Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rett på retur av pc? (mac)

peterandrej

pensjonert moderator
reklamasjonsrett picxx, ikke returrett ;) Reklamasjon handler om at det skal ha vært en mangel ved produktet ved kjøpstidspunktet, mens garanti handler om problemer som oppstår senere, men i praksis er de jo ganske vriene å skille.

galt. Reklamasjon handler om dine rettigheter ihht forbrukerkjøpsloven. Garanti handler om alt som går utover disse rettighetene. Dette er ikke vanskelig å skille i det hele tatt :)

Mangelen kan oppstå senere enn kjøpstidpunktet og fremdeles gå under reglene om reklamasjon. Det finnes eksempler på ti år gamle biler der motoren har røket, som eieren da fikk utbedret ihht til forbrukerkjøpsloven (kilde: bladet bil, ikke på nett).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Yup, og forvirringen oppstår vel kanskje delvis at produsenten oftest ikke er norsk, så de har rett når de kaller sin garanti for garanti. Importøren bør bare ikke kalle det for garanti, som regel.

Det kan godt hende at garanti betyr noe annet i andre land, men det er irrelevant for norske forbrukere som handler fra norsk aktører eller aktører som henvender seg til norske forbrukere. I begge tilfeller må de følge norsk forbrukerlovgivning, som på dette området helt sikkert oppfattes som ganske romslig sett med forbrukernes øyne.
 

Santo

Active Member
... som på dette området helt sikkert oppfattes som ganske romslig sett med forbrukernes øyne.

Og sett fra et miljøperspektiv er dette kjempebra...

På en del produkter burde faktisk reklamasjonsretten vært enda lenger, og det skulle vært en global standard...

Dermed hadde kanskje produsenter verden over hatt et ekstra incitament for å lage ting som varer, i motsetning til hva som ser ut til å være dagens måte å gjøre det på nå.

Planned obsolescence er f.eks. et viktig stikkord her.
 

picxx

Well-Known Member
reklamasjonsrett picxx, ikke returrett ;) Reklamasjon handler om at det skal ha vært en mangel ved produktet ved kjøpstidspunktet, mens garanti handler om problemer som oppstår senere, men i praksis er de jo ganske vriene å skille.

Beklager, min feil.
Returrett har du selvsagt ikke, da det vel er noe slikt som "er du ikke fornøyd med produktet innen 30 dager får du pengene tilbake", mens reklamasjon og garanti er akkurat det samme, som nevnt av PAJ over.
 

HPF

Medlem
Og sett fra et miljøperspektiv er dette kjempebra...
Prisen kan jo være et uttrykk for ressursbruken for å lage et produkt så jeg er ikke uten videre enig med deg at det er miljøvennelig å lage et produkt med 10 års levetid når den gjennomsnittelige kunden kaster det før det er gått 2 år.

Som forbruker vil jeg ikke bli tvunget til å kjøpe en mobiltelefon til 5000 og livstidsgaranti nå jeg uansett bytter dem ut med ett års mellomrom (satt på spissen).

2 års reklamasjonsrett burde være greit, utover det kan selgerene gi ekstra garantier så kan jeg gjøre meg opp en mening om jeg vil betale for det. Kanskje burde det være lovpålagt å opplyse om reklamasjonstiden og at garanti utover lovpålagt 2 års reklamasjonsrett måtte være minst like god som rettighetene i forbrukerkjøpsloven.
 

Havers

Medlem
Nå har jeg fått en helt ny lader, og er ivertfall uten tvil om at neste gang har jeg krav på pengen igjen.
 

Havers

Medlem
Laderen har gått 2 ganger, og tastaturet har gått to ganger nå, og har fått det på garantien hver gang :)
 

zapotek

Medlem
Var da voldsomt til kluss med den Mac'en (kjøp pc da mann!). Du skriver at laderen har kortsluttet. Har dette vært i forbindelse med f.eks. tordenvær?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
For folk har jo aldri problemer med windows-laptoper, zapotek... ;)

Tror jeg aldri har hatt noen så slitesterke arbeidshester som den forrige powerbooken og den macbook pro'en jeg har nå. Powerbook'en var vel med verden rundt to ganger, sånn ca (tur retur-australia x 2 og ganske mye rundtomkring der nede), overlevde deretter tre år i en skolesekk, en tur i bakken som bøyde hele maskinen akkurat så mye at låsen ikke "rakk fram" og jeg måtte bøye alt litt tilbake for å få dvd-brenneren til å kunne kjøre plater ut/inn, osv. MBP'en jeg har nå er den første 15" unibody-modellen, fra høsten 2008 (max hastighet+++), og føles fremdeles praktisk talt som ny mht hastighet osv, selv etter 2 1/2 år.

Nå har jeg egentlig bestilt to 4gb-brikker for å maxe RAM'en på den, og bare de dukker opp tror jeg nok den vil holde i et par år til helt fint, men nå var jeg så uheldig at jeg bestilte fra Amentio/Datakjeden fordi de hadde et kit som passa fint.... Jah... bestilt og betalt på mandag forrige uke, så, på onsdag leser jeg om konkursbegjeringer og **** veit hva... og jammen ser det ikke ut til leveringsproblemene også gjelder minnet mitt. Faan.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har du betalt med CC så kan du får denne reversert, ville jeg tippe..?

Ellers kjøper jeg stadigvekk billligst laptop som er å finne, og holder den i to år er jeg fornøyd - idag ville det blitt en PC på 3000 nok (en Acer eMachines). Etter endt livsløp er verdien 0, så det tilsvarer et par timers arbeid hvert år - og det er ikke mye det.
 
Topp