnskapet mitt, som en del av det jeg leverer, syns det virker veldig snålt å tenke på det som en "ekstra" tjeneste til kunden. Hvis det er en kunde som skal ha noe tilsendt, f.ex. magasiner/brosjyrer/et.c., og dette er avtalt fra begynnelsen av, så regner jeg det inn i totalprisen, og oppgir bare at prisen inkluderer frakt iht avtale. Vil derimot kunden endre noe underveis, så frakt(eller andre)kostnader endrer seg, så sier jeg rett og slett fra om det, og da spesifiserer jeg vanligvis endringene.

"Gebyr" og liknende ord har, som picxx sier over meg her, en veldig negativ konnotasjon i folks bevissthet:
"jeg betaler 20.000 for en nettside, også skal han ha 40 kroner for å skrive fakturaen, wtf?" Derfor spanderer jeg heller de 40 kronene, holder kunden blid, og øker sjansen for flere jobber fra samme kunde senere. Det har funka ganske bra hittil ;)
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Reagerer også på den "forblindingen" og nedsløvingen alle bidrar med å skape Msites.
Bare se hvor apatiske og maktesløse vi har blitt angående statens alle finurlige xxx-skatter, xxx-avgifter, xxx-gebyrer og xxx-bøter. Ja, vi er et spleiselag, og pengene må komme fra et sted.

Det poenget med at fakturering faktisk er en del av driften på lik linje med all annen virksomhet og utgifter er faktisk et veldig godt poeng som Sta påpekte.
 

n0stra

Medlem
Staten er et nødvendig onde som bør holdes nede og det er dessuten noe man betaler ufrivillig. Om jeg kjøper et kjøleskap på elkjøp blir jeg ikke sjokkert om jeg får vite at prisen skal dekke vare, frakt, markedsføring, lønn, husleie, strøm, div osv. Statens avgifter er jeg negativ til fordi de sløser bort pengene på tullball og dessuten gjør det jævlig vanskelig å være meg.
 
Topp