Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lenkenettverk

sebastian

New Member
Hei,

Jeg har 21 nettsted hovedsaklig om reise som ikke har lenker seg imellom. Hvordan ville dere løst situasjonen. Med to-veis linker mellom alle nettstedene, eller a - b - c lenking? Med sitewide linker eller ikke?

Takker for alle innspill
 

picxx

Well-Known Member
a-b-c sitewide
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
fe.x genom att du har en frontsida, som du sedan inkluderar alla sub-sidor i. Genom att då lägga den i en sidebar på frontsidan, så synns din länk unasett vilken subsida som brukaren ser på.

Vill du uppnå bästa effekt på din länkkraft i seo syfte så bör du också se till att dina sidor ligger på olika IP, och helst olika C-nät för att uppnå optimal länkkraft
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Tony, lite kort tråd men ändå inom ämnet. sitter på jobb nu och kan försöka finna fler som stöttar det jag menar.

Vad ett c-nät egentligen?

(Seo-forum är för övrigt ett mycket bra svenskt seo forum)

Tanken är ju att som dom säger i länken: att länkar som inte kommer från samma ip anses vara mer sannolika att dom tillhör någon annan än dig själv, och därmed minska sannolikheten för att det är du själv som försöker boosta dina egna sidor.

Kongen vad menar du? Antingen så menar du att jag skrev Cnett istället för C-nät eller så har du förklaringen här.

ett C-nät är alla IP under "1" i tredje gruppen med siffror i detta exempel (dvs i c-nät 1 kan det finnas 255 olika värden) 192.168.1."1-255"

i c-nät nr 2 kan det då finnas 255st till på denna måte: 192.168.2."1-255"

så i ett C-nät så kan du ha 255x255 (65025 IP) utan att byta B-nät (b-nät är då de 3 siffrorna före.
B-nät bygger också på samma princip, d.vs att du kan ha från 1-255 (om du nu skulle förbruka de 65025 IP som finns under C, eller om du helt enkelt av andra behov behöver en annan IP serie)

här har du också en länk som fördjupar det avesvärt mycket mer.

Classless Inter-Domain Routing - Wikipedia
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Hej intressant hade inte läst detta då får jag nog erkänna mig fel i nuläget. Men då är ju frågan istället VARFÖR inte google gör skillnad på adresser inom samma IP range och i andra ranges, det känns ju otroligt dumt av google att inte göra det.

Om det nu är sant det dom säger, jag vet inte hur det står till med googles moral i det här fallet. Men att dom stänger av Adsense kunder med stora kontantinnehav utan att ge en anledning tycker jag säger endel om den biten. (inte för att det direkt har att göra med Pagerank, men ändå en stor del om moral)

Men som sagt väldigt intressant i de andra 2 trådarna, jag ska göra ett test med en hög domäner och marknadsföra dom likadant och se om det blir någon skillnad. (jag vill fortfarande tro att google gör skillnad på IP)
 
Sist redigert:

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Ja visst, men f.ex jag som har mer än 1 personnummer kan ju då regga 100 domäner på mitt svenska, och s en 100 på mitt norska, ha dom på samma webbhotell och korslänka dom mot varandra utan att bli straffad, och få "full linkjuice" det vore ju isf tragiskt :)

Olika personnummer ger ju olika Ägar-info när registrar hämtar whois.

Eller varför inte regga några på mor & far?
 

picxx

Well-Known Member
Hej intressant hade inte läst detta då får jag nog erkänna mig fel i nuläget. Men då är ju frågan istället VARFÖR inte google gör skillnad på adresser inom samma IP range och i andra ranges, det känns ju otroligt dumt av google att inte göra det.

Vil tro algoritmene til google er passe gode, så om du f.eks. har 5000 spamblogger på samme IP range vil du nok bli hardere "straffet" for dette enn om du har en 10-100 sider på samme range, noe som vel mer eller mindre er vanlig.

Grunnen til at google ikke straffer er vel egentlig ganske logisk. Hostingselskaper har stort sett samme c-klasse på sine servere, selv om de tilbyr forskjellige IP'er. Det ville da betydd at en smarting som leier seg en dedikert server ville blitt straffet om han la mer enn en side på denne serveren, noe som selvsagt ikke google gjør.
 
Topp