Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sette opp en blogg..

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Når det kommer til SEOarbeid i en WPblogg kan ikke jeg forstå at noen klarer å bruke 2-3 timer engang. Alt man trenger å gjøre er jo å installere en plugin, så kommer det hele etterhvert.. Men det er nå min mening, basert på mine erfaringer da. Jeg skal ikke si at SEO ikke kan bli bedre :)

Det og faktisk ta en fastpris på hele 10,000 for en jobb som dette er jo ran over disk. Kunden kan jo sette seg ned, søke på Google, og finne guider til hvordan han selv kan gjøre dette kjapt og greit. Ikke bare får han / hun det gratis, men attpåtil får vedkommende gode kunnskaper med seg videre i utviklingen av sin blogg. Kunden ville attpåtil heller ikke hatt bruk for noen til å administrere / vedlikeholde bloggen.

Det jeg ville tatt for slik en jobb må være MAKS $300, men regner ikke med jeg hadde hatt samvittighet til å ta det engang. Det kommer litt an på hvilken tanker som ligger bak "custom" header. Det skal riktignok i dette du spør om, også være med ca 1 time til administrasjon / vedlikehold av bloggen, men 10,000? Nope... Og ta 10,000 for noe slikt noe er jo mildt sagt ran over disk. Det overrasker meg utrolig nok ikke, at noen faktisk tenkte + moms dem leste dette også ?

Ja, det er greit nok at man skal kunne leve av jobben man gjør, men med disse prisene folk tar her, er jeg sjokkert over at ikke jeg ser flere limousiner i gata enn det jeg ser..
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Hehe seppolaatle. Du har ikke peiling på profesjonelle priser og hvordan det er å leve av å være profesjonell. Alt med web er sikkert hobby for deg.
Hva tror du de 10000 skal dekke? Kun arbeidstimer? De 10000 skal dekke alt. Kontor, pc, software, sykeforsikring, møter/kommunikasjon/reise ang. kunden, ekstra folketrygdavgift, you name it.
Og hvor mye tror du det koster en kunde å lære WP med plugins? Det tar en noob ihvertfall tre arbeidsdager å lære det og det er tre dager uten at kunde får gjort det han egentlig gjør til vanlig. Og så må kunden lage sin egen headergrafikk.
Hvis kunden tjener 300 kr timen til vanlig koster det han altså i tapt arbeid 300 kr ganger 24 timer som er 7200 kr. Så må han lage sin egen header, hvor lang tid tror du en som ikke har peil bruker på det? Og blir det bra? Neppe.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
brukernavn skrev:
Hehe seppolaatle. Du har ikke peiling på profesjonelle priser og hvordan det er å leve av å være profesjonell. Alt med web er sikkert hobby for deg.
Hva tror du de 10000 skal dekke? Kun arbeidstimer? De 10000 skal dekke alt. Kontor, pc, software, sykeforsikring, møter/kommunikasjon/reise ang. kunden, ekstra folketrygdavgift, you name it.

Du har helt rett brukernavn. Jeg har ikke peiling på professjonelle priser når det gjelder design, internett og alt mulig greier man kan tjene kroner på ved å utvikle ett nettsted. Du har helt rett i det, og jeg har heller aldri sagt at jeg har peiling. Jeg må da allikevel kunne fortelle min mening i en diskusjon... Jeg aner ikke hva disse 10,000 kr skal dekke. Men slik det høres ut på deg, burde jeg etterhvert begynne å ta betalt når gjerne naboen vil låne telefonen. Deretter skal jeg føre det i regnskapet da, og skrie "slitasje" "samtalekostnader" "rens..." osv... Det høres jo nesten slik ut. At noen kan bli så pirkete og gjerrige som nordmenn faktisk er kan jeg bare ikke forstå!

brukernavn skrev:
Og hvor mye tror du det koster en kunde å lære WP med plugins? Det tar en noob ihvertfall tre arbeidsdager å lære det og det er tre dager uten at kunde får gjort det han egentlig gjør til vanlig. Og så må kunden lage sin egen headergrafikk.

