Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Seriøsitet hos selskapet OnNet?

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
I kveld mottok jeg noe jeg vil karakterisere som en spammail fra selskapet OnNet AS med emnet "Domener til salgs: Er du interessert i et av disse domenene?".

Her ser du mailen: http://prntscr.com/8b2d6w

Verst synes jeg det er at det ikke er noen mulighet til å avmelde seg i mailen (dette er tross alt ikke noe jeg har registrert meg til å motta) - finnes det fortsatt tjenester/script som tillater slikt? Pussig nok finner jeg unsubscribe-lenke når jeg kikker i egenskapene til meldingshodet - som jeg altså kan kopiere ut og benytte (kan den være satt inn der for å sikre seg adgang til e-postmottakerne?).

Hvor seriøst ville du vurdert et slikt selskap til å være? Som visstnok skal være et av de eldste i bransjen (uten at jeg noen gang har hørt om dem...)

Til info: Dersom man googler "onnet" får man opp følgende tekst:
Bestill domene, epost og webhotell fra Norges rimeligste og en av de eldste leverandørene i Norge.

(Ja, jeg nevner OnNet ved navn - så kan de jo tenke gjennom en slik praksis ved neste korsvei)
 

kongen

kongemedlem
Klag til Forbrukerombudet, de slår hardt ned på spam til personlige epostadresser.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Gidder ikke klage til Forbrukerombudet, like kjekt å lage slike tråder som gjør at det rankes bra på firmanavnet i Google (vil jeg tro).

Når det gjelder innholdet i mailen, så er det jo morsomt å lese http://iktnytt.no/onnet-legger-ut-en-rekke-attraktive-nordiske-domener-salg/ (domenet iktnytt.no eid av privatperson som eier OnNet):

OnNet opplyser at de ikke har tenkt å bli en «domene hai», men at dette er domener de har registrert for sine kunder for mange år siden når regelverket for eierskap av domener var annerledes. De fleste av de nordiske domene som er lagt ut til salgs er domener OnNet registrert på seg selv fordi kunden selv hadde brukt opp kvoten sin når domener med æ, ø og å ble frigitt for rundt 10 år siden. Denne kunden ønsker nå ikke å beholde disse domene og har bedt OnNet om å selge dem for dem.

Pussig nok at domenene som nevnes i samme artikkel eies av OnNet selv eller andre firmaer tilhørende samme eier :). Jeg kan ikke erindre at hostingselskaper noen gang måtte stå som eier av domenene, men så har jeg bare 15-20 års erfaring i gamet.

Og for å gjøre det hele komplett, kan jeg jo også lenke til denne diskusjonen som forteller litt mer om selskapet OnNet: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1275336
 

Stoppet

Banned
Trenger ikke annet enn å sjekke de siste års regnskap for å se at de er på en god nedtur. Ref. linken om kundebehandling fra @rune69
 

ÖnNet

New Member
Ja, det stemmer at OnNet sendte ut en epost til alle som hadde meldt seg på mailinglisten til IKTnytt.no. Et nettsted OnNet eier og hvor dem som meldte seg på listen via iktnytt.no bekreftet at det greit av vi sendte dem relevante IKT-nyheter på mail. I ettertid ser jeg at vi burde sendt denne mailen ut fra domene iktnytt.no istedenfor onnet.no, slik at alle hadde skjønt hvorfor de fikk denne mailen og hvor vi hadde fått deres epostadresse fra.

Dessverre klarte programvaren vi brukte ikke å få satt inn den lovpålagte "unsubscribe" linken som skulle vært automatisk satt inn i bunnen av hver enkelt melding. Vi beklager dette.

Alle som sendte en mail tilbake til oss med ønske om å bli slettet ble manuelt deaktivsert fra mailinglisten.

Når jeg derfor ser disse klagene lurer jeg på hvorfor disse brukerne ikke henvendte seg til oss istedenfor å skrive på dette på dette forumet. De eneste som kan hjelpe disse uheldige personene er oss og ikke dette forumet. Som sagt alle som sendte en mail til oss ble manuelt slettet fra listen. Regner med at det er dette som var formålet å poste disse innleggene her.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Regner med at det er dette som var formålet å poste disse innleggene her.

Formålet var såre enkelt: Å forhindre at andre gjør samme blunderen - det gjør man ikke ved å la dette gå under radaren og henvende seg til selskapet.
 
Topp