Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mine gode grunner til å stemme FRP

picxx

Well-Known Member
Vi skal da vel få lov til og bevege oss trygt på våre egne gater her i landet, uten og være forsiktig med hvor vi løfter blikket?

Nei, det skal du ikke, for det har sosialistene sagt at du ikke skal.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jammen herre min hatt da dere. Bare fordi Russelsim skriver et innlegg hvor han forteller sine meninger skal han få slengt etter seg at det stinger rassisme? Ja, men hva så da? Kan ikke Russelsim få være en rassist da, uten at dere trenger og gjøre ham oppmerksom på det? Han ville nå langt ifra være den første av dem.

Neida, selv jeg har jo smårasistiske tendenser støtt og stadig. Går jeg på gaten en mørk kveld og ser en gjeng mørkhudede gutter komme gående mot meg - så priser jeg meg lykkelig over at det iallfall ikke var en gjeng fulle skrubb fra Balsfjord på bytur. Og naboen i etasjen under er HELDIGVIS ikke nordmann.

Poenget er uansett at Russelsim tilkjennegir sine fordommer mot "kriminelle innvandrere". Og det å ha fordommer mot en folkegruppe ER jo rasisme. Hallo i luken.

Ang innvandring så er det viktig å skille snørr og bart. Det er IKKE sånn at innvandrere flest stammer fra Pakistan og Somalia. Nei, den største gruppen innvandrere er faktisk fra Polen. Den 3. største gruppen innvandrere kommer fra Sverige (forhåpentligvis flest damer).

Jeg må innrømme, men nå har jeg ikke fulgt så godt med, at jeg ALDRI har hørt noen fra Frp komme med noen krav om at "Nå må disse hersens Svenskene sannelig lære seg Norsk, eller så får de bare pelle seg tilbake over Svinesund.."

Og stemmer det ikke på en prikk at polakker gjør en hel del "drittjobber" for luselønn i dette landet?
 
U

Uregistrert

Guest
Poenget er uansett at Russelsim tilkjennegir sine fordommer mot "kriminelle innvandrere". Og det å ha fordommer mot en folkegruppe ER jo rasisme. Hallo i luken.



Og stemmer det ikke på en prikk at polakker gjør en hel del "drittjobber" for luselønn i dette landet?

Akkurat polakker liker jeg pga de er lager forholdsvis lite bråk i forhold til andelen av polske innvandrere. Det jeg først og fremst vil til livs er innvandring fra muslimske land (med unntak av bosniere) og afrikanske.

Enkelte innvandreregrupper som Chilenere, Thailendere, Polakker og Vietnamesere er mer integrerte og tilpasset samfunnet enn f.eks kurdere og somalere.
 

picxx

Well-Known Member
Poenget er uansett at Russelsim tilkjennegir sine fordommer mot "kriminelle innvandrere". Og det å ha fordommer mot en folkegruppe ER jo rasisme. Hallo i luken.

Rasisme er ikke fordommer mot en gruppe, men mot en rase.
Skulle tro en lærd mann som deg visste bedre?
Sier man at man tror de fleste innvandrere i norge er kriminelle er man ikke rasist, men sier man derimot at man tror de fleste afrikanske innvandrere i norge er kriminelle er man rasist.
Det var det med snørr og bart ja... :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Rasisme er ikke fordommer mot en gruppe, men mot en rase.
Skulle tro en lærd mann som deg visste bedre?

Nei, en lærd mann som meg vet jo bedre. Definisjonen på en folkegruppe er at den har samme kulturelle og etniske bakgrunn. Så derfor vil fordommer mot en folkegruppe være rasisme. Slå opp i ordboken hvis du ikke tror meg. Man kan også bruke termen "folk". Hitler brukte denne termen, om enn feil. (Hitler klarte ikke å skille mellom etniske og religiøse grupper f.eks med tanke på Jødene, som vi vet ikke er noen ensartet etniske gruppe.)

Sier man at man tror de fleste innvandrere i norge er kriminelle er man ikke rasist, men sier man derimot at man tror de fleste afrikanske innvandrere i norge er kriminelle er man rasist.

Vanligvis er man rasist når man sier at "de fleste innvandrere i norge er kriminelle" fordi termen "innvandrere" i dagligtale i dag betyr "ikke-vestlige innvandrere". At de fleste afrikanske innvandrere er kriminelle er forsåvidt ikke helt på jordet, men bare veldig upresist. Man vet jo for eksempel at flyktninger fra Somalia har svært lav yrkesdeltakelse. Parrer man dette med lav botid, språkproblemer, lav utdanning og kanskje krigstraumer - så kommer det jo ikke som noen bombe at flyktninger fra Somalia sliter i det norske samfunnet.
 

picxx

Well-Known Member
Nei, en lærd mann som meg vet jo bedre. Definisjonen på en folkegruppe er at den har samme kulturelle og etniske bakgrunn. Så derfor vil fordommer mot en folkegruppe være rasisme. Slå opp i ordboken hvis du ikke tror meg. Man kan også bruke termen "folk". Hitler brukte denne termen, om enn feil. (Hitler klarte ikke å skille mellom etniske og religiøse grupper f.eks med tanke på Jødene, som vi vet ikke er noen ensartet etniske gruppe.)