Jeg kan ikke forstå at det skal koste kunden noe mer enn litt kvalitetstid på fritiden sin, og faktisk lære seg å sette opp Wordpress og noen plugins selv. Greit nok at det kommer til å ta litt tid, men jeg tror så absolutt ikke kunden hadde betalt 10,000 kr, dersom vedkommende hadde visst hvor kjapt og enkelt han eller henne kunne gjort det selv.

brukernavn skrev:
Hvis kunden tjener 300 kr timen til vanlig koster det han altså i tapt arbeid 300 kr ganger 24 timer som er 7200 kr. Så må han lage sin egen header, hvor lang tid tror du en som ikke har peil bruker på det? Og blir det bra? Neppe.

Jeg vil ikke påstå at kunden taper noe som helst. Jeg sitter jo ikke her og forteller at kunden skal bruke sin arbeidstid på å lære seg dette. Han bruker fritiden sin, som han gjerne ellers bruker i sofakroken med peppes på bordet.


Jeg har bare en ting å si jeg. Kjør på Peterandrej. Få litt skikk på disse prisene :D
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Jepp, du har rett til din egen mening, men du sier at 10000 er ran og med det så antyder du at jeg lurer folk og det finner jeg meg ikke i.
Du tar fortsatt utgangspunkt i at en amatørkoder/designer jobber for en ikke-profesjonell person. Greit det. Det er ikke det jeg snakker om og hvis det er et firma så bruker ikke ansatte fritiden sin på å lage nettsider for firmaet. En selvstendig næringsdrivende snekker er ofte heller ikke interessert i å sitte kveld etter kveld å knote med nettstedet sitt. Han jobber hele dagen og syns det er nok.
Men du må skjønne at selvstendig næringsdivende har utgifter som må dekkes. Prøv å drive et firma en gang så skjønner du fort at telefonregingene må betales av andre enn mora di :D
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, jeg mener faktisk å si det at å ta 10,000 for en slik jobb, uten at du informerer kunden om at vedkommende er lettlurt, og at han / henne kan få samme arbeidet gjort av andre for en brøkdel av prisen. Hadde du likt å bli lurt på denne måten, og du finner det ikke ut før etter 3 mnd? Nei, helt klart ikke og ja, jeg skjønner det er slik en verden vi lever i. En verden der folk ikke tenker noe annet enn penger.

Jeg lurer litt på hva i alle dager du mener med professjonell brukernavn. Du forteller at jeg skal prøve meg med mitt eget firma. Mener at jeg skal kunne kalle meg professjonell og ta skyhøye priser for lite arbeid fordi jeg har ett firma i ryggen? Er det noe slikt du forsøker å forklare ?

Dersom en snekker jobber hele dagen, og ikke vil bruke fritiden sin på snekre sammen en blogg som han faktisk har lyst på. Hva pokker for deg da til å tro at denne snekkeren i det hele tatt vil ha en blogg? Tror du han gidder å skrive i den da? Eller tror du han bare vil ha en blogg fordi den skal stå tom på ett domene?

Og til slutt, vil jeg jo helt klart også kommentere en mildt sagt barnsing kommentar, som attpå til kommer fra en Administrator her på Webforumet. Det kan godt være min mor betaler telefonregninger, men det er hvertfall ikke mine. Må ærlig innrømme du er voksen som drar foreldre inn i en diskusjon her på ett åpent forum. - Voksent av deg!

Jeg fortalte min mening om hva jeg syns man burde tatt for ett slikt oppdrag, og jeg står på min mening. Noe mer vil ikke jeg nevne om mine meninger her i tråden, da jeg ikke akkurat syns det er mye kult at folk nevner min mor her inne! Det syns jeg godt kan være forbeholdt mennesker som faktisk vet hvem min kjære mor er! Ja, jeg overdriver kanskje litt nå, men det har også sine grunner!
 

