Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rett på retur av pc? (mac)

Havers

Medlem
Forøvrig koster ladere nothing

Laderen jeg trenger koster 800 kr, noe jeg ikke har råd til, som ungdom som må tjene pengene sine selv, bare fordi jeg ikke skal krangle på reklamasjonen.

Atomet; Kan du gi meg link? Nvm. Fant selv, bestillt nå.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Laderen jeg trenger koster 800 kr, noe jeg ikke har råd til, som ungdom som må tjene pengene sine selv, bare fordi jeg ikke skal krangle på reklamasjonen.

Hvorfor ikke krangle litt til for å få en ny eller den andre reparert? Du har jo tross alt rett på å få det, med mindre du har "mishandlet" laderen du har og fått den ødelagt på den måten...

Forbrukerrådet kan hjelpe deg.

Forbrukerportalen - Forbrukerrdet p nett
 

Havers

Medlem
Skal ned med laderen ikveld, måtte visst ha med kvittering denne gangen. (Om jeg leverte ikveld, skulle jeg få ny innen fredag visstnok)
 

HPF

Medlem
Laderen jeg trenger koster 800 kr, noe jeg ikke har råd til, som ungdom som må tjene pengene sine selv, bare fordi jeg ikke skal krangle på reklamasjonen.

Hvis det er slik du skriver har du en opplagt sak. En strømadapter skal vare vesentlig lenger enn 2 år og for forbrukerkjøp er det da 5 års reklamasjonsrett - og du er jo innenfor 1 år.

Et butikk har to reparasjonsforsøk for samme feil, tredje gangen kan du heve kjøpet og du får da kjøpssummen tilbake. Samme feil her er å forstå hvordan kjøper opplever feilen, ikke årsak til feilen. Eksempel: Om tastaturet slutter å virke to ganger så spiller det ingen rolle om det første gang var mekanisk feil og andre gang elektronisk feil, det vil uansett regnes som samme (forbrukeropplevde) feil. Tredje gang kan du kreve å få heve kjøpet, tilbud om ny PC kan du avvise.

Krever selger bruksfradrag kan du kreve morarente fra kjøpsdato. Spesiellt kjekt for datautstyr som faller fort i pris, men et helvete for butikkene fordi etter fabrikkgarantien er gått ut må de da kostanden selv og kostnaden blir som regel hele den opprinnelige kjøpssummen.

Råder deg til å "krangle" skriftlig med dem. Jeg har selv fungert som selgers saksbehandler mot Forbrukerrådet i slike saker og ting går mye lettere om du kan dokumentere det som er gjort, sagt og avtalt.

Ta heller og skriv et brev der du oppsummerer hva som er blitt sagt/gjort/avtalt så langt, ta med deg brevet til dem og be dem bekrefte/godta/signere fremstillingen slik at du kan bruke den som dokumentasjon i klagesak i Forbrukerrådet. Tipper på at du får med deg en ny lader ut av butikken der og da ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har du noen henvisning til lover eller retningslinjer angående det du skriver om "forbrukeropplevde feil"? Som forbruker opplever mange sikkert at "dataen funker ikke". Eller "det funker ikke". Som leverandør må jeg så finne ut HVA det så er.
Hvis det er slik du beskriver, er det viktig nok til å kunne underbygge en påstand i butikken med noe mer enn "en kar på WF sa at..."

Det med morarente er også såpass interessant at jeg gjerne kunne fått lest om det i en eller annen lov eller forskrift.
Kult den! :)
 

HPF

Medlem
Har du noen henvisning til lover eller retningslinjer angående det du skriver om "forbrukeropplevde feil"? Som forbruker opplever mange sikkert at "dataen funker ikke". Eller "det funker ikke". Som leverandør må jeg så finne ut HVA det så er.
Hvis det er slik du beskriver, er det viktig nok til å kunne underbygge en påstand i butikken med noe mer enn "en kar på WF sa at..."
Du finner ingenting om "forbrukeropplevde feil" i lovverket, men det er slik Forbrukerrådet praktiserer når de tar avgjørelser.

Dataen funker ikke blir nok for generellt, går du derimot ned på komponentnivå (eks. tastatur, DVD-spiller eller USB porter) så spiller det mindre rolle om det var en kondensator som røk første gang og en diode som røk andre gang, de vil bare si at du allerede har hatt to reparasjonsforsøk på et tastatur som sluttet å virke. I motsatt fall kunne du bare reparert tastaturet i det uendelige og skylde på nye feilårsaker hver gang.

