Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye cookie regler - Døden for aff.nettverk?

clinton4

Medlem
Jeg ser for meg at dette blir en lov på lik linje med at det ikke er lov å spytte tyggis på veien. Alle gjør det!
 

picxx

Well-Known Member
Ok, sannsynligvis vil man kunne tracke affiliate salg igjennom ip adresser.

Det er ikke noe problem å tracke ett affiliatesalg. Dette kan man gjøre både ved bruk av url dekoding og http referrers.
Problemet er cookie tid.
Pr. i dag er det normalt med en cookie tid på 30-60 dager, noe som betyr at man kan sette en cookie og vil likevel få provisjon selv om brukeren kommer tilbake til siden 10 dager etter han trykket på linken din for å foreta kjøpet.
Med den nye loven vil du som affiliate kun ha en mulighet for provisjon og dette er ved første besøk fra bruker.
Dette betyr i praksis at affiliates må bli mye flinkere til å preselge produkter, noe som igjen er et paradoks da annonsører slutter og starter over en lav sko i affiliatenettverk (husker det var en del som hadde spesialsider tilpasset norwegian og nsb tidligere, som ikke var kjempehappy når disse trakk seg hos TD).

Jeg spår at det vil vokse frem flere mindre "agenter" i tiden som kommer, som vil virke som et bindeledd mellom selger/affiliate og oppdragsgiver. Her vil salg og søknader være mere manuelle, utbetalingene til selger større og null eller liten bruk av tradisjonell affiliateteknologi.
 

zapotek

Medlem
... døden for sider som stort sett har AdSense ...

fanken.

Adsense er jo mulig uten cookies. Verre med f.eks. Tradedoubler. Hvem gidder å vise annonser hvor provisjon utløses av salg, når man er avhengig av at brukeren kjøper rett etter å ha klikket på lenken?
 

Bjørnar

Gründer
hvordan skal google gi brukerne relevante annonser, basert på søkehistorikk osv, uten cookies?

og, ifølge adsense tos, så må man, ha med i teksten at Google AdSense bruker cookies. at det kommer en regel som sier at vi ikke kan ha cookies, eklsuderer vel også bruk av AdSense på våre sider?
 

zapotek

Medlem
hvordan skal google gi brukerne relevante annonser, basert på søkehistorikk osv, uten cookies?

og, ifølge adsense tos, så må man, ha med i teksten at Google AdSense bruker cookies. at det kommer en regel som sier at vi ikke kan ha cookies, eklsuderer vel også bruk av AdSense på våre sider?

Vise ads basert på innholdet av siden brukeren befinner seg på. Ikke noe problem det, eneste man mister er "interesse-baserte-ads" fra tidligere brukeradferd.
 

Bjørnar

Gründer
... jeg sier at Google AdSense bruker cookies. da hjelper det aldri så mye hva du mener er mulig, så lenge AdSense kommer til å fortsette med cookies.
 

zapotek

Medlem
Om dette faktisk blir en realitet, så må jo Google jobbe for å finne en vei rundt dette. Tviler på at vil miste markedet sitt i hele EU sånn uten videre.
 

picxx

Well-Known Member
... døden for sider som stort sett har AdSense ...

fanken.

M.a.o vil google og alle google's tjenester faktisk bli forbudt ;)
Ja, når griser får vinger og flyr :D
 

picxx

Well-Known Member
Adsense er vel ikke avhengig av cookies for å registrere et klikk? Eller er det meg som har missforstått?

Adsense setter cookies. Det er derfor man er pålagt fra google og ha en privacy policy på alle sider som bruker adsense.
 

picxx

Well-Known Member
Hvordan blir det med denne loven for de som driver sidene sine fra ikke EU land?

Det vet jeg ikke, men i praksis vil det vel bli slik det er i dag, at man har en privacy policy/brukervilkår der brukerne godtar at ved å bruke siden godtar de også at det settes cookie, noe som er et unntakspunkt i loven.
Så noen store omveltninger tviler jeg faktisk på at det blir.
 
Topp