Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prisene til Posten - flere som irriterer seg?

Kassimaja

Geocacher
Og hvis man ikke sender nok til at frankeringsmaskin lønner seg bør man i alle fall kjøpe frimerkene på Posten.no for da får man i alle fall 7,5 prosent rabatt på frimerkene og det blir i alle fall bittelitt i rabatt

7,5% rabatt er en del bedre enn den rabatt i forhold til den man kan få med frankeringsmaskin. I alle fall hvis man tar med innkjøp eller leasing av maskin i regnestykket.
 

HPF

Medlem
Har kikket litt på MyPack, noen som vet om de krever et minimums antall pakker pr.år for firmaer som ønsker å bruke de?
Fikk regning fra Posten/Bring og tok i den anledning en liten kontroll på om det var noe særlig forskjell på hva jeg betalte og hva kundene betalte meg. Og det var forskjell. Det viste seg blant annet Posten/Bring tar seg betalt kr.10/pakke for at jeg leverer pakkene selv på postkontoret. Skulle tro at man fikk rabatt for det, men hos Posten/Bring tenker man tydligvis annerledes.

Ringte så Tollpost/Mypack som fortalte at slike gebyrer hadde ikke de + at frakten også var billigere. Hun jeg snakket med presiserte at alle var velkomne hos dem, store som små. så det kan lønne seg å ta en telefon til dem.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
10 kr / pakke leveringsgebyr har vært her i 2, 3 år. Husker at jeg spørte om hvor mye de tok for at jeg leverte pakken til kunden selv.
Kan være at man slipper denne kostnaden når man leverer på terminalen, men jeg er usikker.

Store som små - utelukker det et minimums antall pakker pr. år?
 

Grooo

Medlem
Jeg sjekket ang. henting på døra for ett års tid siden.
Mener å huske noe sånt som 190 kr for engangshenting og 110-130 kr gangen for fast henting en gang i uka... eller noe i den duren. Sikkert andre som er mer oppdatert/husker bedre
 

Beergear.no

Medlem
Ringte så Tollpost/Mypack som fortalte at slike gebyrer hadde ikke de + at frakten også var billigere. Hun jeg snakket med presiserte at alle var velkomne hos dem, store som små. så det kan lønne seg å ta en telefon til dem.

Sjekket du hvordan dette fungerer i praksis?
Henter de pakkene hos deg uten tillegg i pris?
Eller må man levere de inn hos dem?
Tror vi får ta kontakt med dem vi også...
Prisutviklingen til posten er i alle fall noe jeg har sett meg lei på!
 

Beergear.no

Medlem
Det første dere må gjøre er å kjøpe løsning fra Proteria eller Consignor, så dere får skrevet ut postlapper. Etikettskriver får dere som regel med på kjøpet.

Senere kan dere sette opp en integrasjon mot nettbutikken deres.
Consignor bruker helt enkel fil-integrasjon som er enkel å sette opp.

Hvis dere sender mye brev, så kan du nå leie frankeringsmaskin hos posten. Du slipper da å betale hver gang du er på posten. Du bare leverer det.

Hver mnd. får du regning på det du har sendt for.

Utrolig nok så er Norgespakke veldig ofte billigere enn å bruke avtale med posten.
Om man har f.eks Proteria kan man sjekke dette selv.
Dette gjelder i hovedsak tunge og/eller store pakker.
Grådigheten til posten ser ut til å være grenseløs, og i enkelte tilfeller kan man lure på om de lurer/forvirrer kundene med vilje...
De fleste regner jo med at det er billigere å bruke avtale fremfor å gå på posten og kjøpe Norgespakke lapper.
 

HPF

Medlem
Sjekket du hvordan dette fungerer i praksis? Henter de pakkene hos deg uten tillegg i pris? Eller må man levere de inn hos dem?
Slik jeg forstod det så kostet henting ingenting. Du kan også levere selv. De skal besøke oss på torsdag så får vel mer klarhet i det da.
 

