Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre wordpress til nytt domene

Dag Frogner

Supermedlem
Dere er jo sååå trege, jeg flytter ofte en komplett side på 15 min. Når det er mine egne, altså.

Men da jeg la inn "anbud" på denne siden, sa jeg to timer til eier. Rett og slett fordi jeg visste at jeg mest sannsynlig kom til å støte på noe som gjorde at det ville ta langt mer enn 15 min, og jeg fikk så rett så rett!

Jeg bruker BackupBuddy til å både ta backup og gjenopprette og dette pleier å fungere veldig bra. Det gjorde det ikke nå. Uansett hvilken metode for backup jeg valgte, fikk jeg feilmelding i loggen som gikk på en fil jeg ikke fikk lov til å røre. Eier av siden hadde 4-5 sikkerhetsplugins, så jeg antok at dette kunne ha noe med saken å gjøre. Fant etterhvert ut at det var en av disse som ikke lot denne filen bli kopiert eller endret på noen som helst måte. Fikk da utelatt denne filen, og tatt kopi av siden.

Gjenopprettet siden på nytt domene, men fikk plutselig en 403 error. Sjekket rettigheter på filer og mapper, det var i orden. Fant heller ingen andre ting som skulle tilsi at dette ikke skulle fungere, så da ble det en del Googling, siden det var påske og Pro ISP hadde stengt. For å være sikker på at jeg hadde prøvd alt, slettet jeg siden og prøvde å laste opp backup på nytt. Det fungerte jo fortsatt ikke, og ga kun 403 når jeg prøvde å åpne scriptfilen som gjenoppretter backup`en. Jeg ga til slutt opp og kontaktet Pro ISP rett over påsken. De fant ikke noe feil og ba meg sjekke med flere nettlesere. Jeg kom fortsatt ikke inn, hverken på min Mac eller min eller kona`s telefon...

Etter litt mer research ser Pro ISP at det lå noe uvanlig i .htaccess. Denne filen fikk jeg aldri redigeringstilgang til via cPanel, så jeg fikk ikke kikket på denne. Det viste seg at min IP hadde blitt blokkert, via .htaccess, av en av disse sikkerhetsplugin`ene og jeg måtte bruke VPN for å komme meg rundt dette og få tilgang til å kunne gjenopprette.

Når dette også var fikset, og siden på nytt var gjenopprettet, kunne jeg endelig gå i gang med å teste siden og sjekke at alt fungerte, men enden på visa var at jeg brukte langt over de 2 timene jeg hadde spesifisert. Mulig at dere hadde visst løsningen på alle disse problemene, men jeg gjorde ikke det, og om man ikke er et orakel, går tiden....

Et langt innlegg, men noe å ha i bakhodet neste gang man hardnakket påstår at man kan fikse det og det på så og så kort tid....
 
  • Like
Reaksjoner: mra

Bjørnar

Gründer
Men gutter, dersom man skal flytte fra 1 server til en annen, hvor man beholder domene:
1. Last ned filer
2. Last ned database
3. Last opp filer
4. Last opp database
5. Endre config.php
6. Endre peker på domenet.

Ved nytt domene:
1-5: samme
6: Search & replace i databasen med olddomain.com mot newdomain.com

Hvorfor gjør dere det så fryktelig komplisert med plugins osv?
 
Topp