Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lett å selge nettbutikker?

Johan

Medlem
Har akkurat gjort en liten uformell undersøkelse når det gjelder nettbutikker.
I de siste to årene har det vært en del butikker til salgs her på forumet. Jeg har gått tilbake å sjekket hvor mange som eksisterer i dag. Av de 12 jeg har sjekket er det kun en som fremdeles er i drift. Ut fra dette kan man vel trekke den konklusjon at det ikke ikke er lett å selge nettbutikker så eier velger å legge ned når man ikke får solgt. Det kan være mange som har urealistiske forventninger til det å drive butikk.

Hører gjerne andres erfaringer og meninger.
 
Problemet er ofte at nettbutikker selges uten varelager, da har nettbutikken kun en "virtuell" verdi.
Prøvde å selge en av mine rett etter den ble satt opp for noen år siden. Pris ant var 5000,- (en butikk uten omsetning), kjøper følte det var noe lureri siden prisen var lav. I dag omsetter denne for rundt 10-20 000,- pr mnd med ca. 2 timer arbeid i uka :)

Noen ganger er prisen for lav, som regel er den for høy.

Men noe sier meg at enkelte prøver å selge ett synkende skip.
 

xdex

Medlem
Det er vel også slik, at mange nekter å se på noe som tap. En person har brukt 100.000kr på varer, + timer i arbeid. Derfor forventer han å kunne få 120.000, fordi dette er verdien. Dette er ingen som helst verdi, så lenge varene er ubrukelige, og kjøpet som er gjort, er latterlig. Det er heller ingen garanti for, at varene som er kjøpt inn, faktisk er kjøpt inn til en god pris, og at 4 eller 6 gangen fungerer på utsalg.

Nå har jeg aldri solgt noen nettbutikk, men ut i fra det jeg har sett på div forum, inkludert her, er dette inntrykket jeg sitter igjen med.

Hei jeg har gjeld, vil du kjøpe? Jeg kan ikke tape, ender opp med å tape alt.
 
Pluss at mange ofte skal ha betalt de timene de har brukt på drift og utvikling samtidig som de har allerede har tjent penger på driften.
Selger du en tom butikk som ett konsept så kan jeg gå med på å kreve betalt for timene som er brukt, men de har aldri høyere verdi enn det en eventuell kjøper vil gi.
 

ptomter

Medlem
Ja, for høye forventninger på pris i 95% av tilfellene. Jeg syns det er rart at ikke folk bare tar 5000 når det ikke får de 50.000 de håpet på. Istedenfor legger de ned.

Ja jeg har en kunde nå som vil selge nettbutikken men vil heller legge ned hvis de ikke får den prisen de ønsker. Differansen det er snakk om her er på kr. 10.000,- og ender vell med at nettbutikken med 6 års drift hvor siste år har vært eventyrlig bare blir stengt med en melding. Jeg personlig mener det må jo da være gøy å se noe du har startet leve videre å få noe i stedet for ingenting...
 

Tonny Kluften

Administrator
Haha, det der viser at vedkommende har nok penger. Og det gjelder generelt de som skal selge, de har nok penger så 10, 20 eller 30.000kr betyr ikke noe. Det er ganske ufattelig egentlig, men typisk, stae og bitre bortskjemte nordmenn blåser i penger hvis de ikke får det som de vil. Det er bortimot sykelig og er ihvertfall et tegn på hvilken fantastisk overflødighetskultur vi har i Norge.
 

Rismoen

Medlem
Det er mye mindre jobb å legge ned nettbutikken.

Om nettbutikken har vært i drift i over 6 år er det ganske mye som må ordnes. Avtaler, leverandører, varelager, systemer, rutiner osv..

Det er ikke alle som gidder dette for bare noen tusenlapper. Kanskje de har samme problem som meg, jeg får telefoner fra DNB hele tiden. De sier at jeg ikke har plass til mer penger på kontoen...
 

alterego

Medlem
Jeg tror det er mange som kunne tenke seg å eie og drive egen nettbutikk. Derfor tror jeg ikke problemet er at markedet for kjøp/salg av nettbutikker er dårlig, slik det antydes her, men at det mangler en god markedsplass.

Ut fra salgsannonsene jeg ser her og på Finn.no, kan det tyde på at selger gir ut mangelfull informasjon og at selger ønsker å være anonym (dette har kanskje en sammenheng?). Dette kan løses med en nettjeneste som fungerer som en mellommann, som en bedriftsmegler, bare at denne tjenesten spesialiserer seg på kjøp/salg av nettbutikker. Mye kan automatiseres gjennom påkrevd info i skjema, mens tilgang til lenker og kontaktinfo kan gjøres tilgjengelig ved innlogging.

Det er masse info rundt praktiske råd og vink ved kjøp/salg av nettbutikker som kan fylle siden og dermed også bli en rådgiver for de som er usikre. I tillegg kan man se på løsninger med tanke på hvordan transaksjonen/overføringen skal skje, slik at både kjøper og selger slipper usikkerhet. Det er jo en grunn til at eiendomsmeglere tar oppgjøret i eiendomstransaksjoner, og at det brukes klientkontoer som mellomstasjon for oppgjøret.

Kanskje noen her inne føler seg kallet til å lage en slik løsning?

(kanskje @Tony J endelig kan få sin kjopogsalg.no opp å gå? ;) )
 
Topp