Definisjonen på en folkegruppe kan like gjerne være at de har samme politiske retning, at de liker samme mat eller at de går på samme treningsstudio, så den definisjonen din får du faktisk problemer med. Det er f.eks. ikke rasistisk å si at alle som trener på sats er bolere i norge.

Vanligvis er man rasist når man sier at "de fleste innvandrere i norge er kriminelle" fordi termen "innvandrere" i dagligtale i dag betyr "ikke-vestlige innvandrere". At de fleste afrikanske innvandrere er kriminelle er forsåvidt ikke helt på jordet, men bare veldig upresist. Man vet jo for eksempel at flyktninger fra Somalia har svært lav yrkesdeltakelse. Parrer man dette med lav botid, språkproblemer, lav utdanning og kanskje krigstraumer - så kommer det jo ikke som noen bombe at flyktninger fra Somalia sliter i det norske samfunnet.

At du definerer "de fleste innvandrere i norge" som svarte innvandrere fra den 3. verden får stå for din egen regning. innvandrere i norge er en gruppe, ikke en rase.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Definisjonen på en folkegruppe kan like gjerne være at de har samme politiske retning, at de liker samme mat eller at de går på samme treningsstudio, så den definisjonen din får du faktisk problemer med.

eeh. Nei. Et folk eller et folkeslag er en gruppe siviliserte, levende mennesker med samme kulturelle og etniske bakgrunn. (kilde: Wikipedia)

At hvermansen går rundt og kaller alle mulige grupper for "folk" er jo greit, men det betyr jo ikke at det er riktig. "Høyrefolk" er for eksempel et vanlig uttrykk, men det medfører egentlig ikke riktighet - fordi høyrevelgere ikke er en ensartet gruppe (men det er helt riktig at høyrevelgere har høy inntekt og høy utdanning og jobber i priv.sektor).

Det er f.eks. ikke rasistisk å si at alle som trener på sats er bolere i norge.

hehe. Nei det er jo ikke det. Bolerne trener vel heller ikke på sats? Jeg har inntrykk av, og nå har jo jeg hatt medlemskort på sats, at det trener ganske mange damer på sats. (det var derfor jeg hadde medlemskort).

Bolerne trener vel mer på mer lugubre treningssentre uten bemanning?

At du definerer "de fleste innvandrere i norge" som svarte innvandrere fra den 3. verden får stå for din egen regning. innvandrere i norge er en gruppe, ikke en rase.

Du må jo lese hva jeg skriver!! Jeg skrev at man "vanligvis" er rasist når man bruker termen "innvandrere" fordi innvandrere i dagligtale (altså blant folk flest) stort sett er afrikanere, kurdere, etc.

Det er for eksempel svært uvanlig å bruke begrepet "innvandrer" om en svenske eller amerikaner. Og dette til tross for at det jo stort sett er sånn at innvandring jo stort skjer fra land som Sverige og USA. De "innvandrerne" folk flest tenker på som "innvandrere" er nesten aldri innvandrere.

De er asylsøkere eller flyktninger.
 

picxx

Well-Known Member
Det er for eksempel svært uvanlig å bruke begrepet "innvandrer" om en svenske eller amerikaner. Og dette til tross for at det jo stort sett er sånn at innvandring jo stort skjer fra land som Sverige og USA. De "innvandrerne" folk flest tenker på som "innvandrere" er nesten aldri innvandrere.

De er asylsøkere eller flyktninger.

Ble vel innvandringsstopp i norge på 70 tallet, så der har du selvsagt rett, men dette er jo kun termer og lykkesnakk som skjuler masse møkk og dritt.

Blir omtrent som om man skulle si norge ikke har arbeidsledighet.
Å "ikke ha arbeidsledighet" ville jo da blitt definert av regjeringen som alt under 50% ledige.

snakk, preik og fagre løfter...er nok det eneste politikerne er i stand til pr. i dag, uansett parti. Forskjellen blir kun om hvem som har høyest salær når årsregnskapet skal gjøres opp.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ble vel innvandringsstopp i norge på 70 tallet, så der har du selvsagt rett, men dette er jo kun termer og lykkesnakk som skjuler masse møkk og dritt.

Nei, det er på grunn "møkk og dritt" viktigere enn noen gang å påpeke termene. Innvandrere er greit nok, de kommer fra sverige og polen og får landet til å gå rundt.

De "innvandrerne" som kommer fra den 3. verden er stort sett flyktninger. F.eks har Somalia vært i sammenhengende borgerkrig siden 1977. De har ikke hatt en fungerende regjering siden 1991. Analfabetismen ligger over 60% blant den voksne befolkningen.

Så, sjokk, fra Somalia kommer det mange flyktninger som ikke klarer seg spesielt godt i Norge.

Videre har man ekstremt mange flyktninger fra land som Irak og Afghanistan. Land hvor Norge faktisk har bidratt til krigføringen. Frp var det eneste partiet i Norge - så vidt jeg vet - som stemte for krigen i Irak for eksempel. Så her bør man gå stille i dørene.

