Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen spørsmål vedrørende priser på webdesign m.m.

zapotek

Medlem
Pong og Hansson har et poeng, et webdesignbyrå som har kostbare lokaler og en haug ansatte kan simpelten ikke selge nettsideløsninger for 10K stykket. Til det er utgiftene altfor store.

Kunden på sin side tenker at "dette må være skikkelige saker!" når han besøker bedriften, og sitter i møte med de nevnte dresskledde herrene i det fancy møterommet. Blir liksom ikke like imponerende når han møter lederen for enkeltmannsforetaket "Bjarnes Webdesign" på Kaffistova. Selv om sistnevnte kanskje gjør en vel så god jobb (og ikke minst tar seg mye bedre tid på oppdraget) som webbyråets ansatte.
 

picxx

Well-Known Member
Det koker vel ned til hvem som er brunest paa tungespissen i denne bransjen, som saa mange andre. Faar man litt riktig omtale fra de riktige folka er det rart hva man kan forlange for sine tjenester. Stikker man tunga langt nok ut, og ikke er redd for aa moekke den til med bakterier og brunfarge er det rart hva man kan faa de riktige folka til aa si.
 

hohohoo

Medlem
Det er nok i alle bransjer picxx, i alle fall i svært mange. Zapotek, de har nok skjønt salgssyklusen de herrene i dress og fancy kontorene. Salg er også et fag, og det å skjønne hva som er viktig for kunden kan få prisen opp. Det er jo forsåvidt ikke noe feil i å få kunden til å betale det de synes er riktig pris.

I følge disse: Sales Training|Sales Performance|Sales Transformation|Sales Techniques som har laget den modellen som svaært mange bruker, inkludert f.eks Microsoft og Novell. Så har salget/anskaffelsen 3 faser:
- Bestemmer behov (Behov - Kost - Løsning - Risiko)
- Evaluere alternativer (Løsning - Behov/Risiko - Pris)
- Evaluerer risiko (Risiko - Pris - Behov - løsning)

Når kunden tar sin endelige beslutning så er det altså risikoen som er viktigst, prisen er nummer 2. Det å vite hva man skal fokusere på mot kunden underveis får prisen opp. Og en dress gir ofte et mer solid inntrykk en olabukse og mariusgenser. Når man derimot evaluerer alternativer så er olabuksen bra, for da vil man ikke bli solgt til, men snakke med en man vil kjøpe av.

Ble OT det i forhold til TS. Hadde jeg vært TS, så hadde jeg knekt regnestykket ned i timepris. Hvor mange timer vil de bruke på å lage løsningen, og er det en "rimelig" timepris? 170 000 til 1000 kroner timen, gir ca 4-5 ukers jobb.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Gode ord fra hohohoo her syns jeg. Det koster å være kar, rett og slett.

Et lite eksempel på hva presentasjon kan ha å si:
Dette er to jeg kjenner som gikk året over meg på westerdals. Begge ble ansatt i byrået de hadde praksis hos (det siste halvåret+/- på westerdals ad/txt er praksis). De fikk med seg en hel haug med priser fra gullkalven det siste året de gikk på skolen, og jeg lurer på om de ikke har vært en tur innom i Cannes også etter at de var ferdige. Litt utpå høsten samme året de hadde gått ut traff jeg på en av dem, og spurte litt hvordan hverdagen var i jobben osv. Joda - det var egentlig bra, men det var en greie han syntes var litt komisk. De hadde hatt problemer med at noen av konsulentene i byrået (altså kundekonsulenter, ikke kreatører) ikke hadde villet godta noen av ideene deres osv i møtene. De hadde fått en liten magefølelse om hva som var grunnen, og tok en tur og kjøpte seg et par nye dresser begge to, og troppa opp i disse i neste møte. Vips, så gikk samme ideene som hadde blitt forkasta forrige gang rett gjennom.

Moralen? Du må snakke samme språk som kunden (eller andre du må selge inn en ide til), og noen ganger vil dette også si at klær, lokaler osv må være "riktige".

Derimot - om TS reelt har behov for løsninger i den prisklassen, eller om man kan gjøre ting billigere er jo en helt annen sak.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Derimot - om TS reelt har behov for løsninger i den prisklassen, eller om man kan gjøre ting billigere er jo en helt annen sak.

Det blir jo en litt annen diskusjon, men min mening om saken er at dersom man - rent "størrelsesmessig" - kan identifisere seg med de som er frontet i byråets portefølje, så er det kanskje riktig byrå. Dvs at trådstarter her bør representere en bedrift i klassen BBC, Motorola, etc.

Forøvrig reagerer jeg litt, selv om det også er en annen diskusjon, på at den høye prisen nærmest utelukkende skyldes unødvendig staffasje. Jeg har jobbet en del som frilanser for litt større designbyråer, og kvaliteten på det de gjør - sammenlignet med f.eks det jeg gjør - kvalifiserer dem til en pris som ligger ti ganger over min.

