Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye avsløringer om 1881.no, Tarantell.no og SEO Spam Cops

Bjrl

Medlem
Tarantell fikk i oppgave av 1881 å få ryddet opp i situasjonen.

Rydde opp i hva? De hadde jo - etter eget utsagn - selv bedt om å bli fjernet. Hva er det i såfall å rydde opp i?

Og er det riktig at de er tilbake? Jeg finner i allefall ikke de forstyrrende treffene jeg tidligere fikk fra dem når jeg skriver inn navn på personer og firmaer i Google-søkefeltet.

I fall de er tilbake: De har vel endret på teknologien som lå til grunn for de problemene som oppstod da de henvendte seg til Google for å bli fjernet fra indekseringen nå da, eller hva?

Mvh
Bjørn Jarle
 

Bjrl

Medlem
Jo, ser ut til at de er tilbake. Et søk på "site:1881.no" gir i allefall bøttevis med treff.

Uansett forstår jeg ikke hva firmaet til Roar Eriksen fikk i oppdrag å "rydde opp i", all den tid selskapet jo selv hadde kontaktet Google for å bli fjernet fra indeksen (samtidig med at de ikke ba om å bli fjernet fra de andre søkemotorenes indekser).

Mvh
Bjørn Jarle
 

Fredrik

Medlem
1881s offisielle uttalelse av utestengelsen var at dette hadde de ønsket selv. Når Roar så kommer med de påstandene han gjør her så er det med på å undergrave 1881 samt deres offisielle standpunkt. Dermed er det svært uheldig at de har leid inn Roar som kommer med slike utsagn som er stikk i strid med selskapets egne holdninger. Men igjen, det viser bare hvordan Roar forholder seg til sine klienter.

SMART ROAR!!!!!!!!!!!
 
Bare vent å se... [ url ] så kommer sannheten. Og for å si det slik så burde dere ikke snakke om ting dere ikke har peiling på.

1881.no ønsket dette selv. Men jeg skal på [ url ] utdype alt.
 
Sist redigert av en moderator:
Man må faktisk rydde opp for å komme tilbake når man er feilindeksert.

frilunsj er et samarbeid mellom mange fagpersoner som jobber med SEO / SEM. Det nettstedet trenger en kickstart, så da venter vi til den er oppe.

For åpenbart så er det mange som lurer på hva som har skjedd. Så det kan jo bli en god start for det nettstedet.
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Oi Roar, ditt første innlegg uten at du har en ovenpå og ned holdning. Er det ikke bare arrogant drittsekk i deg altså?

Jeg tror ikke det er så alt for mange som bryr seg om 1881 lengre her. Det var morsomt i starten, men morroa strekte seg vel ikke lengre enn en halv ettermiddag. En ting jeg nå lurer på er hvorfor du Roar Eriksen nå fremstår som rene Judge Dredd i det norske internett samfunnet når du tidligere var en av de største (og første?) blackhaterne i Norge?
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Bare vent å se... Frilunsj.no så kommer sannheten. Og for å si det slik så burde dere ikke snakke om ting dere ikke har peiling på.

1881.no ønsket dette selv. Men jeg skal på frilunsj.no utdype alt.

Nå er det vell du som legger opp til denne diskusjonen. At du mener at folk ikke vet hva de snakker om er fordi du tydeligvis sitter på informasjon du ikke vil dele, så i stedet
 

picxx

Well-Known Member
frilunsj er et samarbeid mellom mange fagpersoner som jobber med SEO / SEM. Det nettstedet trenger en kickstart, så da venter vi til den er oppe.

Den kickstarten vil du ikke få ved å linke til en tom side her på webforumet.
Kom gjerne tilbake og henvis til siden den dagen det foreligger noe innhold der, inntil den tid lar vi være å linke til tomme internettsider, ok.
 

semb

Medlem
Opprydning eller ikke, selvvalgt eller ikke. Alle vet at Tarantell har vært med på å bygge opp 1881.no. Så da de ble utestengt/valgte å blokkere googleboten var dette uansett et resultat av en slett jobb fra Tarantell sin side, eller hva Roar? Ingen kataloger ønsker vel i utgangspunktet å være utilgjengelig i Google?

