Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MÅ man kjøpe i bedriftens navn?

metallian

Medlem
Crap-da ryker det noen lapper for meg også, har samme skattekontor som deg og skal just til med å be om tilbakebetaling....

Btw-litt artig at vi bor noen km fra hverandre og driver fotballsider begge to :)

Jeg har forøvrig skaffet meg eget VISAkort til mitt ENk for å gjøre ting enklere og ryddigere.....
 

hansson

Langveisfarende
Surt. Det er tydelig at det eneste argumentet de har her er at du "dreit på draget" ved å si høyt at du kjøpte som privatperson for å få tilgang til garantirettigheter osv. Hadde du ikke skrevet dette i klagen ville de trolig vært mindre firkantete.

Metallian - hvordan får man visakort til ENK-et? Står det firmanavnet på det? Trodde ikke det var mulig.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg tipper ay metallian kun har gjort som meg, en firmakonto og en privatkonto som har vært sitt kort.

Med andre ord er det like greit å bare opprette firmakontoer rundt omkring? Eller er sjangsen såpass liten for å bli "oppdaget" at man burde fortsette å kjøpe som privatperson pga rettigheter?
 

hansson

Langveisfarende
Ja det høres ut som et mulig argument. Men det virker ikke som dette argumentet ville gått hjem i Nordinos tilfelle, de virker jo helt låst.

Skatteetaten tok ikke hensyn til argumentet om at alle som bruker Fornavn Etternavn som firmanavn ikke vil ha problemer med å få refusjon, mens alle som har Firmanavn Etternavn får problemer. Det er jo sykt sykt. Jeg vet ikke hva som skjer hvis man får bokettersyn og kvitteringen står på privatnavnet (vel å merke dersom privatnavnet ikke også er firmanavnet), men for tilbakegående mva-oppgjør som her får du trøbbel.

Det er bare å oppfordre hele Norge til å endre firmanavnet til "Fornavn Etternavn" så omgår man denne problemstillingen ;)
 

Nutz

Med lem
Hvor vanskelig er det å dokumentere at maskinen er i bruk hos klagers virksomhet?

Tror jeg hadde sendt en erklæring på at det ikke finnes andre egnede EDB-maskiner knyttet til "klagers virksomhet", og derfor usannsynliggjør Skattedirektoratets konklusjonen om at denne maskinen ikke er til bruk i klagers virksomhet.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Godt poeng, Nutz. Jeg var ikke klar over at ENK og privatperson er to forskjellige rettssubjekter. Når det gjelder inkasso må man f.eks. klage inn privatpersonen, og ikke ENK-et, til Namsmannen for at saken skal gå gjennom. Sender man en begjæring om utleggsforretning med kun firmanavnet/adressen blir den avvist.

Frustrerende at staten internt har helt motsatt oppfatning av hva som er status på et ENK. At privatpersonen er økonomisk ansvarlig for hva ENK-et foretar seg er riktig, men siden det er ENK-et som er rettssubjektet burde da ENK-et og ikke privatpersonen saksøkes. Men det blir altså ikke akseptert. (I inkasso brukes ordet "saksøker/saksøkte" i både Forliksklager og utleggsforretning hos Namsmannen). Henger ikke på greip.
 

hansson

Langveisfarende
Så over klageteksten igjen og konklusjonen er at Skatteetaten har funnet opp noen nye, subjektive regler i Nordinos tilfelle. De går altså på tvers av det jeg selv fikk opplyst da jeg ringte dem i august i fjor, der saksbehandler syntes det "hørtes helt ukjent ut" med denne tolkingen. Det er oppsiktsvekkende at de ikke har svart på punktene som nevnes, blant annet:

Klagers ønske om å få rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven blir av Skatteetaten tatt som sannhetsbevis for at driftsmiddelet (bærbar PC) var tiltenkt privat bruk. Så langt klager er orientert er det irrelevant for refusjonsspørsmålet hvordan man subjektivt tolker årsakene til hvordan kjøpet ble gjennomført, så lenge det objektivt foreligger sterke indikasjoner på at driftsmiddelet er nødvendig for å drive næringsaktivitet: Det ville være underlig om man i våre dager skulle omsette for 50 000 kroner fra et profesjonelt nettsted uten å ta inn en datamaskin som en del av investeringskostnadene.

Blir spennende å høre med seniorskattejuristen hvilke konsekvenser han tror dette får for regnskapsføring for ENK. Tror jammen jeg ringer ham i morgen.

* I MVA-saker behandles privatperson og ENK som to forskjellige juridiske enheter, mens det i inkassosøksmål er privatpersonen som er juridisk rettssubjekt.

* Usikkerhet om utgifter som blir nektet MVA-refusjon kan eller ikke kan tas med i næringsregnskapet

* Ulike rettigheter for de som kaller firmaet "Firmanavn Etternavn" enn for de som kaller det for "Fornavn Etternavn". Grunnlovsstridig forskjellsbehandling av skattesubjekter.

* Kvitteringer UTEN navn, på over 1300 kroner, blir behandlet som firmainnkjøp uten noen problemer, mens kvitteringer MED navn avvises som privat innkjøp (jfr. Nordinos kjøp av konvolutter) (kan ikke konvolutter også brukes privat?).

* Blir umulig å få refundert utgifter til strøm, vann/kloakk/renovasjon, husleie, fasttelefon, bredbånd og annet som står på personnavnet (for hjemmekontor).

* Blir heretter umulig å bruke samme konto privat og til firma. Dette har vært fullt mulig til nå.
 

zapotek

Medlem
Lise bor 100 meter fra jobben sin (spaserer til jobb hver dag). Sitter i kassa på Rimi og får 72.800 kroner i bunnfradrag.

Ola Webutvikler har enkeltpersonforetak og Skattetetaten setter seg på bakbeina for å la ham fradragsføre skarve 5000 for pc'en han utfører sitt daglige virke på. "Det kan jo vera at han brukar den privat også".

Unnskyld språkbruken, men HELSIKKE for et småbedriftsfiendtlig system vi har!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Huh, se på den der du... total galskap, glad jeg kjøpte mac'en ETTER at jeg ble mva-registrert, så slapp jeg ihvertfall den kranglerunden der, men lurer veldig på hva de hadde sagt da? "Nei, kvitteringen står jo på Torstein Opperud, ikke Torstein Opperud Art Direction og Design, så du skal sikkert ha en datamaskin til 20.000kr til å surfe og sjekke epost privat"
 

hansson

Langveisfarende
Fikk opplyst av skatteetaten nå at alle svarbrev fra direktoratet skal ha telefonnummer på saksbehandlerne under navnet i brevet. Det er utelatt her. Betyr trolig at de skjønner hvor kontroversiell denne saken er. Fyren er ikke på kontoret, får prøve igjen.
 
Topp