Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logoer og åndsverkloven - Tropehagen Zoo dømt for logotyveri

Santo

Active Member
Jepp! Mannen ble allerede på begynnelsen av 2000-tallet i Fredrikstad Byrett dømt til å aldri mer handle med dyr. Pga dyremishandling i hans egen dyrebutikk.

Likevel, og helt kjent for dem, ble han altså ansatt som MARKEDSSJEF for Tropehagen Zoo. Det sier jo litt om hva de mener om dyrevern...

Ehh... Tropehagen Zoo høres ut til å være en skikkelig seriøs kjede... Ansette en person som er fradømt retten til å drive handel med dyr på livstid pga. dyremishandling til å være markedssjef... Way to go! ;)

Håper de til slutt må betale deg fett Inkhuldra! Store selskaper med mer penger enn vett som tror de kan overkjøre den lille mannen med sine økonomiske midler irriterer meg rett og slett kraftig...

Jeg vet ihvertfall hvor jeg ikke skal handle mer. Takk for tipset! :)
 

adeneo

Medlem
Bra jobba, og gratulerer!

Nils har forøvrig rett, en dom er først rettskraftig når ankefristen har utløpt, mens alle dommer avsagt i en Norsk domstol i utgangspunktet er offentlige med mindre de er særskilt unntatt offentligheten, og da står dette i dommen.
Så lenge det ikke står noe om dette kan du fritt legge dommen ut på internet, men den er altså ikke rettskraftig før ankefristen er utløpt.
 

Inkhuldra

Medlem
Ålreit.... Jubelrusen fra i går har avtatt noe, og jeg sitter og ser på Tropehagens nettbutikk. De har ikke lagt ut noen informasjon ennå om at de skal "avvikle RICHO-serien" eller hvordan de nå vil ordlegge det. Og det er fremdeles mulig å legge inn bestilling på RICHO-produkter. Siden dommen nå er avsagt har de ikke lov til å fortsette å selge produktene, så det blir interessant å se hva som skjer på nettbutikken framover.

Jeg har bestemt meg for å holde domspapirene for meg selv til over påska. Ligger RICHO-produktene fremdeles ute for salg da, så antar jeg at motparten har bestemt seg for å anke. Da får jeg vurdere hvordan jeg gjør det med evt offentliggjøring og presse m.m.. Men blir det ankesak, så skal jeg jaggu invitere dere til kalaset hvis det er åpen rett. Og det er det vel?

Spørsmål til de av dere som har erfaring med produktsalg. Hvor mye påslag legger man vanligvis på sånne forbruksvarer som dyreprodukter o.l.? Hvis en vare koster 100 inn, hva selger man den da for? Jeg ser at Tropehagen selger en del RICHO-produkter til halv pris nå, men jeg tviler på at de gjør det med tap. Rent juridisk sett kan jeg kreve at de hiver hele restlageret på dynga eller at jeg får hele nettofortjenesten av salget fra og med domsavsigelsesdatoen, men det gjøres neppe i praksis. Det er mer nærliggende å vurdere en lisensløsning, hvor jeg får en viss % av fortjenesten. I den nylige Stokke-saken ble det vel 5% eller så.

En ting til: Jeg håper dere fremdeles holder denne saken innad her i forumet. Jeg kan selvfølgelig ikke kreve at folk skal la være å spre budskapet, men jeg ville satt pris på om vi kunne holde oss i "stealth mode" og bare hviske oss imellom her i forumet inntil videre. Ingen vits i å lage noe styr i all offentlighet. Ennå.
 

Kassimaja

Geocacher
Ser at tropehagen selger ut alt richo med 50% rabatt nå...
 

Inkhuldra

Medlem
Jeg klapper meg selv stadig på skuldra over at jeg hadde vett - og tålmodighet! - til å gjennomgå hele Tropehagens nettbutikklager av RICHO-produkter i september i fjor. Dermed vet jeg hva slags priser de opererte med før saken. Ja, og at de hadde RICHO-produkter til en samlet salgssum på i overkant av 19 mill på det tidspunktet.

Siden da har de solgt for 9 mill, slik at det nå er RICHO-produkter for 10 mill i nettbutikklageret. I tillegg har de pushet produktene på sine 35-40 franchisebutikker for harde livet, for så snart varene gikk ut kunne jeg ikke stoppe dem. Da regnes nemlig varene for å være "solgt".

Men det stemmer ikke at de selger alt til 50%. Ja, de selger masse til lav pris, men det er faktisk ganske mange RICHO-produkter som har gått OPP i pris siden september. Det er vel sånn de justerer ting for at "salg" på andre varer ikke skal føre til redusert fortjeneste.
 
Sist redigert:

Inkhuldra

Medlem
Dommen er ute! Les den her: Tropehagen Zoo-dommen

Jeg vil gjerne ha tips om fortsatt salg av RICHO Dogline-produkter i Tropehagen Zoo/TAMs butikker, for jeg får ikke sjekket det selv. Det viser seg nemlig at det ikke gjelder som "salg" at de har sendt produktene til butikkene sine, selv om de er franchiser.

Tropehagen har fått frist til 5. april til å informere butikkene om dommen.
 
Topp