Og hvorfor i all verden ble det ikke gjort en helhetlig SEM-strategi da 1881 forsvant fra Google? Katalogen lever (sannsynligvis) av trafikk, hvorfor ble ikke PPC-budsjett økt og kampanjer optimalisert da den organiske trafikken forsvant?
 
PPC budsjett ble økt betraktelig (Outrider står for en evt optimalisering av kampanjer, så det kan jeg ikke si noe om), og ryddingen ble gjennomført. Men vent og se, så skal dere få sannheten. Tarantell har gjort masse hos 1881. Men det har ingenting med at de måtte ut av Google.

Dere sitter og gjetter på hva som skjedde, mens Google, 1881 og Tarantell vet hva som skjedde.

Tarantell har ikke gjort en slett jobb... Ring 1881 og spør selv. Er nok en av Tarantell sine beste referanser i lang tid fremover.
 

Bjrl

Medlem
Og hva sa 1881?

Det er pussig at du ikke kjenner til dette når du etter eget utsagn har blitt satt til å "rydde opp" for dem.

Her er de ulike forklaringene til pressen det første døgnet:

1. "Kommunikasjonssjef Thor-Ivar Guldberg i Opplysningen AS er først lite villig til å kommentere saken over digi.no, men benekter ikke utstengelsen.

- Vi kjenner ikke til de faktiske forholdene her og må få sjekket opp dette, sier han til digi.no."

Altså hevder selskapet at de ikke vet hvorfor de ikke lenger indekseres av Google.

2. "- Vi har mange oppdateringer som skjer hos oss i løpet av et døgn. Google har ikke klart å ta hensyn til oppdateringene, og jeg ba derfor om å få oss fjernet, sier portalsjef Geir Egedius i 1881.no. "

Altså hevder selskapet at det er løpende oppdteringer på tjenesten i løpet av dagen som gjør at de selv har bedt om å bli slettet. Det betyr vel at alle selskaper med dynamisk innholdsendring burde be om det samme, ettersom Google ikke har en sanntidsindeksering av samtlige nettsteder i hele verden...?

3. "- Opplysningen 1881 og Google er nå enige om at vi en periode ikke skal listes, fordi det har vært overført telefonnummere som ikke skulle vært overført, forteller kommunikasjonsdirektør Guri Wormdahl i Opplysningen AS.

Telefonnummerlistene det dreier seg om er ifølge Wormdahl levert fra teleoperatørene selv. Opplysningen 1881 har ikke selv mulighet til å sjekke at nummerlistene de får ikke inneholder reserverte nummer."

Her påstås det atså at årsaken er at Google indekserer hemmelige numre, fordi 1881 ikke er i stand til å hindre en slik indeksering i sine internsystemer.

Tre forklaringer på ett døgn betyr at minst to av dem er usanne. At 1881 la tre ulike personer håndtere saken overfor mediene viser vel også at de har en særdeles lite gjennomtenkt kommunikasjonsstrategi overfor pressen.

Kanskje like lite gjennomtenkt som SEO-strategien sin?

For hva kan poenget være med å peise på med SEO-arbeid og optimalisere innholdet sitt for søkemotorer når de selv hevder at de ikke ønsker å indekseres? Akkurat dette kan kanskje du svare på, Roar Eriksen? I og med at det er du som er ansvarlig for denne delen av arbeidet kan du kanskje forklare hvorfor store aktører må be om å bli fjernet fra Google etter å ha benyttet tjenester fra selskapet ditt...?

Mvh
Bjørn Jarle
 
Slå sammen nummer to og tre så nærmer du deg noe. Sitemap.xml som de benytter seg av er i sanntid. Og Google sletter ikke noe så fremt du presenterer en 404 i en periode på 90 dager.
 
Topp