Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mye opp og ned i SERP nå

picxx

Well-Known Member
Råd fra en som har vært i dette gamet i mange år. Ikke få panikk er regel nr. 1. Vent og se UTEN å endre noe for å prøve å demme opp. Om en uke eller tre vet vi mer om hva som faktisk er situasjonen. Akkurat nå er det is i magen som gjelder.

Dersom du nå gjør store endringer, risikerer du å gjøre ting verre. Det kunne jo faktisk hende at de ruller tilbake ting - det har de gjort før. Det kan også hende de gradvis slår på deler av algoritmen og driver og tester hvordan ting slår ut. Jeg har sitti og sett på en side vi har som har tidoblet trafikken fra Google de siste to dagene helt plutselig ut av det blå for så å gå tilbake til normal trafikk igjen i dag. Det er et typisk tegn på å vente - og ikke foreta seg noe som helst når ting slår ut på den måten.

Dette er vel terpet og repetert til det kjedsommelige på forumet, men for mange skal helst ting skje i går og max 5 minutter frem i tid... :rolleyes:
 

zapotek

Medlem
Ser faktisk mye rart jeg også nå - og da på norske sider og vel etablerte sider. Prøver å finne forklaringer (fint vær, konfirmasjon, langhelg o.s.v.), men det går den veien tyngdekraften virker.

Tror mange har tatt seg fri imorgen (da 1. mai er på tirsdag). Isåfall blir dagen idag og imorgen som en vanlig lørdag (mao. dårlig).
 

picxx

Well-Known Member
Kraftig oppsving hos meg nå på norwegianmuslimfashionclothes.no
 

basicus

SEO Eggspert
Det gjelder å ha is i magen nå ja. Vet mange får panikk når de ser massive fall i serps'ene. Har mange nervøse kunder som lurer på hva som skjer. Så lang, er svaret mitt til de at jeg vet ikke enda. Jeg sjekker 1421 søkefraser for øyeblikket og ser ingen mønstre så langt. Tenkte i går at Wordpress MU ble rammet spesielt, men ser i dag ikke ut til å være tilfelle.
 

Hupsey

Medlem
De mange skriver på utenlanske forum er at blogspot blogger gjør det bedre for tiden. Jeg tror det er godt mulig at google favoriser egen eiendom.Det er iallefall det mange blir gjort i deres posisjon :)
 

zapotek

Medlem
Det virker som om det sider med databasesamlet innhold (scrapere som f.eks. markosweb.com og Alexa) og kataloger, som har fått den største smekken denne gangen. Samtidig melder flere store internasjonale autoritetssider med med mye unikt innhold en liten oppgang i trafikk. Hvis dette stemmer, så er det jo egentlig bare godt nytt.
 
For meg gjelder dette etablerte og statiske sider med unikt innhold (bilder og tekst), og det er snakk om et fall i trafikk og inntekt på ca. 70 % de siste fire dagene. Har imidlertid en del is i magen, så jeg skal vente enda en drøy uke før jeg går ned på kne og skriker ut min fortvilelse.
 

zapotek

Medlem
For meg gjelder dette etablerte og statiske sider med unikt innhold (bilder og tekst), og det er snakk om et fall i trafikk og inntekt på ca. 70 % de siste fire dagene. Har imidlertid en del is i magen, så jeg skal vente enda en drøy uke før jeg går ned på kne og skriker ut min fortvilelse.

Rangerer du dårligere, eller har bare trafikken dalt?
 
Det er her jeg ikke får ting til å stemme. Ifølge Webmaster Tools skal jeg ha hatt bra med visninger (men WT har ennå ikke oppdatert de to siste dagene). WT viser imidlertid at klikkfrekvensen har stupt. På Analytics er det meget tydelig at klikkfrekvens har stupt ettersom dette viser igjen i tilsvarende stup i antall besøk. Jeg sammenligner da både med de foregående ukene og tilsvarende periode i fjor. Som en naturlig konsekvens av dette, vil man se dette igjen i resultatene fra Adsense og TD. Fra en forventet økning er det nå et tydelig stup, og det er derfor jeg mistenker at dette ikke er en naturlig "langhelg-med-fint-vær"-svingning.
 
Sist redigert:
Oppdatering: Når jeg avgrenser perioden i WT fra like før fallet til etter fallet, viser det seg at et meget viktig nøkkelord har falt kraftig i rangeringen ved søk. Også noen andre sentrale nøkkelord har blitt skjøvet bakover, mens andre - mindre viktige nøkkelord - har klart seg godt. Dette kan nok forklare fallet ettersom det er stor forskjell fra å være topp 3 søkeresultat eller å være 9-10 eller på side 2 og 3. Det er her altså ikke hele nettstedet som er rammet, men en degradering av nøkkelord som har vært helt avgjørende å rangere på for meg.
 
Topp