Kjapp og trygg hosting for Wordpress

No Follow linker

Rand

Medlem
For meg er det viktigste at de har samme tema(theme), så de er relative linker. Så kommer selvfølgelig autoritet til linken inn, pr bryr jeg meg ikke så mye om. Utlinker er ikke blant det viktigste, men gidder ikke å bytte linker med en linkfarm.
 

picxx

Well-Known Member
For meg er det viktigste at de har samme tema(theme), så de er relative linker. Så kommer selvfølgelig autoritet til linken inn, pr bryr jeg meg ikke så mye om. Utlinker er ikke blant det viktigste, men gidder ikke å bytte linker med en linkfarm.

Selvsagt ikke.
Er det en statisk side som f.eks. er satt opp med en white label og de har slengt opp en linkside for å kunne bytte så mye linker som mulig med "intetanende webmastere" er det klart at det ikke er noe å tjene på å bytte linker.
En som sier at "de fleste linkene er nofollow" har nok også en baktanke med dette, så selv om man da bytter linker går det sikkert ikke lang tid før også din link plutselig blir nofollow :D
 

Rand

Medlem
Jo, men er ikke bare fok som har tenkt å jukse med no follow på tilbakelink som har mange no follow linker. Virker som mange tolker at bruker en no follow på en link blir det mer linkjuice å beholde selv. Om en linker til en relevant side, ressurs eller wikipedia for eksempel vil det ikke ha noe å si å bruke no follow på de. Har heller ingenting å si om en linker til en dårlig side heller som ikke har noen relevans til tema på siden, linken vil fortsatt telle med som utgående link. Er det en dårlig side burde en ikke linke til den, no follow hjelper ikke mot det. Slik jeg har forstått så kan dermed no follow fortsatt påvirke rank negativ, en sender bare ikke linkjuice videre, men dette gir ingen positiv effekt. Bruker selv bare no follow hvis jeg linker til en annen side som jeg konkurrerer med på de samme søkeordene, og selvfølgelig aldri no follow på noen linkbytter.
 

picxx

Well-Known Member
Har du noe dokumentasjon på de påstandene du kommer med over?
 

Rand

Medlem
Er den oppfatning jeg har dannet meg, kan selvfølgelig være feil. Har ikke lest noe om at google sier at den linkjuice en stopper med no follow, får en beholde på siden og dermed gi mer juice til de andre utlinkene. Har alltid hatt grunntanken at det er best å tryggest å kun linke til relevante og gode sider, og unngå å prøve å styre linkjuice for mye med no follow. Her er nå et par seomoz artikler om emnet:
SEOmoz | Google Says: Yes, You Can Still Sculpt PageRank. No You Can't Do It With Nofollow
SEOmoz | Whiteboard Friday - How Do We Plug the Nofollow Leak?
 

picxx

Well-Known Member
Nei, for det skal google gjøre.. :D
 

Hupsey

Medlem
Det som SEOmoz snakker mest om er PR sculpting internt på egen nettside..
Det er forskjell på interne linker og eksterne linker(onsite og offsite SEO).
Mange i SEO bransjen har brukt "nofollow" på interne linker(altså linker internt på egen side) for å øke verdien på de viktigste sidene.Man kunne da overføre "verdi" fra siden som hadde nofollow link til siden med dofollow link, slik at man rangerte ekstra godt på utvalgte sider.. Det Google har gjort er at de har forandret systemet slik at disse "nofollow" linkene ikke kan overføre verdi til andre intene sider.
Når det gjelder eksterne linker (som jeg tror TS siktet til å starten på tråden) betyr dette vel bare at de som får dofllow på sine ingående lenker kan miste noe verdi.
Altså tap av verdi for de som får lenkene fra deg.
eksempel: dersom man sier(for eksempelets del) at en link gir 1 poeng, ville før en side med 5 dofollow og 5 nofollow(totalt 10 poeng å dele ut) gitt 2 poeng til hver dofollow link. Nå gir det kun 1 poeng per dofollow link. Dette fordi verdien til nofollow linkene ikke blir overført.
 
Topp