Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Si opp jobben?

Status
Stengt for ytterligere svar.

RusselSim

Medlem
I det siste har jeg jobba mye nattarbeid (6-6), på denne måten får jeg bedre lønn, men samtidig så blir jeg helt ødelagt. Fikk derfor sykemelding fra legen i en uke, men han sa at det egentlig ikke var grunnlag for sykemelding pga det jeg sliter med er "vanlige nattarbeidsplager".

Har bestemt meg for å ikke jobbe en eneste dag mer på nattarbeid. Derfor hvis sjefen ikke finner dagtidsarbeid for meg i samme firma så sier jeg opp. Har allerde snakka med flere butikker som er interesert i mer arbeidskraft. Tenkte jeg skulle sende melding til sjefen med følgende beskjed:


Hei. Kan ikke jobbe nattarbeid mer pga jeg ble helt utslitt. Er det mulig å få dagtidsarbeid istedet?


Har egentlig lyst til å fortsette med samme jobb, pga jeg trives veldig bra sammen med de jeg jobber med.


Hva ville dere gjort?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hvorfor tar du ikke ganske enkelt og reiser ned på jobben og prater med sjefen? Du forteller situasjonen, og forteller akkurat hvorfor du er sykemeldt. Det er jo bedre enn møte frem istedenfor og sende en liten tekstmelding. Jeg vil tro de fleste "sjefer" liker fremmøte fremfor en ussel melding.

En annen sak som jeg strengt tatt ikke har noe med, så sier du jo at du blir utslitt. Hva gjør du på dagtid? Sover du,? eller er du ute og hopper i fallskjerm? Legen din har jo rett i det han sier, det hele er jo noe du må vende deg til, og det klarer du ikke dersom du er mer opptatt av og være sosial istedenfor og få søvnen kroppen din trenger.
 

Bjørnar

Gründer
å sende sms til sjefen er som å be om å miste jobben.

ettersom du tydeligvis kan velge og vrake, så bytt heller jobb. men for all del; ikke send sms. du skal ha attest fra arbeidsgiver, og der er det ok at det står noe fint om deg.
 
Helt enig med Atle og jebbis: Personlig oppmøte banker tekstmeldinger ned i støvlene. En annen ting er at 160 tegn sjelden er nok til å forklare ting på en måte man kan få sympati av. Ja, du trenger sympati, husk at han også er i en vanskelig situasjon ettersom han trenger noen som kan gjøre den jobben du gjør.

Har bestemt meg for å ikke jobbe en eneste dag mer på nattarbeid
Det er vel ikke fullt så enkelt? Går ut fra at arbeidskontrakten din sier ett eller annet om arbeidstid og at du godtar å jobbe netter, og den har du skrevet under på. Så selv om du sier opp, må du godta å jobbe netter i oppsigelsestiden dersom du blir bedt om det.

Ta opp dette med sjefen. Ikke på tekstmelding, til nød på telefon, aller helst ansikt til ansikt. Forklar at det er nattarbeidet som er grunnen til at du er sykemeldt (ikke bare si at du er «utslitt», da risikerer du å høres lat ut), og at du dessverre blir nødt til å levere en oppsigelse dersom du ikke har muligheter til å få dagarbeid i stedet for. Og gjør alt du kan for å gi et så godt inntrykk som du overhodet klarer -- hvis ikke er du garantert å måtte jobbe netter ut oppsigelsestiden.
 

RusselSim

Medlem
Flere gode tips her:) Skal nok droppe den SMSen ja.

Atle: Prøver å sove så godt jeg kan på dagtid, men for meg så går det bare ikke. Noen klarer det, andre klarer det ikke. Mennesker trenger sollys.

Ta opp dette med sjefen. Ikke på tekstmelding, til nød på telefon, aller helst ansikt til ansikt. Forklar at det er nattarbeidet som er grunnen til at du er sykemeldt (ikke bare si at du er «utslitt», da risikerer du å høres lat ut), og at du dessverre blir nødt til å levere en oppsigelse dersom du ikke har muligheter til å få dagarbeid i stedet for. Og gjør alt du kan for å gi et så godt inntrykk som du overhodet klarer -- hvis ikke er du garantert å måtte jobbe netter ut oppsigelsestiden.

