Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen spørsmål vedrørende priser på webdesign m.m.

Erlend

Medlem
Jeg holder på å utvikle en nettside for en bedrift i lokalmiljøet nå, og tar 3000 kroner for det. Men så er jeg en amatør også da!

Kjedelig at folk sitter med inntrykket av at det tar 2 timer å lage en hjemmeside...
 

hansson

Langveisfarende
Hehe. Det inntrykket bedres ikke av at du tar for lite betalt ihvertfall. Selv om 3000 sikkert er en ok amatørpris, må også amatører ha litt til godtepåsan på lørdagskvelden, og hvis du bruker 80 timer er det ikke rare timebetalingen du får.
 

Erlend

Medlem
Hehe. Det inntrykket bedres ikke av at du tar for lite betalt ihvertfall. Selv om 3000 sikkert er en ok amatørpris, må også amatører ha litt til godtepåsan på lørdagskvelden, og hvis du bruker 80 timer er det ikke rare timebetalingen du får.

Hehe, får gratis middag av og til, så klarer meg :)
 

picxx

Well-Known Member
selv hvis du bare bruker 20 timer, så blir det mer lønnsomt å sitte i kassa på rimi med den prisen der

Joda, men sitter man allerede i kassa på rimi er det jo greit å ta med seg disse 3000.- ved å ofre litt av fritiden man ellers hadde brukt på å lese meningsløse poster på forum og spille playstation. ;)
 

selbekk

Medlem
Det er mye man kan si om webdesign og forskjellige priser. For noen firma kan det faktisk være verdt å ha en dyr nettside, spesielt hvis de skal selge produkter i det øvre prissjiktet (staving?). Uansett, det trådstarter må spørre seg, er om en nettside til kr. 120-170.000 vil generere sååå mye mer profitt enn en nettside til brøkdelen, på de tre-fire årene den nettsiden vil være aktuell å ha før den må oppdateres med en ny versjon.

En kar jeg kjenner (og tidligere har jobbet for) har veldig flotte referanser, lager flotte nettsider for mellomstore bedrifter og koster langt mindre. 20-40.000 er mer hans type budsjett. Du kan jo sjekke ut porteføljen hans her: SmithStudios | Webutvikling og grafisk design.

Selvfølgelig er det fristende med en nettside til mange hundretusen kroner for å ha et "kvalitetsstempel", men sannheten er at man ikke vil oppnå en så stor forskjell i resultatet at det er verdt mellomlegget.

-

Angående priser på webutvikling generelt, vil jeg påstå at et slags minimumspris er 20.000kr for en nettside, CMS og logo. Uten logo og utvikling av et fargepalett, kanskje 15.000. Under dette gjør man to ting - underpriser seg såpass at man ikke gidder å gjøre en god nok jobb for pengene - og man ødelegger for resten av bransjen, som fort kan oppfattes som et sted man kan si "men jeg fikk en pris på 4000 kroner av xx", og få en mye lavere pris.

Hvis du vil lage nettsider for å lære, lag nettsteder gratis for frivillige organisasjoner. Ikke bare lærer du å lage nettsider, du får et kontaktnettverk og noe å "skryte av" til fremtidige kunder.

Mine 50 øre anyways.
 

picxx

Well-Known Member
Angående priser på webutvikling generelt, vil jeg påstå at et slags minimumspris er 20.000kr for en nettside, CMS og logo. Uten logo og utvikling av et fargepalett, kanskje 15.000. Under dette gjør man to ting - underpriser seg såpass at man ikke gidder å gjøre en god nok jobb for pengene - og man ødelegger for resten av bransjen, som fort kan oppfattes som et sted man kan si "men jeg fikk en pris på 4000 kroner av xx", og få en mye lavere pris.

Et CMS er i 99% av tilfellene gratis, eller det blir en helt annen pris enn det du skisserer.
Ang. logo kan jeg være sånn halvveis enig, men synes du selger den billig.
En nettside bør prises til minst 600.000NOK pr. stk. Dette både for å vise at man er seriøs innen bransjen og at man leverer et godt produkt.
Dessuten vil man på dette viset vise et klart skille mellom "coboyene" i bransjen og de seriøse.
(selvsagt er ikke innlegget skrevet med en snert ironi!)
 

picxx

Well-Known Member
Åpenbart. Men det å implementere det koster endel timer det også.

