Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prisene til Posten - flere som irriterer seg?

Gomlers

Member
n0stra: Ja, du har helt rett. Her er de heller ikke flinke. Jeg synes i bunn og grunn at disse tilleggene de setter på pakkene, er helt utrolige - den eneste grunnen til at de gjør er fordi de vet at de aller fleste ikke bryr seg uansett. De har sitt "monopol" selv om konkurrentene nok kommer for en dag...

Grooo
Ja, det vil jeg nok tippe hjelper oss. Nå skal vi antakeligvis få det til å integreres 100%, slik at jeg at jeg kun trykker på "Kjør ordre inn i EDI" - dermed går det enda fortere. Men er det noe besparende på kroner, eller kun tid?
 

Gomlers

Member
Consignor har jeg satt opp slik hos oss.
Vi får inn en bestilling via epost (en xml-fil). Den copy&paste jeg til Excel, og fakturaen er ferdig, kan evt. tilpasses. Jeg trykker Ctrl-Shift-U for å laste opp fakturaen til serveren.
Når jeg skal pakke og sende bestillingene, så laster jeg ned hele lesten som fil til en folder som Consignor overvåker. Den oppdager at en fil har blitt lagt i folderen, importerer den og skriver ut lappene.
Jeg trykker på Upload for å få informasjonen over til Posten (samt at kundene får en epost med sporingsnr), tar med lappene, gjør meg ferdig og leverer alt hos Posten.

Jeg har ikke mekket videre, men det er ingen sak å hente status hos Posten basert på forsendelsesnr, slik at jeg vet om en pakke har blitt levert. Har ikke hatt det behovet enda.

Skal sjekke Tollpost Mypack som n0stra nevnte, god tips.

Takk for forklaring på hvordan dere har gjort det, men ville ikke dette bli tungvint med 3000 -4000 pakker i året? Da høres det iallefall ut som det går med mye tid om du mottar alle ordrene per epost, og så må "manuelt" lage fakturaene i excel? Eller misforstår jeg nå?

Aner ikke hvordan nettløsning dere kjører, men ville det ikke vært bedre om nettbutikken selv sendte xml-filen rett inn i EDI programmet?
 

Grooo

Medlem
Gomlers: Husker ikke ang. prisen hva det kostet når vi hadde de ferdigadresserte lappene, dessverre. Men nå får jo kunden sporingsnr automatisk, og jeg kan raskt se i systemet om pakken har kommet fram, og hva den faktisk kostet.

Vi bruker forresten Proteria som også blir nevnt over her. Var vel bare tilfeldig at vi valgte dem og ikke en av de andre.
 

Beergear.no

Medlem
Kjenner meg utrolig godt igjen i det trådstarter sier her. Og det er klart det er noe galt når man kan sende en pakke billigere fra England, eller enda verre, Kina. Å få dette billigere enn fra en by i Norge til en annen. Er så lei av postens mangel på service at vi gjerne går over til noen andre selv om de skulle være omtrent like dyre. Om servicen var bedre da. Blir for dumt å svare at pakken er for dårlig pakket hver eneste gang. Vi har holdt på i 5 år og vet hvordan en pakke skal pakkes.
Men jeg forstår jo hvorfor ting blir ødelagt. Pakkene må jo tåle at en annen pakke på opp til 35 kilo slippes ned på den fra ca to meters hold.

I tillegg har jeg tatt ansatte i posten på fersken når de kastet pakkene våre rundt som søppel. En sto inne i vårt lokale postkontor, kastet pakken ut til en som sto ute i "hente bilen" og tok imot. Hver gang de bommet og traff bilen eller bakken holdt de på å le seg fillete :(

Dessverre tror jeg vi må leve med dette i fremtiden også siden Norge er såpass langstrakt som det er. Skal nok mye til for at noen klarer å dekke hele landet fra dag en om de ønsker å starte opp i Norge.

Ønsker virkelig posten dit pepperen gror og litt til! Om noen starter facebook side eller lign. håper jeg de gir beskjed her!
 

HPF

Medlem
Kjenner meg utrolig godt igjen i det trådstarter sier her. Og det er klart det er noe galt når man kan sende en pakke billigere fra England, eller enda verre, Kina.