HPF

Medlem
Skjønner ikke hvordan det er mulig økonomisk sett, men jeg bestiller også massevis av dilldall fra hongkong, med gratis frakt selv på pakker som bare koster noen få dollar, og det kommer alltid. Det er ikke akkurat "over natta ekspress" - det kan ta litt tid noen ganger, men det kommer.
Slik jeg har blitt fortalt så kjøper firmaer som DealExtreme overskuddkapasitet i flyfraktmarkedet og leverer hele air cargo containere til flyfraktselskapene. Har hørt det av og til kan ta et par måneder å få bestillingene. Det er uansett godt gjort å tilby gratis frakt på småordre til noen få dollar.

Men, om de får flyfrakten billig så skal pakkene uansett distribueres i Norge. Hvordan de får til den biten har jeg ingen aning om....men jeg har en mistanke om Posten eller hvem det nå er som distribuerer for dem har gitt dem ganske andre priser enn hva vi betaler :(
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tipper at Posten måler ut- og inn-trafikk av pakker og brev (= bulk transport), og lar dette gå opp-i-opp. Det blir nok ikke slik at posten betaler for hver pakke til sin utenlandske kollega-bedrift (og omvendt), tenker jeg, da det ville bli veldig dyrt å administrere.
Så kilovis kanskje. Eller rett og slett en "du sender mitt, jeg sender ditt"-avtale?
 

Kassimaja

Geocacher
Det er en internasjonal postlov som regulerer post mellom ulike land. Avsenderlandet koster frakten fram til norsk grense derfra plikter mottakerlandets postvesen å distribuere posten til mottaker uten vederlag. Dette er grunnen til at enkelte lands postvesen sier det er billigere å sende post ut av landet enn det er å sende innenlands post.

Dette er også grunnen til at det er ulovlig å sende post fra Norge til utlandet for at denne posten skal sendes tilbake til Norge for en billigere penge enn hva det hadde kostet å sende posten direkte ut i Norge.


Postloven:
§ 12. Postlegging i utlandet

Når en internasjonal overenskomst Norge er tilsluttet gir anledning til det, kan postoperatør nekte å formidle postsendinger som sender bosatt i dets territorium postlegger eller lar postlegge i utlandet med formål å oppnå rimeligere portobetingelser. Dette gjelder også når postsendingene er produsert i utlandet.

Departementet kan gi nærmere forskrift.

LOV 1996-11-29 nr 73: Lov om formidling av landsdekkende postsendinger (postloven).
 

Gomlers

Member
Dette ble til en god tråd - ser iallefall at jeg ikke er alene om å være rimelig irritert, eller iallefall oppgitt over hele systemet posten kjører.

Jeg ringte, og fikk snakke med en usympatisk fyr (han ringte tilbake 2-3 dager etter at jeg prøvde å få tak i dem)

Han fortalte da selvsagt om at de ikke hadde lov å gi rabatter pga. konkurransefortrinn / monopol osv.. og at jeg som var så liten, måtte forstå at de la vekt på de aller største kundene - siden posten hanket inn mest på dem.

Jeg spurte da hva han trodde ville skje, dersom 10.000 nettbutikker begynte å sende via en konkurrent, da ble han sur og mente i en ovenfra-og-ned-tone at sånt hadde han ikke tid å svare på. Så nå måtte han dessverre legge på...

Jeg fikk også svar fra MyPack, og så fort jeg har dette i stand ifht. en løsning praktisk sett i nettbutikken, hopper jeg over.

Prisene var rundt 30% rimeligere, og de hentet tilogmed gratis!

I tillegg kunne de opplyse om at de klarte å levere til ca. 75% av Norge via sitt eget nett, og brukte posten sitt nett for resten.
 
Sist redigert av en moderator:

Barbereren

New Member
7,5% rabatt er en del bedre enn den rabatt i forhold til den man kan få med frankeringsmaskin. I alle fall hvis man tar med innkjøp eller leasing av maskin i regnestykket.

Jepp, dersom det dreier seg om brevpakker over 100 g så lønner det seg ikke med frankeringsmaskin.

Jeg har forresten en Datamax etikettskriver E-4204 jeg kan selge billig dersom noen ikke har dette fra før.
__________________
Barbershop.no
 
Topp