Poenget er uansett at det i verden i dag er rundt 100 millioner (!!) flyktninger fra alt fra krig til hungersnød og flom og alt mulig. Det skulle da bare mangle om ikke Norge kunne huse en del av disse. Hallo. Vi har både penger og ressurser til det. Samtidig skriker Norge, og da særlig omsorgssektoren, etter arbeidskraft.

snakk, preik og fagre løfter...er nok det eneste politikerne er i stand til pr. i dag, uansett parti. Forskjellen blir kun om hvem som har høyest salær når årsregnskapet skal gjøres opp.

Jeg er fullstendig enig med deg i at politikere, iallfall mange av dem, totalt mangler visjoner. Det virker som om spesielt mange politikere fra Troms vil bli valgt inn på tinget for å få muligheten til å misbruke stortingets pensjonsordning.

Jeg har fulgt ALLE debattene på TV. Jeg vet ENNÅ ikke helt hva Jens Stoltenberg VIL med Norge. Hva vil han egentlig? Han minner meg om Helge Lund. Stoltenberg prater som en konsernsjef. Han bruker uttrykk som "god måloppnåelse i 4. kvartal".
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har fulgt ALLE debattene på TV. Jeg vet ENNÅ ikke helt hva Jens Stoltenberg VIL med Norge. Hva vil han egentlig? Han minner meg om Helge Lund. Stoltenberg prater som en konsernsjef. Han bruker uttrykk som "god måloppnåelse i 4. kvartal".

Bestemte meg for å ta en time å se på partilederdebatten på VGTV i dag.
Jensemann glimtret selvsagt med sitt fravær og Helga holdt klokelig kjeft (vel, hun snakket, men det som kom ut var bare vas).

Saken er vel det at all den tid det norske folk synes de har det rimelig bra ønsker de ikke forandring (før det er for sent ihvertfall) og stemmer slik mor, far, sjef eller kompisen sier.
Synes forøvrig det er altfor mange hjemmesittere i norge.
Selv er jeg litt slik at jeg synes det å stemme er en borgerplikt (selv om man stemmer blankt).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Saken er vel det at all den tid det norske folk synes de har det rimelig bra ønsker de ikke forandring (før det er for sent ihvertfall) og stemmer slik mor, far, sjef eller kompisen sier.
Synes forøvrig det er altfor mange hjemmesittere i norge.
Selv er jeg litt slik at jeg synes det å stemme er en borgerplikt (selv om man stemmer blankt).

En logisk brist i ditt argument her. Fakta er at den delen av befolkningen som er hjemmesittere faktisk også er den delen av befolkningen som tjener minst, har lavest utdanning, de minst "interessante" jobbene og de hardeste jobbene.

Likeledes ser man, blant velstående områder på Oslo vest, at valgdeltakelsen er skyhøy.

Hva er dette da, Picxx? Har de fattige det så bra at de ikke bryr seg, mens de rike og høyt utdannede tørster etter forandring? De fattige i Norge har tydeligvis fått det bedre de siste årene, for valgdeltakelsen synker fra gang til gang blant denne gruppen. Snart har de fattige i Norge det SÅ BRA at nesten ingen av dem gidder å stemme.

Forøvrig stemte jeg blankt ved valget i år. Et signal til tromsbenken om at jeg ikke var fornøyd med noen av dem. Så får vi se om de tar hintet. (Sannsynligvis ikke.)
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hva er dette da, Picxx? Har de fattige det så bra at de ikke bryr seg, mens de rike og høyt utdannede tørster etter forandring? De fattige i Norge har tydeligvis fått det bedre de siste årene, fordi valgdeltakelsen synker fra gang til gang blant denne gruppen. Snart har de fattige i Norge det SÅ BRA at nesten ingen av dem gidder å stemme.

Definasjonen på fattig får du ta med sosialistene.
Selv mener jeg ikke man er fattig om man ikke har råd til to biler, hytte på hafjell, cruiser ved aker brygge, kolle i kollenåsen og minst fire turer til ibiza i året.
Joda, jeg har snakket med folk som karakteriserer seg som fattige i norge.
*pføy*!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Definasjonen på fattig får du ta med sosialistene.
Selv mener jeg ikke man er fattig om man ikke har råd til to biler, hytte på hafjell, cruiser ved aker brygge, kolle i kollenåsen og minst fire turer til ibiza i året.

Den gruppen av befolkningen som har råd til de der tingene er selvsagt ikke fattige. Men den gruppen er nå sannelig ikke veldig stor heller. Myten om at "alle" i Norge har råd til hytte, to biler og sydenturer, er..vel.. bare en myte.

Den velutdannende middelklassen i Norge er ikke så stor som du tror. Det bare ser sånn ut, fordi det er representanter for denne gruppen du ser på TV.
 

picxx

Well-Known Member
Den velutdannende middelklassen i Norge er ikke så stor som du tror. Det bare ser sånn ut, fordi det er representanter for denne gruppen du ser på TV.

Så det du sier er at folk skal slutte å tro blindt på det de får servert på TV og i andre media? Fanden! Der fikk jeg meg en smekk gitt! ;)
 
Topp