Hva burde jeg si istedet for at jeg er utslitt?

Btw, som arbeidstaker så må man ikke jobbe ut oppsigelsestiden hvis man ikke har lyst. Du kan slutte på dagen hvis du vil det. Arbeidsgiver kan ikke gjøre det samme, de må ha en oppsigelsestid tilgjengelig for arbeidstaker.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hva ville dere gjort?

Tatt meg selv i nakkeskinnet, bitt tenna sammen, og fortsatt jobben.

Att en ungdom i sin beste alder skal bryte sammen grunnet at han må jobbe om natta har jeg vondt for å tro, medmindre du lider av sykdom som skulle tilsi noe annet.
 
K

Kontoristen

Guest
Var det du som skulle ta opp forbrukslån for å hoppe i fallskjerm?

Hvis dette stemmer så ville jeg ikke tenkt tanken på be om å bytte til dagtid. Din leder har sikkert en plan med å ansette deg på nattarbeid.

Husk at livet ikke er en dans på roser, er vel ingen som har død pga "hardt" arbeid.
 

Bjørnar

Gründer
uten å dømme, så er det samme fyren som trengte desperat penger for å hoppe i fallskjerm, be om forskudd på 1. lønning og kjøpe bruktbil...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Btw, som arbeidstaker så må man ikke jobbe ut oppsigelsestiden hvis man ikke har lyst. Du kan slutte på dagen hvis du vil det. Arbeidsgiver kan ikke gjøre det samme, de må ha en oppsigelsestid tilgjengelig for arbeidstaker.

hehe. Joda, ikke sant. Det der med at ungdommen idag bare er "kreve, kreve, kreve" og ikke "gjør din plikt, krev din rett" er visst tatt helt ut av løse luften :) Jeg har hørt at drittungdom ned i 14-15 års alderen har med seg advokater på lærer/elev-møter. Av og til tenker jeg at norsk drittungdom burde hatt seg en solid porsjon juling :)

Men RusselSim. Du har altså hatt én tråd om forskudd, én tråd om "hvordan kan jeg få lurt banken for 4000 smekkers for å hoppe i fallskjerm" og nå en tråd om at "nattarbeid er så trasig".

Tør jeg spørre hva du ser for deg at fremtiden bringer?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg skal ikke komme og være dømmende ovenfor om du takler å arbeide natt eller ikke. Noen klarer rett og slett ikke å få kroppen sin til å fungere på denne måten, på samme måte som noen må ha masse søvn og andre igjen klarer seg med lite.

Men, hvis du jobber 12-timers skift har du vel kun 3 eller 4 netter du jobber før du har like mange fri antar jeg!?! Burde være nok til å komme seg på for de fleste hvis du bruker de riktig og har et sunt kosthold.

Jeg støtter meg forøvrig til de andre som sier at du bør ta en prat med sjefen! Kanskje dere kan finne en løsning som gjør at du kan fortsette. Hvis du er en dyktig medarbeider vil han sikkert beholde deg og er interessert i å finne gode løsninger.
 

RusselSim

Medlem
Kan skjønne at dere lurer, men om jeg klarer nattarbeid eller ikke er min egen sak, det er ikke det jeg spør om her. Det kan være private grunner. Ikke misforstå, men føles som om jeg må legge ut blodprøve resultater her før jeg blir trodd. Det samme gjelder det med å se på tidligere tråder jeg har skrevet, alle har gjort dumme ting i livet. Det jeg trenger er konstruktive forslag, som noen av dere har skjønt, men ikke alle.

Ha en fin dag.

-RusselSim
 
K

Kontoristen

Guest
Det der med at ungdommen idag bare er "kreve, kreve, kreve" og ikke "gjør din plikt, krev din rett" er visst tatt helt ut av løse luften :) Jeg har hørt at drittungdom ned i 14-15 års alderen har med seg advokater på lærer/elev-møter. Av og til tenker jeg at norsk drittungdom burde hatt seg en solid porsjon juling :)

Er helt enig med Peterandrej her!!
Livet består ikke bare av playstation og facebook - man har en mage å mette - når man blir litt eldre så han man ofte flere mager å mette også.
Kanskje det er på tide å ta ansvar for sitt eget liv.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp