Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettavisen igjen på grensen

Dag Frogner

Supermedlem
Når Nettavisen har en slik tjeneste, er det ikke naturlig at de bruker hovedsiden sin til å promotere egne produkter og legge inn litt linker i samme slengen?

Det er vel ganske vanlig å gjøre det på denne måten?

Mulig at det bare er meg, men jeg skjønner ikke helt problemet med akkurat denne saken.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis dette er dårlig merket så lurer jeg virkelig på hvor godt du vil det skal merkes!?!

Mener du at hele overskriften skal være advarselen da???

Advarselen står sammen med den første teksten, er merket i annen farge og er ikke diffus i forhold til hva det er.

Noe klarer enn dette er det vel vanskelig å merke en kommersiell sak! Tommel opp til Nettavisen!
 

Tonny Kluften

Administrator
Når Nettavisen har en slik tjeneste, er det ikke naturlig at de bruker hovedsiden sin til å promotere egne produkter og legge inn litt linker i samme slengen?
Det er vel ganske vanlig å gjøre det på denne måten?

Ja, men skal merkes godt nok, jeg mener det ikke er merket tydelig nok, også på forsiden. At det er merket flere ganger spiller ingen rolle så lenge det ikke er tydelig nok.

Mulig jeg er bittelitt påvirket av at MittOppdrag.no er en dårlig tjeneste, approps https://www.webforumet.no/forum/generell-snakk-og-svada/17859-mitt-oppdrag.html
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvordan det skal merkes? Tja, hva med det ofte brukte begrepet "Annonse", eller "reklame" i stedet for "informasjon om kommersielle tjenester"? Hele poenget med loven er jo at det skal merkes så leserne forstår (og legger merke til) at det ikke er en vanlig redaksjonell sak, og det tviler jeg sterkt på at skjer slik som de gjør det. Men - vi har vært gjennom nøyaktig denne diskusjonen om nettavisens merking tidligere, og jeg ser frontene er de samme som sist, så jeg ser ikke helt poenget med å fortsette.

Vi kan jo sende inn saken til forbrukerombudet, så får vi et ordentlig svar, noe som jo kan være kjekt for mange her også.
 

amaheath

Medlem
Har selv klikket på artikler merket "tjeneste" eller "innstikk" på forsiden, som jeg trodde var redaksjonelt innhold. Man får jo en følelse av å bli lurt når man kjapt ser det er reklame, og det gir igjen en følelse av at hele avisen er useriøs. Kan ikke skjønne at det kan lønne seg i det lange løp, men det gjør det sikkert.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ta en titt i forrige tråd om nettavisen, amaheath: https://www.webforumet.no/forum/aff...n-mengder-med-affiliatelenker.html#post138878 - se nederst i denne posten:

Når jeg ser en sånn søppelartikkel så tenker jeg at dette er kanskje en av de siste krampetrekninger før skifteretten for avisen som for årene 2006 - 2010 hadde et samlet negativt resultat før skatt på 159 millioner kroner, og som hadde en negativ egenkapital på 24,4 millioner kroner ved utløpet av 2010. Mediehuset Nettavisen AS var pr. 31.12.2010 eid 50/50 av A-Pressen Digitale Medier AS og Egmont Holding AS.

Så nei, det ser ikke ut til å lønne seg spesielt bra med denne søpla.

(legg også merke til at det da som nå er det en viss person som forsvarer at dette er helt greit og en bra måte å gjøre det på... og at det sannsynligvis tilogmed i følge hans egne utsagn bryter med loven er mindre viktig)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ta en titt i forrige tråd om nettavisen, amaheath: https://www.webforumet.no/forum/aff...n-mengder-med-affiliatelenker.html#post138878 - se nederst i denne posten:



Så nei, det ser ikke ut til å lønne seg spesielt bra med denne søpla.

(legg også merke til at det da som nå er det en viss person som forsvarer at dette er helt greit og en bra måte å gjøre det på... og at det sannsynligvis tilogmed i følge hans egne utsagn bryter med loven er mindre viktig)

Igjen må jeg påminne deg om at det ikke bryter med noen lov og at du nå tillegger meg uttalelser jeg ikke har kommet med bare viser hvor tåpelig du er i din debattering.

Det jeg savner fra "hylekoret" her er en løsning på hvordan man mener dette skulle være merket for å innfri deres "høye standarder" i forhold til kommersielle/sponsede artikler!?! Har dere en løsning....??
 

peterandrej

pensjonert moderator
Igjen må jeg påminne deg om at det ikke bryter med noen lov og at du nå tillegger meg uttalelser jeg ikke har kommet med bare viser hvor tåpelig du er i din debattering.