Tonny Kluften

Administrator
Å nevne mora er like saklig som at du nevner naboen i innlegget ditt. Altså helt usakelig og som du kanskje vet betyr tegnet :D at det er en spøk.

Jeg kan bare si lykke til hvis du noen gang skal starte ditt eget firma, hvis du ikke tillegner deg litt kunnskap så kommer det til å gå på trynet.

Test av din virkelighetsoppfattelse:

- Hvor mye trenger en selvstendig næringsdrivende (enmannsbedrift) i timen for å leve anstendig av det?
- Hva slags utgifter har man som selvstendig næringsdrivende? Nevn alle er du grei.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Og jeg vil igjen (faen i helvete, når skal folk lære dette?) minne på at moderatorer og administratorers meninger og tanker ikke har noen verdens ting med Webforumet og gjøre.
 

peterandrej

pensjonert moderator
"Jeg har bare en ting å si jeg. Kjør på Peterandrej. Få litt skikk på disse prisene"

Jeg tror nok ikke jeg får skikk på noen priser altså:) Jeg holder på å tenke ut/lage et produkt som baserer seg på at jeg får veldig mange kunder som betaler en liten sum hver. Tanken er at hoveddelen av disse ikke trenger stort med support, installasjoner og slikt, slik at jeg får tid til å hjelpe de som trenger det. Det er derfor jeg kan ta en veldig liten pris på dette.

Hovedgreia er jo å tilby themes for ambisiøse bloggere, men med tillleggstjenester som installasjoner som en del av pakka. Da blir det full krise hvis alle trenger masse hjelp, men det får vi nesten bare se om skjer. Jeg tviler sterkt.
 

zapotek

Medlem
seppolaatle: Du synes 10000 er dyrt for oppsett og en custom header. Klart det er dyrt om du får en rævva header som en som er blank på design lager. Det er nettopp derfor du går til en profesjonell og betaler såpass!!!

Hva tror du et reklamebyrå tar for å lage en annonse som skal dekke en helside i en avis? Alle kan jo lage en slik annonse, men alle kan ikke få den til å se bra ut!!!
 

peterandrej

pensjonert moderator
husk at prisen er riktig når selger får det han vil ha, og som kjøper synes er rettferdig. en god deal for kjøper er når kjøper får et produkt som han egentlig ville betalt mer for enn han gjorde, og enn god deal for selger er når prisen er den selger vil ha men som kjøper synes var litt lite rettferdiggjort.

det hele kommer altså ann på kjøper og selger.

selv synes jeg 10,000 var litt dyrt for installasjon og header - men nå kan jo jeg lage dette selv, så da blir jo egentlig 10 kr også dyrt - for meg. For en som ikke kan noe som helst er kanskje ikke 10,000 all verdens mye når man får det hele gjort på en bra måte.

Det er alltid sånn at noen gjør noe billigere enn andre, sånn er det bare. Eplene er billigere i spania enn i Norge, og biler koster mer i norge enn i sverige. det er det som er få fint med kapitalismen - valgfriheten. du står fritt til å velge hvem du kjøper fra.