Dere fremstiller jo de dyre byråene som svindlere i pent tøy, og det er de faktisk ikke. Reaktor tar sikkert en halv million for en ny nettside. Og ja, det vil det faktisk være verdt for den riktige kunden. Fordi enkelte kunder kan ikke bare kjøpe seg et wp-tema på Themeforest. Enkelte kunder krever faktisk litt mer.

Og dette litt mer koster ofte noen hundre tusen.
 

thenovice

New Member
Takk for mye god input.

Vi har valgt å troppe firmaet i Sverige da prisen ble litt mye, det som jeg også syns var vanskelig var at hun jeg snakket med var prosjekt ansvarlig så derfor hadde hun lite kunnskap eller ingen om utvikling av sidene så priset vi fikk oppgitt for integrering av Pay pal kom noe sted mellom 5.000 til 20.000 kr. Mer eksakte priser kunne de ikke gi før vi hadde betalt de 50.000 som skulle til for å ta frem sitemap, wireframe og noe grafisk design. Etter dette ringte jeg noen kjente firmaer i Oslo kun for å høre litt om hvordan prisen var der. Et firma jeg ringte sette meg over til en selger og 2 minutter in i samtalen da jeg sa at vi var et nyetablert selskap sa han at de hadde ikke muligheter å skape siden for oss og at vi heller skulle spørre noen av konkurrentene der ute. Ok sa jeg og nå har vi bestemt at vi ønsker å bruke et enkelmannsselskap som setter kundene først og ikke pengene. Skjønner at de gjerne hadde hørt navnet på et etablert selskap isteden for mitt.

Prisen på logo 5000 kr var det enkleste de hadde, de anbefalte egentlig at vi skulle lage en full grafisk profil for 60.000 kr.

Må gi litt skryt til dere her inne på forumet, mye bra informasjon her og har lært mye her på bare noen dager : )
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg mener absolutt ikke at det bare er staffasje som skiller, er du gæærn, det var ikke sånn ment. Jeg mener bare at staffasjen i en del tilfeller også kan være nødvendig.

Forøvrig er jeg helt enig med deg, og det er det jeg legger i "det koster å være kar": Vil man ha en løsning i toppklassen, så må man rett og slett være forberedt på å betale deretter. Prisen stiger raskt når man begynner å gå oppover i kvalitet, og de flinkeste krever rett og slett også bedre lønn, penere kontorer, osv osv. Enden på visa er at man for det aller meste får det man betaler for.

Et poeng er også at når man kommer til et visst punkt så er det rett og slett mer kostnadseffektivt å ha egne selgere osv i stedet for at de samme som står for produksjonen også skal ta seg av salget.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg mener absolutt ikke at det bare er staffasje som skiller, er du gæærn, det var ikke sånn ment.

Det var ikke rettet mot deg, beklager uklar post. Det var heller rettet mot en del andre i denne tråden som - hvis man leser litt mellom linjene - mente at man får omtrent samme kvalitet fra en fyr på WF som man får hos de etablerte byråene, og det er etter min oppfatning fryktelig overforenklet.
 

allegretto

Medlem
En ting jeg ikke kan fatte og forstå er det som tar 3 til 5000 for å utvikle en komplett nettside. Men det blir kanskje litt "Out Of Topic.."
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
I mitt tilfelle får du du MINST samme kvalitet hvis du handler direkte fra meg nå, enn hvis du handlet fra et av de selskapene jeg var ansatt i tidligere (når det gjelder MITT arbeid). Den jeg var den gangen er den jeg er nå (men nå har jeg litt er erfaring).
Nå er det klart slik at jeg ikke tar alle prosjekt, det har jeg ikke tid, lyst, mulighet, kompetanse til. Det er mye jeg ikke kan ta ;)
Web-baserte løsninger for større selskaper er som regel embedded i prosjekt som har et litt større omfang og omfatter flere forskjellige fag og en mer helhetlig tankegang.

Hvis jeg forstår trådstarteren rett handler det her om å få utviklet en bedriftsprofil og nettside, og da føler jeg at det han/hun ble tilbudt er overkill. Type-mismatch mellom kunde og leverandør, og de burde ha henvist ham.
Men det kan godt være jeg tar feil da.
 

allegretto

Medlem
Den prisen man tar på tjenesten (websiden) man leverer bør kún ha sammenheng med det endelige produktet som blir levert. Om det blir utviklet av et stort firma eller en enkeltperson spiller ingen rolle.
Selv tar jeg gjerne 100.000 for en webløsning om jeg mener det er riktig pris, selv om jeg hverken har pent kontor, har ansatte osv.

synest altfor mange her inne ligger altfor lavt.. de ødelegger både for seg selv og andre som prøver å holde et prisnivå man kan leve av.

1000,- for en webside? 100,- for webhotell? 10 i IQ?
 

dundasen

Medlem
som sakt i noen poster over her, joomla og andre 1-2-3 CMS systemer er veldig på farten om dagen, hadde jeg fått servert en joomla side e.l.l så hadde det blitt overskrifter i Vg og Dagbladet for den prisen der!!
 
Topp