Kjapp og trygg hosting for Wordpress

sluttet med snus, reddet livet

peterandrej

pensjonert moderator
JEG, EN SYNDER!

Jeg må ærlig innrømme at jeg er en del av den stadig synkende del av befolkningen som daglig inntar nikotin. Jeg er ikke stolt av det, men missliker den stigmatiseringen vi stadig blir møtt med rundt i samfunnet.

enig i at stigmatiseringen virker mot sin hensikt. Det blir litt sånn at man røyker på trass. Stigmatiseringen fører også til at røykeren føler at avgjørelsen om å slutte ikke er tatt av ham selv, men heller som et resultat av sosialt press. Det fører til at røykeren føler han må OFRE røyken, og da klarer man ADLRI å slutte.

Poenget er at du ikke ofrer noe som helst, og at den eneste du straffer med å røyke er deg selv. Men røyking er jo myyyyye bedre enn drikking selvsagt:)


Jeg er glad i pausene røyken gir meg. Røyken gir meg i tillegg til roen i sentralnervesystemet en unnskyldning til å ta meg en femminutter. Jeg tar gjerne denne samtidig som jeg tar et par telefoner. For Telefontid er røyketid.

Du blir avslappet av røyk fordi du har en rusavhengighet. Vi andre har ikke denne avhengigheten og trenger derfor ikke noen røyk for å slappe av.

Jeg formoder videre at du ikke røykte som barn. Var du hyperstressa hele barndommen? Røyker du mens du sover? Blir du ikke innmari stressa mens du sover? Ikke?

Hvis det stemmer det du sier at røyken er avslappende, hvorfor røyker du når du skal konsentrere deg også? For det gjør du sikkert, eller hva? Er røyk BÅDE avslappende og oppkvikkende på samme tid?

Jeg har hatt røyken som trofast parter gjennom mer enn halve livet. En gang holdt jeg opp i et år, men syntes plutselig ikke de var verdt å gå å savne røyken hver eneste dag.
Så du trengte en partner? Og valgte deg derfor en sigarett som ødelegger kroppen din og pengeboka di. Det var lurt du. Hva med å ha en pose drops som følgesvenn?

Du vil bare savne røyken fordi du føler at du gir avkall på noe. Du gir noe i fra deg, du oppgir et GODE, noe stimulerende (og avslappende) og kjent. Tenker du disse tankene er det umulig/vanskelig å slutte. Det du heller bør tenke er:

1. hvorfor røyker jeg?
2. hvorfor har jeg denne avhengigheten til nikotin?
3. hvordan fjerner jeg avhengigheten?

Riktig. slutter du røyke fjernes avhengigheten av seg selv. Du oppgir ingenting, gir ikke avkall på noe; tvert imot; du får mer penger, bedre helse og føler deg mye bedre med deg selv.


De som mener at de vet hvordan jeg skal kutte ut i alle fall en av mine synder og som vet hva jeg skal fylle tomrommet med slik at jeg ikke sprekker må gjerne fortelle meg det uten å formane. Så lenge ikke inspirasjonen til å slutte er der er det heller ikke noe poeng i å forsøke for så å sprekke IGJEN...

Tomrom? Det tomrommet skapes av røyken. Fjerner du røyken fjerner du også tomrommet. Vi andre har ikke dette tomrommet som vi må fylle. Tomrommet skapes av din avhengighet til rusgiften nikotin. Den eneste måten å fjerne tomrommet på er å fjerne avhengigheten. Avhengigheten ER faktisk tomrommet.

Så bare dropp røyken. Du oppgir ingenting, men får mye. Abstinensene er ikke noe problem. Jeg kjenner mindre og mindre til mine. I morgen vil jeg merke enda mindre. Og dagen etter der vil jeg ikke kjenne noe som helst egentlig.

Kom til å tenke på det etter middagen på sykehuset, idet jeg grep etter snusboksen som ikke er der lenger, at jeg TRENGER jo ikke å snuse etter maten mer! Hehe.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har alltid hatt blodtrykk som en tennåring selv om jeg både røyker å drikker.

Minner meg om den gamle vitsen: "Hans (83 år) til Fred (85 år):

Hans: Nå har jeg røykt i 67 år, og har ikke vært syk en eneste dag og i dag fyller jeg 83 år!! Så kom ikke her å si at røyking er farlig!