Det med morarente er også såpass interessant at jeg gjerne kunne fått lest om det i en eller annen lov eller forskrift.
Kult den! :)
Se §50 her /d: LOV-2002-06-21-34 :d/ Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).
Morarente = forsinkelsesrente
 

Web2000

Medlem
Dette er veldig enkelt. Laderen skal vare i minimum 5 år og du har krav på ny!

Eneste som kan kalles en slitedel på en PC er batteriet. Det kan du ikke kreve skal vare i 5 år.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vel, jeg ser poenget med elektriske feil (en diode her, en kondensator der), selv om det faktisk er forskjellige feil. Forhandleren finner nok fort ut at det er billigere med nytt (og det er faktisk ikke bra). Vi lever alt for mye i et bruk og kast samfunn, og denne praksis bidrar ikke akkurat til å øke livslengden på ting.

Når det gjelder ladere generelt så holder jeg med at en som koster 799,- skal vare i 3 år. 5 år kanskje, men for en del varer er 5 år det for mye (mobiltelefon, laptop?).
Men hva med en lader på kr. 49,-? Den er sikkert ikke like bra som den andre, rister mer, som ikke er bra for isolasjonen inni, blir varmt, kan lett bli overbelastet...?
Føler at man også bør ta med at man kan forvente det man betaler for.

Jeg synes også at skattekontoret bør godta at jeg faktisk ikke kan godskrive min omsetning til etter utgått lovpålagt garantiperiode, men siden jeg ikke vet hvordan jeg ellers ville måtte administrere dette... :)
 

HPF

Medlem
Når det gjelder ladere generelt så holder jeg med at en som koster 799,- skal vare i 3 år. 5 år kanskje, men for en del varer er 5 år det for mye (mobiltelefon, laptop?).
Helt enig med deg. Men egentlig har bransjeforeningen litt skyld i at det er blitt som det er blitt. Forut for mobildommen sa de at mobiltelefoner hadde en levetid på 3-4 år, og siden 3-4 år er vesentlig lenger enn 2 år ble dommen at mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett. Etter min mening burde de ha differensiert svaret, en Nokia til 300 er ikke bygget etter samme kvalitetskrav som en Sonim til 3000. Gjennomsnittelig brukstid for en mobil er 18 mnd. elns tror jeg og da legger produsenten listen deretter.

Forbrukerrådet er forbrukerenes advokat (selv om de hevder de er nøytrale) og i FTU er det overvekt av folk som er forbrukere selv og i tillegg aldri har engasjert hodet med ting som utgifter, inntekter og produksjonskostnader.

Men hva med en lader på kr. 49,-? Den er sikkert ikke like bra som den andre, rister mer, som ikke er bra for isolasjonen inni, blir varmt, kan lett bli overbelastet...? Føler at man også bør ta med at man kan forvente det man betaler for.
Alas. Jeg dokumenterte til FTU at produsentene faktisk bygger produkter til forkjellige kvalitetsnivåer, gav dem produktark over kondensatorer som viste at kondensatorprodusentene klassifiserer dem med både temperatur og levetid og at forbruker ikke kan forvente samme levetid for 2 produkter med samme spec når det ene er 5 ganger så dyrt som det andre. Jeg kunne likesågodt gitt bikkja mi de papirene.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, jeg tror faktisk fint at min nåværende laptop (macbook pro 15" høst 2008, hissigste utgave av den første unibody-modellen) kommer til å holde i 4-5 år. Riktignok punga jeg ut nesten 20k for den i sin tid, men den er fremdeles kjapp og god, og nå tenkte jeg å kjøre en liten "mid-life-update" på den ved å maxe minnet til 6GB siden 4GB-brikker har blitt latterlig billige nå etterhvert :) Jeg satser heller på et litt dyrere produkt som holder mye lenger og gjør meg mer fornøyd gjennom hele levetida, enn et litt billigere som varer mye kortere og føles søppel fra dag 2.

Så vips - med mindre jeg tryner på isen eller bikkja river den ned eller veslefrøkna gulper den i stykker, så tror jeg den glatt vil holde i et par år til :)

Ang. de billig-laderne fra dealextreme - den jeg har blir ihvertfall ikke noe varmere enn originalladeren, som sagt bruker jeg begge daglig, og om noe blir den heller litt mindre varm, men til gjengjeld er den litt større.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Du har 5 år returrett på en PC.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
reklamasjonsrett picxx, ikke returrett ;) Reklamasjon handler om at det skal ha vært en mangel ved produktet ved kjøpstidspunktet, mens garanti handler om problemer som oppstår senere, men i praksis er de jo ganske vriene å skille.

Forøvrig har jeg nettopp oppdaga at jeg tok feil over, det går med 8gb i laptopen min, så da holder den nok ihvertfall glatt to år til, dvs ihvertfall fire og et halvt år på den :)
 
Topp