Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logoer og åndsverkloven - Tropehagen Zoo dømt for logotyveri

adeneo

Medlem
Dommen gjelder uansett

En dom er kun rettskraftig når ankefristen er utløpt, og i særtilfeller kan dommer til og med ankes (dvs. gjenopptas) etter ankefristens utløp.

Svært mange dommer gjøres om i lagmannsretten, faktisk så mange som 30-40% hvis ikke jeg husker feil, så ikke vær for sikker på å vinne, selv om alt skulle tilsi at du har retten på din side her.

Norsk rett gir også normalt svært lave erstatninger, og ofte er det kun dokumenterbare tap som dekkes.
Alt ettersom hvor mye Tropehagen Zoo selger av disse produktene kan det faktisk være at det lønner seg for deres del å drøye ut saken, og å anke, selv om de taper, og det er ikke en uvanlig taktikk.
 

Inkhuldra

Medlem
Tingrettsdommen gjelder fra den dagen den har blitt kunngjort for partene. Fristen for å betale saksomkostninger regnes også fra da, så vidt jeg har forstått.

Taper de i lagmannsretten så må de betale meg med tilbakevirkende kraft til datoen da tingrettsdommen ble kunngjort.

I lagmannsretten kan jeg også kreve dokumenterte tall for omsetningen, ikke bare et tall tatt fra løse lufta, slik som TZ framla i tingretten. De hadde ingen dokumentasjon på det. Hva de har tjent på å selge produkter med logoen min fra 2005 har jo en del å si, så det holder ikke å påstå at de har "tjent veldig lite på det" og deretter si et mer eller mindre tilfeldig tall.

Når det gjelder åndsverk, så er det ikke dokumenterbare tap det dreier seg om. Du "taper" jo ingenting hvis noen f.eks. stjeler et privat familiefotografi fra hjemmesiden din og bruker i en brosjyre. Du har like fullt krav på vederlag for urettmessig bruk.
 
Sist redigert:

Inkhuldra

Medlem

NilsF

Medlem
Hvilket selskap er formell motpart i saken, er det Tropegruppen AS, Tropehagen Zoo Norge AS, Tam Norge AS, eller et annet selskap?
 

Inkhuldra

Medlem
Ha! Jeg fikk nettopp TZs reklameblad, og der står det å lese: "Vi tømmer lagrene! Gjør et kupp på RICHO regndresser!"

Utover det er det ingenting som annonseres til lavere priser.

Og de bruker fremdeles TAM Hesten-logoen, altså den plagierte Cleveland Bay-logoen. De påsto i tingretten at de sluttet å bruke den i fjor høst.
 

Inkhuldra

Medlem
Hvilket selskap er formell motpart i saken, er det Tropegruppen AS, Tropehagen Zoo Norge AS, Tam Norge AS, eller et annet selskap?

Tropegruppen AS består av mange selskaper, men rent formelt er det Vitpro AS og TAM Norge saken gjelder. Begge to, og flere andre selskaper, framstår samlet utad som Tropehagen Zoo (med felles adresse/kontaktinfo og overlappende styre, ledelse og ansatte), og RICHO-produktene selges i Tropehagens butikker og nettbutikk, som også bruker Cleveland Bay/TAM Hesten-logoen på sitt felles reklamemateriell.

Det tok meg ganske lang tid å rede ut av hvilke som juridisk sett var ansvarlige, spesielt siden selskapene har innviklede eierskap på kryss og tvers av hverandre.

Derfor kaller jeg saken for enkelhets skyld "Tropehagen Zoo-dommen".
 

NilsF

Medlem
Tropegruppen AS består av mange selskaper, men rent formelt er det Vitpro AS og TAM Norge saken gjelder.


Takk for oppklarende svar. Jeg fikk ikke det Inkuldra skrev tidligere, om årsomsetning på 100 millioner kroner, til å stemme med noen av de selskapene jeg nevnte. Men med opplysningen om Vitpro AS falt bitene på plass.
 

hansson

Langveisfarende
Det er jo naturlig at hun har krav på omsetningen, det er hun som eier varemerket, og dermed eier hun på en måte varene. Hvis du selger falske Louis Vuitton-vesker så har Louis Vuitton krav på erstatning som står i stil med omsetningen.
 
Det er jo naturlig at hun har krav på omsetningen, det er hun som eier varemerket, og dermed eier hun på en måte varene. Hvis du selger falske Louis Vuitton-vesker så har Louis Vuitton krav på erstatning som står i stil med omsetningen.

Men de har jo ikke laget selve varemerket kun en del av det, eller?

Jeg skjønner at de bør har krav på en viss andel, men hele omsetningen synes jeg er drøyt. Greit nok at tropehagen bør straffes for det de har gjort, men det er jo faktisk de som har stått for salg og markedsføring av sitt eget merke. Tropehagen burde inngå ett forlik og innrømme feil som har blitt gjort.

Louis eksempelet blir jo veldig feil sammenligning, da tropehagen ikke direkte har kopiert ett "brandname" og dets produkter. Eller har jeg missforstått?
 

hansson

Langveisfarende
Jeg trekker den kanskje litt langt. Men på en Louis Vuitton-veske er det ikke veska i seg selv som er stjålet, det er merket (stoffet som har innvevd/påtrykka LV osv.). Piratene stjeler altså logoen og lager et falskt produkt.

