Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvitteringsgebyr?

peterandrej

pensjonert moderator
@PA - det er vel ingen som har sagt noe om at han ikke har rett til det? Derimot ser det ut som du er mer eller mindre enig med de fleste, som syns det virker tullete/smålig/gnient/dumt, og at slike gebyrer absolutt kan være en negativ faktor for en (potensiell) kunde.

Jeg er helt enig i at det i dette tilfellet virker gnient å ta gebyr. Det var mitt andre poeng. Mitt første var at Msites må velge selv hva som passer for ham.

En prinsippiell debatt om gebyrer kan man gjerne ha, men da anbefaler jeg at man snakker om de offentlige gebyrene, som vi alle er med på å betale, og som jo faktisk skal dekke kostnaden ved tjenesten man bestiller eller får.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg er helt enig i at det i dette tilfellet virker gnient å ta gebyr. Det var mitt andre poeng. Mitt første var at Msites må velge selv hva som passer for ham.

En prinsippiell debatt om gebyrer kan man gjerne ha, men da anbefaler jeg at man snakker om de offentlige gebyrene, som vi alle er med på å betale, og som jo faktisk skal dekke kostnaden ved tjenesten man bestiller eller får.

Hva er det som er gnient med det?

Jeg synes terminologien man bruker for å si seg uenig her er totalt på bærtur. Ikke nødvendigvis kun deg, men generelt i diskusjonen.

Hvis man har et uforutsigbart volum på ordre, ordresum og dertil kostnader er faktisk det smarteste å fakturere et fakturagebyr, da spesielt på de små ordrene.

Ellers ville man være nødt til enten å ta et stort tap selv, eller overfakturere kundene - og da de gode/store kundene for å dekke inn de mindre ordrene.

Å si at det er en fordekt måte å tjene ekstra kroner på synes jeg faller på sin egen urimelighet da fakta er tvert om.
 

picxx

Well-Known Member
Vet ikke jeg, men synes det høres litt rart ut at folk med egne firma her på webforumet, som sikkert er vant med B2B salg heller foredrar å betale 1100.- for en tjeneste istedet for å se ordet "gebyr" på trykk og betale 1040.-
Hadde det vært tante Sofie på handletur i Rema1000 hadde jeg nok ikke reagert stort på det, men når det er oppgitt på forhånd, slik det var i tilfelle opptakten til denne tråden skjønner jeg ikke helt hva man mjauer så mye etter?
 

Nutz

Med lem
Sett at reelle kostnader var Kr. 12,- per faktura, ville du ikke reagert på en regning på en tusing, der dette var spesifisert?
For meg ser det bare veldig dumt ut. Kr. 1012,- inkl fakt.geb. :)
 

picxx

Well-Known Member
Sett at reelle kostnader var Kr. 12,- per faktura, ville du ikke reagert på en regning på en tusing, der dette var spesifisert?
For meg ser det bare veldig dumt ut. Kr. 1012,- inkl fakt.geb. :)

Null problem.
Utifra flere deltakere i tråden hadde det vært bedre om totalprisen på produktet heller var 1100.- istedet for å spesifisere et fakturagebyr, så da får man bare gjøre det slik :D
 

picxx

Well-Known Member
Nja, bedre så skjule idiotien enn å forsvare den.. ;)

Ordet idioti må vel sies å kunne være meget relativt her i denne diskusjonen, ihvertfall når enkelte mener at det er ok med fakturagebyr så lenge bedriften drar inn et stort nok beløp (f.eks. 10 mill. ekstra i året) fordi det da kan betegnes som "opplæring av kunden". ;)
 

Nutz

Med lem
Vel, ting utvikler seg Pixx, den ene eller andre veien.
B2F er egentlig der jeg som idiot får litt stram maske når kreative gebyrer triller inn.

Virket som Misites hadde et "strø-produkt" eller en hestehandel han ville gjort unna.
Derfor litt merkelig med dette fattigsle gebyret.
Moms var ikke oppgitt i "annonsen", bare den slappe tusenlappen og de to tyvekroningene.. :D
 

picxx

Well-Known Member
Moms var ikke oppgitt i "annonsen", bare den slappe tusenlappen og de to tyvekroningene.. :D

Det var oppgitt eksl.mva.

Synes du en tusenlapp er slapp er jeg sikker på du får lov til å betale mere. ;)
Personlig synes jeg det er greit jeg når man kan få annonsering ganske rimelig.
1000+25(?)% moms=1250+40=1290.-

Dæver'n, selv jeg med dustehue mitt greide den utregninga. Da er jeg nok sikker på at dere andre med millioner med år på skolebenken makter den også ;)
 

Nutz

Med lem
hehe.. :)
Å filler'n, jeg som blandet kortene her..
Var jo den annonsen uten fakturagebyr jeg reagerte på.. :D
 

Msites Ltd

Livsnyter
Vel, ting utvikler seg Pixx, den ene eller andre veien.
B2F er egentlig der jeg som idiot får litt stram maske når kreative gebyrer triller inn.

Virket som Misites hadde et "strø-produkt" eller en hestehandel han ville gjort unna.
Derfor litt merkelig med dette fattigsle gebyret.
Moms var ikke oppgitt i "annonsen", bare den slappe tusenlappen og de to tyvekroningene.. :D

Nå var vel ikke min post en B2F - men, en B2B da jeg forutsetter at de som er på WF i utgangspunktet er forretningsdrivende.
Når man ser på kommentarene kan jo dette se ut til å ikke stemme ;-)

Et fakturagebyr er vel heller ikke et "kreativt" gebyr!?!

Jeg selger sjelden linker for 1000,-. Dette var noe jeg ville teste mot WF's medlemmer som generelt ser ut til å være allergiske mot alt som koster litt. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle da jeg faktisk har gjort hyggelige, ryddige og greie forretninger med noen av forumets medlemmer.

Jeg vet ikke om det er janteloven som er ute og går, men alle mine salgsposter på dette forumet ser ut til å skulle bli kritisert på den ene eller andre måten fra enkelte av forumets medlemmer. Hadde disse hatt mer fokus på egen butikk, enn på min, tror jeg det ville vært til det beste for alle.

Vi driver alle forretning på forskjellige måter og det er ingen fasit på forretningsdrift. At en bedrift skal velge samarbeidspartner på grunnlag av et fakturagebyr eller ei er overhengende liten. I alle fall blant de seriøse aktørene.
For disse aktørene vil det nok gå på en del andre kriterier.

Når jeg da forteller at måten vi holder prisene nede på er ved å blant annet ha fakturagebyr på våre fakturaer, så må jo du som skal handle med oss stole på vår vurdering og samtidig gjøre din vurdering av prisen på produktet.
Dette skulle ikke være vanskelig så lenge alle kostnader er belyst.

La oss avslutte denne diskusjonen med en konklusjon:

Enkelte reagerer negativt på ordet "gebyr", mens andre synes det er greit å bruke fakturagebyr.

Jeg tror ikke vi kommer lenger i denne diskusjonen uansett, så la oss legge den død nå før det tar virkelig av.

Med ønske om en riktig god dag til dere alle!
 
Topp