Det jeg savner fra "hylekoret" her er en løsning på hvordan man mener dette skulle være merket for å innfri deres "høye standarder" i forhold til kommersielle/sponsede artikler!?! Har dere en løsning....??

Selvfølgelig bryter Nettavisens praksis med markedsføringslovens paragraf 3, som sier at all markedsføring skal TYDELIG merkes. Vanligvis er jo merkingen unødvendig, slik som f.eks på store bannerannonser på VGnett, men på slikt innhold som det vises til her er merkingen helt åpenbart for svak. En liten tekst øverst og en liten boks et stykke ned på en side som flyter over av så mange elementer at man knapt nok klarer å identifisere noe som helst bryter helt soleklart med gjeldende lovverk.

Kunne de gjort dette mer tydelig? Helt klart. De kunne f.eks lagt en stor, rød, blinkende firkant i størrelsen 990x600px øverst der det stod REKLAME med store bokstaver. Eller hatt en popup med teksten "DENNE ARTIKKELEN ER REKLAME". For eksempel. (Men det ville kanskje vært dårlig for forretningene, det skal jo sies.)

Dersom du Msites, ikke ser at dette er et brudd på lovverket, så er du enten blind eller så VIL du ikke se det.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Igjen må jeg påminne deg om at det ikke bryter med noen lov og at du nå tillegger meg uttalelser jeg ikke har kommet med bare viser hvor tåpelig du er i din debattering.

Det jeg savner fra "hylekoret" her er en løsning på hvordan man mener dette skulle være merket for å innfri deres "høye standarder" i forhold til kommersielle/sponsede artikler!?! Har dere en løsning....??

(sitat fra den andre tråden følger)

Ja, ærlig talt - skjerp deg! Dine konklusjoner er jo så på vidvanke at du ikke forstår det selv!

Du klarer ikke skille her! At folk vil lese artikkelen som en normal artikkel sier jo bare noe om hvordan artikkelen er skrevet.

Merkingen av artikkelen forholder seg helt og holdent til de regler og normer som er for pressen, og hvor du tar ordet "lov" fra må jo gudene vite så lenge de ikke bryter noen norske lover.

Sier du ikke her at "folk vil lese artikkelen som en normal artikkel"? Beklager, jeg syns så tydelig det er det det står. Og hvis folk oppfatter det som en vanlig artikkel, ikke som en annonse som det jo faktisk er, så er det brudd på markedsføringsloven fordi det ikke er merka tydelig/klart nok at det er en annonse. Så enkelt er det.

En løsning? Tja, hvorfor finne opp kruttet på nytt og forvanske det så veldig? hva med teksten

Denne artikkelen er en annonse for nettavisens tjeneste "Mittoppdrag.no"
F.ex. med rød tekst eller tilsvarende, så den skiller seg ut, som første linje i teksten? Og tilsvarende, på forsiden, der merkingen nå er tilsvarende vanlig redaksjonelt stoff, og helt annerledes enn andre annonser:
nettavisen-annonser.jpg

Hvorfor ikke bare skrive "annonse" i stedet? Eller bruke samme merking som for de andre annonsene? Jo, naturligvis, da hadde leserne forstått at det var en annonse, og mye færre ville sannsynligvis ha lest det.

Det er ikke vits i å gjøre det mer vanskelig enn man må.
 

timepoint

Medlem
Merking av annonser på nett.

Det med Nettavisen.no er veldig interessant.

Andre aviser tjener forsatt mest penger på løssalg og abonnentene sine, mens Nettavisen kun er på nett. De må nok være enda mer opptatt av klikk og visninger enn andre aviser ( mulig).

Som tidligere sagt så er de "flinke" til å pushe ut kommersielle tjenester, og mange forveksler det kanskje med redaksjonelt innhold.

Allikevel tror jeg ikke disse promoteringene er det verste i nettavisene. Mye av "annonsemengden" ligger urovekkende mye i nyhetsartikkelene. Bare se på mengden av forbrukerstoff om dagen. - Beste familiebil - Staten anbefaler varmepumpe - Finn din sommerkjole... osv...

Pr byråene har gode tider. Og da i en tid da mange aviser sliter, er det billigere å fylle opp med pressemeldinger og PR stoff, enn å lage eget kvalitetinnhold :)
 
Topp