Sant nok. Og det er også mange forskjellige måter å implentere på.
Bruker man f.eks. en som setter opp systemet på daglig basis kan det lett koke ned til kun få timer, noe som står i grell kontrast til hva "ekspertene" mener man bør ta for en webside om man tar utgangspunkt i timesbetaling.
Bruker man derimot noen som stiller med dresskledd konsulent kan fort timene koke bort i kål, men da får man jo igjen et "profesjonelt" oppsett.

Synes prissetting av webutvikling er et såpass vidt evne enda, og kjenner folk som setter opp sider i prisklasser fra ett par tusen kroner og opp til seksiffrede beløp uten nevneverdige ytre forskjeller, så jeg mener man skal være yderst forsiktig når man kommer med "fasiten" på hva en side skal koste.
Ser selvsagt at en av grunnene rett og slett er å presse prisene høyere i markedet, men samtidig slår man beina under sine bransjepartnere som kanskje har et bedre budsjett å gå utifra.

En nettside koster det en kunde er villig til å gi, gitt de rammmene som foreligger.....burde vært et fasitsvar.. :)
 

smalltownmedia

New Member
Har med stort intresse läst denna tråd som diskuterar en offert vi tagit fram till "thenovice".

Först och främst får jag tacka för berömmet från de av er som gillar vad ni sett i vår portfolio. Sedan ska jag försöka besvara några av de frågeställningar som tagits upp.

Vad gäller vår prissättning så kan jag garantera att vi varken har flashiga kontor eller säljare i kostym. Däremot försöker vi att alltid leverera design och webblösningar av hög kvalitet, och dessutom har vi som praxis att alltid leverera det vi lovat (vilket tyvärr är ganska ovanligt i webbranschen) och vara öppna med vad projektet kommer att kosta kunden i slutändan istället för att ha dolda kostnader som kommer som en överraskning i slutändan när kunden redan "målat in sig i ett hörn".

Det kostnadsförslag thenovice fått av oss motsvarar mellan 20 och 30 dagars arbete, med ett relativt lågt timarvode (ungefär 50% av vad "de största" tar per timme). Denna tidsuppskattning är högst rimlig med den kravlista kunden gett oss, och baserar sig på den erfarenhet vi fått efter många år på både några av världens både största och minsta webbyråer.

Vi gör webblösningar som varierar i pris mellan ca tio tusen och flera hundra tusen kronor beroende på kundens behov, och i thenovices fall gjorde kraven på funktioner och den bakgrundsinformation vi fått att vår uppskattning hamnade där den gjorde. Jag vill inte avslöja allt för mycket av kundens affärsidé då detta antagligen är att betrakta som en affärshemlighet (vilket även en offert är...), men kan säga så mycket som att den bransch man vänder sig till och den roll webbplatsen kommer att spela i deras verksamhet gör att en "halvdan" lösning kommer att göra mer skada än nytta. Man framförde också önskemål om funktioner som inte ingår som standard i ett CMS utan måste skräddarsys av våra programmerare.

Att priserna vi uppskattat för vissa funktioner varierar kraftigt beror på att kunden inte har gett oss någon detaljerad specifikation hur webbplatsen skulle fungera, utan detta hade vi kommit överens om att hjälpa kunden ta fram som ett första steg i projektet.

Vad gäller moms vid försäljning mellan Sverige och Norge så fungerar det så att man säljer tjänsterna momsfritt, men köparen är skyldig att själv betala in momsen i Norge.

Får att återgå till vår portfolio vs. vår kundlista som någon hade funderingar om så är det så att portfolion endast innehåller ett litet urval av de projekt som vi utfört de senaste åren. Kundlistan innehåller även kunder från längre tillbaks i tiden vars webbplatser inte längre är live, kunder vi jobbat åt som underleverantörer och därför inte kan visa upp av respekt för våra uppdragsgivare (återigen - affärshemligheter) samt jobb som vi helt enkelt inte prioriterat att ha med i portfolion i dagsläget.

Vilken leverantör man väljer att arbeta med när det gäller en webbsida är självklart upp till var och en, och som sagts tidigare i tråden så är det oftast så att man får det man betalar för. Det kommer alltid att finnas "hobbysnickare" som utger sig för att kunna leverera samma sak som de seriösa aktörerna för en bråkdel av kostnaden, och tyvärr kommer många företagare som inte kan branschen att få sig en dyrbar läxa när förväntningarna inte uppfylls, men man kan ju även ha "bonnatur" och hitta någon som kan göra ett bra jobb medan man försörjer genom att sitta i kassan på Rimi :)

Med det så får jag önska thenovice lycka till med sitt företag, och du är mer än välkommen att höra av dig direkt till mig om du skulle ha några ytterligare frågor.
 
Topp