Hvordan sender man pakker fra Kina billig? Er ganske dyrt sålangt jeg har erfart.

Men Posten er dyre på frakt, ingen tvil om det. Jeg får jevnlig pakker fra Tyskland, send via Deutsche Post, og hvis pakken er under 20 kg + man har konto hos Posten + tollkredittnummer så kommer en 19 kg forsendelse på €44 (ingen fortollingsgebyr siden de bruker tollkredittnummeret).

Send en 20 kg CarryOn Business pakke med Posten/Bring fra Norge til Tyskland og du er kr.805,- fattigere, altså godt over dobbel pris.

Men, alternativene (DHL, TNT, UPS etc) er enda dyrere. Pakker fra Tyskland levert inn til Deutsche Post med vekt > 20 kg. går via DHL i Norge (Deutsche Post eier DHL). Så veier pakken 21 kg så skal DHL i Norge ha kr. 6-700 i gebyrer uansett om du har tollkreditt eller ikke. Ringte DHL for å få redusert gebyret, men det kunne de kun gjøre hvis frakten fra Tyskland ble rekvirert gjennom dem - med da ble fraktprisen hinsides.

Posten er dyre, men i rettferdighetens navn må det også taes med at de privateeide selskapene er enda dyrere.
 

picxx

Well-Known Member
Hvordan sender man pakker fra Kina billig? Er ganske dyrt sålangt jeg har erfart.

Pakker i smaa kolli har egne rater, ogsaa i asia.
For en pakke paa 1,9kg koster det fra thailand til uansett destinasjon i norge 139norske kroner.
Kommer vekten over 2 kg, eller over et visst maal blir det dyrere og da loenner det seg snart aa heller kontakte fraktselskaper som f.eks. dfds eller andre som ikke tar de samme skyhoeye prisene som det kurerselskapene gjoer (TNT, DHL, fedex etc).
Saa det er billig om man selger retail, eller man benytter et fraktselskap og har god tid.

p.s. godt mulig det er andre fraktsatser fra kina, men tviler egentlig, da det ogsaa er omtrent det samme fra japan, som vi ogsaa sender fra.
 

Gomlers

Member
Det er alltid svinedyrt å sende TIL utlandet fra Norge, nettopp fordi Posten her er første ledd. Og siden det ofte koster halvparten å sende til Norge, fra utlandet - så er det jo tydelig at Posten skrur opp prisene for oss Nordmenn - kun fordi de KAN...

Veldig rart at prisene kan være så mye lavere fra Kina eller andre land, når det ofte er Posten som allikevel tar i mot pakken her i Norge - og dette får de jo også betalt for å gjøre, men de er vel redde for å vise til resten av verden hva de faktisk belaster for å sende pakker - og dermed er det "greit" å gjøre jobben halvparten så billig, når avsenderland har tatt i mot pakken som sendes..

En annen ting:
Vi bestilte ca. 100kg med smykker for noen måneder siden fra L.A. Dette kostet ca. 3.500,- i NOK i frakt. Da pakken ankom Norge (Sendt via USPS) som da Posten mottok, skulle de ha 22 kroner + MVA PER varelinje. Det var ca. 120 varelinjer for fortollingsprosessen.

Jeg ringte inn å spurte hva det var jeg betalte for, og hvorfor prisen var så stiv. De sa da at så lenge firmaer skal innfortolle, og de skal gjøre jobben, er dette prisen de har for bedrifter.

Jeg spurte hva jeg måtte betale hvis jeg var en privatperson, og da var svaret: 0,-

Er det mulig?

Siden vi har et ENK, så sa jeg at dette ikke skal inn på firma, firmanavnet inneholder navnet MITT, ergo er det JEG som skal tolle inn pakken - så sett i gang å send den over til meg som privatperson. Jeg fikk da beskjed om at det var greit, og at gebyret var 250,- for mottatt fortollet pakke.

Forskjellsbehandling?
Det tok sikkert 1 minutt å gjøre jobben for posten, og de skulle ha over 2600,- for jobben KUN fordi vi var et firma (antakeligvis gidder ikke firmaer å henge seg opp i sånne "småbeløp" - men det er jo ikke småbeløp å regne, når vi kan se for oss at posten har noen tusen av disse forsendelsene i løpet av året. REN SVINDEL kaller man sånt.

