Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MÅ man kjøpe i bedriftens navn?

Nordino

Medlem
Fikk brev i dag, hvor det sto at saken var under behandling og at det kunne ta opptil 6 mnd å få endelig svar på klagen! Helt utrolig
 

hansson

Langveisfarende
Det blir 8+ måneder total behandlingstid... skulle ikke forundre meg om, saken må en tur innom Stortinget på veien... skal de få holde på sitt må de vel ha en ny lov/lovendring å klamre seg til.

Regner med at du fører PC-en som utgift i firmaet selv om du ikke har fått svar ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er ikke lett å innrømme at man har tatt feil, og Kristine Eltvedt Fiane uttalte seg jo på vegne av Skatt Vest. Administrasjonen ønsker jo i prinsipp ikke frafalle utsagn fra sine ansatte.
Saken hadde ikke tatt så lang tid hvis hun hadde funnet seg noe annet å gjøre, tenker jeg.

Det som jeg ikke vil tenke på er om at dette er bevisst fra Skatt Vest: prøve å innskrenke rettighetene med slik tåpelige avgjørelser.
Er det en tidsbegrensning å klage på en avgjørelse, og kan jeg klage på avgjørelser som ikke har noe med meg å gjøre? På generelt eller prinsipielt grunnlag er det jo mye som kan ha konsekvenser for meg...
 

hansson

Langveisfarende
Godt poeng Pong, kanskje vi alle burde sende en klage til Skatt Vest og sørge for at saken pushes til Skattedirektoratet asap, i solidaritet med Nordino her som sannsynligvis den eneste i Norge som har fått avslag på et så normalt kjøp som PC til enkeltpersonforetaket. Dette har jo konsekvenser for alle oss som ikke har både fornavn og etternavn i firmanavnet.

(Det gjør at vi ikke kan handle varer som privatperson, mens alle som har både for- og etternavn i firmanavnet kan gjøre akkurat det. Og dermed er det forskjellsbehandling, noe ikke Staten skal drive med.)
 

kluzz

New Member
Ah, leste datoen på feil side av browservinduet...

Jeg sitter forøvrig med nesten samme problemstilling: Fikk innvilget fradrag, men med kommentarer om at faktura måtte inneholde selskapsnavnet og ikke mitt eget, noe jeg finner urimelig, siden jeg og selskapet er samme juridiske enhet.

Kommentaren lyder slik:

Skattekontoret har etter å ha gått gjennom motteke materiale funne grunn til å kommentera nokre forhold.

På nokre av dei vedlagte fakturaene er ikkje den avgiftspliktige ført opp som kunde. I følge desse er det peivatpersonen (sic) Ola Normann som er kunde. Då det etter bokføringsforskrifta stilles som krav for korrekt faktura at kjøpar skal førast på, vil desse fakturaene reint formelt kunna avvisast.

Skattekontoret finn imidlertid, ut frå ein konkret vurdering der det vert lagt vekt på at innkjøpte varer anses å vera til bruk i verksemda, å kunna akseptera frådrag for inngåande avgift.

Skattekontoret gjer dykk merksam på at vi frå nå av ventar at gjeldande regelverk vert overholdt, se Bokføringslova med tilhøyrande forskrift. Desse kan finnast på Lovdata, Lovdata

Ifl. Bokføringsforskrifta § 5-1-2 skal faktura minst innehalda kjøpars navn.


Jeg vurderer å endre selskapsnavnet til mitt egen navn for å omgå hele problemstillingen, men jeg er usikker på om det da er jeg som peker nese til Skatt Vest, eller om det er de som peker nese til meg.

Alternativt får jeg sende inn en lett omformulert versjon av klagen Nordino sendte, og se hva som skjer.
 

hansson

Langveisfarende
Se der ja. Du oppfattet også dette som urimelig i og med at du er samme juridiske enhet som firmaet ditt. Det er dette som er kjernen i saken og som gjør at saken strider mot allminnelig rettsoppfatning. Her viser imidlertid skatteetaten i heimfylket ditt skjønn og smidighet, da du er nybegynner. Tvilen burde også ha kommet Nordino til gode, for et fillebeløp i tillegg. Dere er i samme situasjon.

Jeg oppfordrer deg til å sende en formell klage du også, slik at vi får satt litt press på juristene i Skattedirektoratet. Samtidig får du bukke og skrape for at de ga deg mva-fradrag lell, da.
 

kluzz

New Member
Jeg legger forøvrig merke til at det dreier seg om Skatt Vest i både mitt og Nordinos tilfelle...

