Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye cookie regler - Døden for aff.nettverk?

Nei. De bruker cookies til å f.eks. samle informasjon om hva brukeren er interessert i, for å vise annonser tilpasset dette.
Det var det jeg også trodde. Relevante annonser vil jo Google uansett ha mulighet til å vise ved å gå gjennom innholdet som nettstedet som annonsen ligger på. Altså: Google vil fremdeles kunne levere annonser tilpasset nettsidenes innhold, og de vil kunne registrere klikk. Selvsagt et lite drawback, men "døden" er vel å ta litt sterkt i.
 

picxx

Well-Known Member
Altså: Google vil fremdeles kunne levere annonser tilpasset nettsidenes innhold, og de vil kunne registrere klikk. Selvsagt et lite drawback, men "døden" er vel å ta litt sterkt i.

De vil kunne gjøre det, men tror du google vil forandre hele teknologien bak adsense, eller sette opp en egen plattform fordi noen få land innenfor EU/EØS (landene utformer loven på forskjellige måter) nekter nettstedet å sette cookies?
Jeg tviler....
 

zapotek

Medlem
De vil kunne gjøre det, men tror du google vil forandre hele teknologien bak adsense, eller sette opp en egen plattform fordi noen få land innenfor EU/EØS (landene utformer loven på forskjellige måter) nekter nettstedet å sette cookies?
Jeg tviler....

Det tror jeg de gjør. Om dette gjelder hele EU/EØS, så er dette et av de største markedene (tipper nr. 2 etter USA).
 

picxx

Well-Known Member
Det tror jeg de gjør. Om dette gjelder hele EU/EØS, så er dette et av de største markedene (tipper nr. 2 etter USA).

Dette vil ikke gjelde hele EU/EØS, da medlemslandene utformer loven vidt forskjellig.
Til nå er det england som har vedtatt den strengeste lovtolkningen.
Men som jeg skrev tuidligere tror jeg ikke dette vil bli noe problem i det hele tatt så lenge man har brukervilkår/privacy policy hvor brukeren godtar at det blir satt cookie ved bruk av din side.

Å få brukere til å godkjenne alle applikasjoner og ting du har liggende på siden som setter cookie før brukeren er inne på siden er ikke gjennomførbart.
(Er ikke bare adsense som setter cookie. Twitter, facebook og en rekke andre apps setter også cookie)
 

kongen

kongemedlem
Jeg skal lage mine egne privatvernregler jeg. Og det første jeg skal gjøre er å nekte å levere inn selvangivelse fordi hva jeg tjener er min privatsak. :eek:
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det tror jeg de gjør. Om dette gjelder hele EU/EØS, så er dette et av de største markedene (tipper nr. 2 etter USA).

EU har vel nesten 200 millioner flere innbyggere enn USA hvis jeg ikke husker feil (ca 300 mill for USA, i underkant av 500 mill for EU), så det er vel en viss sannsynlighet for at det tilogmed er et større marked enn USA
 

picxx

Well-Known Member
EU har vel nesten 200 millioner flere innbyggere enn USA hvis jeg ikke husker feil (ca 300 mill for USA, i underkant av 500 mill for EU), så det er vel en viss sannsynlighet for at det tilogmed er et større marked enn USA

497 millioner i EU alene (1. jan. 2008).
I tillegg kommer de land (hvis det er andre enn norge?) som er medlem i EØS uten å være medlem i EU.
 

Stian O

Medlem
Løsninger?

Hva om hver enkelt browser får en unik ID?

Si at jeg installerer Chrome og ved installasjon gis denne en permanent id, fefs "fdsiu489rfnds". Hver gang jeg besøker et nettsted vil Chrome sende denne ID'en til serveren. Ville ikke noe sånt fungere? Dette omgår vel også Cookie-loven?

Om cookie-loven virkelig blir så ille som vi frykter tar det nok ikke lang tid før noe slikt blir innført.
 
Hva om hver enkelt browser får en unik ID?

Si at jeg installerer Chrome og ved installasjon gis denne en permanent id, fefs "fdsiu489rfnds". Hver gang jeg besøker et nettsted vil Chrome sende denne ID'en til serveren. Ville ikke noe sånt fungere? Dette omgår vel også Cookie-loven?

Om cookie-loven virkelig blir så ille som vi frykter tar det nok ikke lang tid før noe slikt blir innført.

det er helt klart en løsning, om dette blir lov vil det nok komme en annen cookieløsning :)
 
Topp