(En annen ting - ved fortollingen, hadde vi ikke noe valg, siden pakken stod på fortollingslageret til Posten, og de nektet å utlevere pakken før den var fortollet - ergo kunne jeg ikke gjøre jobben selv)

Utrolig rart at Posten skal ha såpass mye, og samtidig bruker nesten en UKE på å få sendt pakken fra fortollingslageret i Oslo, når UPS eller FedEX bruker 1 dag, og belaster 95,- for innfortollinger..

MAKAN! Blir bare mer og mer irritert etterhvert som jeg tenker meg om...
 

Nerden

Medlem
Har kikket litt på MyPack, noen som vet om de krever et minimums antall pakker pr.år for firmaer som ønsker å bruke de?

Det verste med posten er når pakker blir borte underveis.
Det har ofte dreid seg elektronikk o.l og jeg frykter at disse produktene er stjålet av ansatte.
Null service eller kompensasjon fra posten.

At pakker blir utlevert uten betaling har skjedd, men en telefon til posten fikser det og du får pengene av posten.

Stive priser på store produkter. Sendte før store pakker med posten til kunder, frontfangere, bodykit o.l, kunne lett få en fraktpris på 700-2000 kroner og prisforskjellen var merkelig, noen bodykit (240x80x80 cm) kunne koste 1-4,000 å sende mens jeg engang fikk regning på frakt av samme størrelse til Trondheim på 10,560 kroner!!!! Selve produktet kostet 11,000 kroner :( Fikk vel som jeg husker en ordning på det, men ble alikevel svært dyrt.

Sluttet etter 2 måneder å sende slike ting med posten, begynte med Schenker og halverte (og vel så det) prisen.
 

Beergear.no

Medlem
Hvordan sender man pakker fra Kina billig? Er ganske dyrt sålangt jeg har erfart.

Hvordan man gjør det vet jeg ikke, da jeg holder til i Norge og aldri sender pakker fra andre land...

Men, En som jobber hos oss bestilte senest i går en del varer fra Hongkong, via ebay.
Han bestilte 25 pakker fra diverse firma der. INGEN av dem tok betalt for frakt.
Den billigste ordren var på 12 kroner. Han betalte da 0 (NULL) i frakt.

Leveringstid 10-14 dager.
 

HPF

Medlem
p.s. godt mulig det er andre fraktsatser fra kina, men tviler egentlig, da det ogsaa er omtrent det samme fra japan, som vi ogsaa sender fra.
Fraktsatsene jeg betaler fra Kina er avgjort dyrere. China Post er rimligst og sender som EMS, men billig er det ikke. En 2 kg pakke koster mer enn kr.400,- og det tilsvarer norsk prisnivå.
 

Beergear.no

Medlem
Gidder du følge med med hvordan det går med disse bestillingene og forsendelser, samt gi oss en tilbakemelding her? Hadde vært fint.

Det kan jeg godt, men det er ikke første gang han gjør dette.
Han har bestilt derfra flere ganger, og alltid har ordrene vært på under 200,-
Alle ordrer er blitt levert som avtalt, og til avtalt pris.
 

mikaelt

Medlem
Det første dere må gjøre er å kjøpe løsning fra Proteria eller Consignor, så dere får skrevet ut postlapper. Etikettskriver får dere som regel med på kjøpet.

Senere kan dere sette opp en integrasjon mot nettbutikken deres.
Consignor bruker helt enkel fil-integrasjon som er enkel å sette opp.

Hvis dere sender mye brev, så kan du nå leie frankeringsmaskin hos posten. Du slipper da å betale hver gang du er på posten. Du bare leverer det.

Hver mnd. får du regning på det du har sendt for.
 

Grooo

Medlem
Og hvis man ikke sender nok til at frankeringsmaskin lønner seg bør man i alle fall kjøpe frimerkene på Posten.no for da får man i alle fall 7,5 prosent rabatt på frimerkene og det blir i alle fall bittelitt i rabatt
 
Topp