Et Vitpro/Richo-produkt har stjålet logoen. Hva produktet er er i mine øyne likegyldig så lenge de markedsfører det hele på en måte som er ulovlig, ved hjelp av en logo som er ulovlig.

Veskepiratene får ikke straff for å ha solgt vesker, men for å ha stjålet logo/merkenavn.

Vitpro får ikke straff for å ha solgt hundehalsbånd, men for å ha stjålet logoen.
 

hansson

Langveisfarende
Her er forresten paragrafene i åndsverkloven som viser hva som skjer hvis man blir dømt for overtredelse:


§ 55.

Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter alminnelige erstatningsregler. Er opphavsmanns eller en utøvende kunstners rett, eller den avbildedes rett etter § 45c, krenket forsettlig eller grovt uaktsomt, kan retten dessuten tilkjenne ham et pengebeløp som oppreisning for skade av ikke-økonomisk art.
Selv om gjerningsmannen har handlet i god tro, kan den fornærmede uansett skadens størrelse kreve utbetalt nettofortjenesten ved den ulovlige handling.
Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke anvendes overfor den som fremstiller eller medvirker til fremstilling av eksemplar i strid med bestemmelsen i § 12 fjerde ledd, med mindre handlingen er forsettlig.

§ 56.

Alle eksemplar av åndsverk eller annet arbeid som ulovlig er fremstilt, innført eller gjort tilgjengelig for almenheten her i riket, kan inndras ved dom til fordel for den fornærmede eller overdras til ham mot vederlag som ikke overstiger fremstillingsomkostningene. Det samme gjelder trykksatser, klisjéer, former og annet som utelukkende kan tjene til ulovlig fremstilling eller bruk av verket eller arbeidet.
I stedet for inndragning eller overdragelse kan den fornærmede kreve at gjenstanden helt eller delvis skal tilintetgjøres eller gjøres utjenlig til ulovlig fremstilling eller bruk. Hvis betydelige økonomiske eller kunstneriske verdier ville gå tapt, kan likevel retten efter omstendighetene tillate at fremstilte eksemplar gjøres tilgjengelig for almenheten mot erstatning eller oppreisning til fornærmede.
Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke anvendes overfor den som i god tro har ervervet eksemplar av verket til privat bruk, med mindre det gjelder avstøpning av skulptur. De gjelder heller ikke byggverk, men den fornærmede kan efter omstendighetene kreve endring, erstatning eller oppreisning. Bestemmelsene gjelder dessuten ikke de i § 44 nevnte pressemeldinger.
 

adeneo

Medlem
Jeg må innrømme å ha litt vanskeligheter med å forstå dette jeg også.

Man har en person som ikke er næringsdrivende som ettersom jeg har forstått gjør en muntlig avtale med en annen person om å lage tre logoer.

Logoene oversendes, og den som laget logoene får i ettertid ingen kompensasjon for dette fra den andre personen.

Denne andre personen selger så hele konseptet, med logoer, til et annet selskap, som bygger opp en merkevare rundt disse navnene, og da også logoene.

Ti år etter kommer den opprinnelige designeren og mener at hun har krav på hele omsetningen siden 2005 :eek:

Det må da i beste fall være snakk om salgsinntektene / overskuddet, og ikke hele omsetningen, og selv det høres drøyt ut for et par logoer ?

Slik jeg har forstått så driver ikke trådstarter innen samme virksomhet, og har ikke noe direkte tap utover den anslåtte kostnaden for logoene, ettersom vedkommende ikke hverken selger eller produserer dyrerelaterte artikler selv ?

Har jeg forstått dette riktig?

Er det forresten disse logoene det er snakk om?

tropehagen.jpg
tamklinikk.jpg
tamhesten_logo.jpg


EDIT:

Der postet Hansson mens jeg skrev, og jeg registrerer at det står "nettofortjenesten", slik jeg nok trodde, og hvor langt dette strekker seg i forhold til produkter som er fremstilt og solgt av andre, men hvor kun selve logoen ikke er betalt, vet ikke jeg, men jeg vet at det i Norsk erstatningsrett er vanlig å kun få dekket det faktiske tapet, og det vil i dette tilfellet dreie seg om en sum fastsatt ved skjønn som tilsvarer hva disse logoene ville kostet å få laget av en designer i dag ?
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Nettofortjenesten ved den ulovlige handlingen her må slik jeg tolker det gjelde salget av hele produktet, siden det ikke er mulig å skille mellom salget av logo-delen og salget av kun produktet. Produktet henger sammen med logoen fysisk, og derfor må salget av produktet i sin helhet danne grunnlaget for erstatningen.

Slik jeg har forstått så driver ikke trådstarter innen samme virksomhet, og har ikke noe direkte tap utover den anslåtte kostnaden for logoene, ettersom vedkommende ikke hverken selger eller produserer dyrerelaterte artikler selv ?

Det spiller ingen rolle hvilke tap fornærmede har eller ikke har hatt, er opphavsretten din krenket så er den det uansett om tapet er materielt, ikke-materielt, økonomisk, psykologisk, personlig... Det er opphavsretten som er krenket, og den er i utgangspunktet ikke-fysisk (derfor ordet immaterialrett).

De to første logoene du limer inn i innlegget er ikke omfattet av dommen. Den siste er en av de to. I tillegg kommer RICHO-logoen som kan ses her: http://publisher.oxx.no/ofb30/arch/_img/9106102.pdf
 
Topp