Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MÅ man kjøpe i bedriftens navn?

hansson

Langveisfarende
Faller på sin egen dumhet dette.

Ja det gjør jo det! Skjønner ikke hva byråkratene tenker på her. Grei måte å spare noen kroner på for Staten, for vi som småforetak har jo ingenting å stille opp med. Men hva gjør store firma når innkjøp ansatte gjør (refusjon av utlegg) ikke lenger er fradragsberettiget? Får håpe noen tar opp saken.

Makoman: Jeg synes du skal klage på avgjørelsen med begrunnelse i at kassasystemer i butikk, transportselskaper, osv. svært ofte ikke har støtte for å påføre kundens navn på kjøpsdokumentasjonen.
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg har snakket med skatt øst om dette nylig. De sa at for å fjenr en hver tvil kunne du betale med bedriftens bankkort. Da jeg parerte med at et enkeltpersonsforetak er samme juridiske enhet med eieren og at en bankkonto derfor ville stå i navnet på eieren skjønte hun plutselig ikke problemet...
 

Kassimaja

Geocacher
men kortet står jo i mitt navn og da har jeg jo på en måte bevist at jeg ikke kan kreve fradrag...
 

hansson

Langveisfarende
Hun skjønte vel ikke problemet fordi når du har betalt med et kort så har du dokumentasjon. Dermed så er det ikke et problem.

Originalkvitteringen du får inneholder ikke alltid navnet selv om man betaler med kort. Og betaler man med kort som står på privatperson/ENK så har man uansett problemer ifølge det Nordino opplevde (slik Kassimaja også påpeker). Kanskje det blir fasiten at også ENK må ha en konto i en forretningsbank og ha firmanavnet på kortet.

Hva med at vi sender et samlet brev til Skattedirektoratet der vi ber om en utredning av disse spørsmålene? Jeg kan forfatte det og så signerer vi alle i hop :) (send problemstilling, svar du fikk av skatteetaten, og din egen vurdering av spørsmålet + navn og epostadresse - på PM)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Mitt navn kan godt stå under det brevet og jeg kan bidra med litt for å dekke dine utgifter i form av tid. Dette er faktisk noe som angår de fleste ENK.
Det er kanskje også mulig å tipse SV om det, de har noen planer for ENKs. Hva med en journalist fra DN.no - noen som kjenner noen?
 

Tonny Kluften

Administrator
Originalkvitteringen du får inneholder ikke alltid navnet selv om man betaler med kort. Og betaler man med kort som står på privatperson/ENK så har man uansett problemer ifølge det Nordino opplevde (slik Kassimaja også påpeker). Kanskje det blir fasiten at også ENK må ha en konto i en forretningsbank og ha firmanavnet på kortet.

Det er ikke meningen å starte diskusjonen på nytt her, men:
Nei, en trikkebillett har ikke navn. Og en trikkebillett kan utgiftføres. Og den betaler man f.eks. med kort som står på ENK sin bankkonto som er en vanlig bankkonto. Der er dokumentasjonen. Så lenge man, ved spørsmål, kan godtgjøre at trikketuren var arbeidsrelatert må skattekontoret godta det. Det er ingen andre muligheter til å dokumentere det, min påstand er at det vil gå bra.
 

hansson

Langveisfarende
Reglene for forbud mot kontant betaling gjelder såvidt jeg vet beløp over 10 000 kroner, da firma kan bli nektet å fradragsføre og i tillegg bli gjort ansvarlige for evt. svindel hos mottakeren.

Sitat random nettsted:

Kontant betaling vanskeliggjør myndighetenes arbeid med å avdekke og dokumentere skatte- og avgiftsunndragelser, og derfor vil næringsdrivende fra 01.01.2011 bli nektet fradragsrett for kostnader som ikke er betalt via bank, dersom beløpet er over kr. 10.000,-. Dette gjelder både inntektsfradrag etter skatteloven og fradrag for inngående avgift etter merverdiavgiftsloven.

I tillegg kan kjøper av tjenestene gjøres medansvarlig for skatt og merverdiavgift som den som leverer tjenesten har unndratt, dersom kjøpesummen overstiger kr. 10.000,- og det ikke er betalt via bank (ny bestemmelse i skattebetalingsloven § 16-50

Inntil videre er kontant betaling altså ikke forbudt ved lov i kongeriket, og da kan ikke Skatteetaten nekte å gi fradrag for inngående mva. Ansatte i store AS som legger ut for småbeløp ifbm. reiser osv. har da ikke firmakort med seg? De bruker sitt eget kort eller kontanter. AS-et får deretter fradragsføre trikkebilletten både i regnskapet og i mva-oppgjøret.

Tonnys løsning er selfølgelig bra den, men prinsipielt skal det ikke være noen forskjellsbehandling på kort og kontant under 10 000 kroner. Dette prinsippet ser plutselig Skatteetaten ut til å ønske å snikinnføre en endring på. Ikke akseptabel måte å gjøre det på. Akkurat som de prøver å snikinnføre krav om firmanavn på kjøpskvitteringer i butikk mens de må akseptere at brebåndet på hjemmkontoret står på en privatperson sitt navn.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg har en del kontakter i SV (og for den saks skyld i et par veldig aktuelle aviser/magasiner), kan gjerne sende det videre til dem. På mange måter burde jo dette være en sak som er veldig aktuell for SV, ENK-gruppen omfatter jo blant annet i veldig stor grad frilansere innenfor f.ex. kultur og liknende, som tradisjonelt er veldig SV-land.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Synd å si det, men SV har ikke akkurat vært påtrengende synlige i debatten om bedre vilkår for ENK. De har vært i posisjon til å påvirke, men så langt er det høyresida og Venstre som faktisk har prøvd å få til noe. Ellers helt enig i at SV BURDE ha hatt interesse av å bedre de sosiale vilkårene for ENK-innehaverne, i tråd med velferdsstatlige ordninger forøvrig.
Se ellers denne:
Regjeringspartiene imot bedre vilkår for ENK | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |
 
Topp