hvis du synes det var dyrt med 10,000 atle, så kan du jo bare finne en som gjør det billigere. men, han som ga deg prisen på 10,000 har ikke noe "ansvar" for å fortelle deg hvor du finner en som gjør ting billigere enn ham. Telenor ringer ikke kundene sine og forteller at chess er billigere enn dem liksom.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du har helt rett brukernavn. Jeg har ikke peiling på professjonelle priser når det gjelder design, internett og alt mulig greier man kan tjene kroner på ved å utvikle ett nettsted. Du har helt rett i det, og jeg har heller aldri sagt at jeg har peiling. Jeg må da allikevel kunne fortelle min mening i en diskusjon... Jeg aner ikke hva disse 10,000 kr skal dekke. Men slik det høres ut på deg, burde jeg etterhvert begynne å ta betalt når gjerne naboen vil låne telefonen. Deretter skal jeg føre det i regnskapet da, og skrie "slitasje" "samtalekostnader" "rens..." osv... Det høres jo nesten slik ut. At noen kan bli så pirkete og gjerrige som nordmenn faktisk er kan jeg bare ikke forstå!
Det er forskjell på hva man gjør som privat, vennetjenester og den slags, og hva man gjør som firma. Det man gjør som firma innebefatter blant annet nettopp slitasje, samtalekostnader og rens. Eller bør ihvertfall gjøre det hvis man har litt vett i hodet.
Jeg kan ikke forstå at det skal koste kunden noe mer enn litt kvalitetstid på fritiden sin, og faktisk lære seg å sette opp Wordpress og noen plugins selv. Greit nok at det kommer til å ta litt tid, men jeg tror så absolutt ikke kunden hadde betalt 10,000 kr, dersom vedkommende hadde visst hvor kjapt og enkelt han eller henne kunne gjort det selv.
Det er nettopp det der som er saken - når kunden allerede har brukt hele dagen på jobb (kanskje han tilogmed har så mye å gjøre at han ikke har tid til stort mer enn å spise og legge seg), så har de fleste faktisk lyst på litt fritid. Samtidig, så må du huske på at de fleste som driver et firma av et eller annet slag tar timesbetalt for et eller annet de er flinke til. Det er det de lever av. Hvis de derimot begynner å bruke mye mer tid enn nødvendig på å skulle prøve å få til noe de IKKE kan, så vil det raskt si masse tapte penger.
Jeg vil ikke påstå at kunden taper noe som helst. Jeg sitter jo ikke her og forteller at kunden skal bruke sin arbeidstid på å lære seg dette. Han bruker fritiden sin, som han gjerne ellers bruker i sofakroken med peppes på bordet.
Se over.
Jeg har bare en ting å si jeg. Kjør på Peterandrej. Få litt skikk på disse prisene :D

Det prosjektet PA snakker om, blir noe helt annet. Der er det snakk om at man betaler en fast sum i året, enten man trenger mye eller lite hjelp. Hvis det bare blir kunder der som trenger MASSE hjelp, så vil PA bli nødt til å øke prisene, hele konseptet er avhengig av at flertallet ikke vil trenge alt for mye hjelp. I bunn og grunn akkurat samme modellen som et forsikringsselskap.
 

picxx

Well-Known Member
Er enig med Atle i at 10.000./ er en ublu pris om man kun installerer en wordpress blogg og slenger opp en selvgjort header.

Om en derimot skal utvikle en nettside for en kunde, uavhengig om man bruker wordpress, drupal, joomla eller et selvkodet backendsystem, etter kundens spesifikasjoner og også har ansvaret for vedlikehold/oppdatering, samtidig med at man mer eller mindre er åpen for telefonsupport 24/7 året rundt synes jeg ikke prisen er helt bak mål.

Har kikket litt rundt på nett nå, og det er veldig få firma som kan tilby en slik avtale. De fleste tilbyr oppsett av side m/backendsystem for en månedspris. Prisene ligger stort sett i klassen 400-1250.- / måned, så kan man jo spørre seg om hvem som leverer det beste produktet til best pris. 10.000.- høres veldig mye ut, mens 750.- mnd. sikkert er noe de fleste ikke vil finne så dyrt.....paradoksalt nok! :D
 

picxx

Well-Known Member
Nå var det vel ikke bare barebones installasjon + header du spurte om opprinnelig heller...

Nei, men utifra videre diskusjon kan det se som om noen har misoppfattet hva det ble spurt om i åpningsinnlegget, så da er det greit å oppsummere litt :)
 
Topp