Har de allerede begynt å moderere seg, eller tolker forskjellige behandlere regelverket ulikt? (Det siste er vel et retorisk spørsmål)
 

kluzz

New Member
Nei, det var en annen person som stilet seg "Førstekonsulent". Det som er litt morro er at samme dag som jeg fikk brev om at søknaden var behandlet og innvilget, fikk jeg et brev fra en underdirektør i selvsamme etat, som sa at saksbehandlingstiden var ca. 2 måneder.
 

Makoman

New Member
Hei allesammen. Dette er mitt første besøk på denne siden og mitt første innlegg her.

Skulle bare ønske jeg hadde tatt meg tid til å lete etter dette et par år tidligere, da hadde jeg trolig vært spart for mye bry (og penger)!

Jeg står i samme situasjon som drøftet i tråden her med Skatt Øst. Det er snart tre år siden jeg startet enkeltmannsforetak med salg av bilder og tekst. Alle mine inntekter på dette har gått tilbake iform av innvesteringer i kamerautstyr, datautstyr, reiser og andre utgifter + like mye som har gått av familiebudsjettet i en oppstartsfase.

Nå har jeg blitt momspliktig og har søkt tilbakebetaling av mva for mine innvesteringer, men fått avslag. ca. kr 13 000.- (ikke store summen, men tilsvarende ca. 25 % av min årlige omsetning). Og da har jeg ikke tatt med alle småkvitteringene for kilder og annet småplukk, da det ble for mye jobb å gå igjennom for et par tusenlapper.

Problem: Mine kvitteringer for innkjøp fyller ikke kravene for refusjon av mva.
Disse er dessverre kassakvitteringer og håndskrevne med butikkens stempel. I brev med avslag henvises til mva-loven § 15-10 første ledd:
"Etter gjeldende regelverk skal et salgsdokument minst inneholde følgende opplysninger for at det skal foreligge fradragsrett for inngående mva:
-dato for utstedelse av salgsdokument samt faktura/regningsnummer
-navn og adresse til den næringsdrivende som har levert varen eller tjenesten.
-selgers org.nr etterfulgt av bokstavene MVA.
-navn og adresse til den næringsdrivende som har mottat varen eller tjenesten.
-en klar beskrivelse av varen eller tjenesten samt kvantum eller omfang.
-stedet der varen eller tjenesten er levert.
-vederlag for varen eller tjenesten samt evt. avgifter knyttet til transaksjonen."

Mitt problem er dog at jeg hverken har mitt firmanavn, eller private navn på noen av disse bilagene. Firmanavn er forøvrig "Mitt etternav + Media".

Skatt Øst har etter denne søknaden blitt veldig ivrige på å gå meg i kortene, og jeg lurer på om jeg ved et evt. bokettersyn, kan få problemer med disse tidligere kvitteringene, og evt. kan risikere tilbakebetaling av skatt pga. bilag jeg ikke skulle hatt fratrekk for?
Regnskapet er ført av regnskapskontor som har godkjent og gitt meg fratrekk i selvangivelsen for disse utgiftene.

Kanskje jeg skal forsøke sende inn en klage, med en tilpasset versjon av "hanssons" fantastiske utformede klagebrev over?

Uansett tusen takk til Hansson og alle andre for mange gode innlegg i forumet her :)
Jeg kommer tilbake!
 

hansson

Langveisfarende
Ingenting forundrer meg lenger når det gjelder Skatteetaten, men her er de virkelig i utakt med verden forøvrig. Det finnes jo aldri navn på kjøper på kvitteringer fra Posten, på bussbilletter, kvitteringer fra Clas Ohlson, dagligvarebutikken... osv.

Dette betyr vel stort sett at alle mindre kontantkjøp i butikk må anses for å være ikke fradragsberettiget. At praksis er endret nylig viser tydelig i og med at selv regnskapsførerne tar feil. Forresten ikke så rart når kjøpskvittering fra butikk har vært akseptert i hundre år. Inntil nå.
 

zapotek

Medlem
Det finnes jo aldri navn på kjøper på kvitteringer fra Posten, på bussbilletter, kvitteringer fra Clas Ohlson, dagligvarebutikken... osv.

Haha se for deg scenen på bussen når du ber buss-sjaføren innstendigst om å skrive firmanavnet ditt på billetten.

Faller på sin egen dumhet dette.
 
Topp