Fred: Ja, men hadde du ikke røykt så hadde du kanskje fyllt 90 år idag!!"
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg tar meg heller en røyk enn å sitte her å diskutere temaet egentlig, men det er ingen tvil om at røyken har skapt tommrommet, men når det først er der må det fylles med noe.

Hvis du bulker bilen er det ingen tvil om årsaken. Spørsmålet er bare hva du skal gjøre med bulken.
 

oddbjoro

Medlem
du får mer penger, bedre helse og føler deg mye bedre med deg selv.


Den biten der er vel en sannhet med modifikasjoner? :)

Fryktelig mange av de som slutter å røyke, bruker bra med penger på tyggis, drops o.l(kanskje ikke like mye som røyken, men ikke langt unna heller).

Ofte går man også opp i vekt. Jeg slutta. Holdt opp i 1 år, sprakk. Men hadde gått opp nesten 10 kilo. Etter 1 1/2 år som røyker igjen, slutta jeg på nytt(og har holdt meg siden. Er 10 år siden nå snart). Men jeg gikk opp 10 nye kilo... Så for meg ble det 20kg ekstra på kroppen. Indirekte ved å slutte å røyke.
Så om man ikke er superaktiv før en slutter, så bør en iallefall begynne å trimme den dagen en slutter :) Jeg var en sånn hobbytrimmer, som kunne spille fotball 3 ganger på ei uke, så 1 mnd til neste gang osv :)
 

oddbjoro

Medlem
idet jeg grep etter snusboksen som ikke er der lenger, at jeg TRENGER jo ikke å snuse etter maten mer! Hehe.



Den biten der er faktisk den jeg syntes var vanskeligst med å slutte å røyke.
Selve røykgsuget forsvant relativt fort. Men det var alle situasjonene en var vant til å røyke. F.eks ved pc'en, når en fisket og myggen surra rundt huet. ute på byen, med pils i ene handa og røyken i andre(før røykeloven kom selvsagt) osv osv...

Men kommer man over den biten, så er man veldig langt på veg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg tar meg heller en røyk enn å sitte her å diskutere temaet egentlig, men det er ingen tvil om at røyken har skapt tommrommet, men når det først er der må det fylles med noe.

Hvis du bulker bilen er det ingen tvil om årsaken. Spørsmålet er bare hva du skal gjøre med bulken.

Godt eksempel. Å røyke er som å bulke bilen for å kunne dra daglig til biloppretteren/bilverkstedet. Det kan jeg skjønne hvis du:

1. får betalt for å gjøre det
2. det kanskje jobber en fin dame der som betyr at du kanskje får noe godt i fremtiden. en premie venter hvis du bare bulker bilen mange nok ganger.

Men i ditt tilfelle så er det:
1. jævla dyrt
2. premien får du når du slutter å bulke bilen på daglig basis.
 

Kassimaja

Geocacher
Nå brukte jeg ikke bilen for å forklare daglig røyking men for å forklare tomrommet
 

zapotek

Medlem
Hans: Nå har jeg røykt i 67 år, og har ikke vært syk en eneste dag og i dag fyller jeg 83 år!! Så kom ikke her å si at røyking er farlig!

For å spinne litt videre på denne påstanden (som jeg har hørt fra flere eldre røykere), så er det totalt idiotisk! Ja selvsagt overlever noen røykere og opplever en høy alder, men statistisk sett så er det flere ikkerøykere enn røykere som gjør det.

Blir like dumt som å si: Se nå gikk jeg opp og ned Mount Everest, så ikke kom her og si meg at det er farlig!

Noen fakta:

Om lag 200 000 Nordmenn har KOLS | kilde: KOLS - fakta om kronisk obstruktiv lungesykdom - Folkehelseinstituttet
6700 mennesker dør hvert år av røyking | kilde: Fersk rapport: Hvor dødelig er røyking? - Folkehelseinstituttet
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nå brukte jeg ikke bilen for å forklare daglig røyking men for å forklare tomrommet

Ja, det er jo bulkingen som skaper tomrommet (der bilsiden er trykket inn). Slutter du å bulke vil lakken og bilen være hel. Da har du ikke noe tomrom.

Det er du gjør er å skape deg et tomrom (bulken) på bilen, som det gjør godt å fylle. Men slutter du å bulke har du ingenting tomrom å fylle, og det kan det hende at du savner. Å fylle tomrommet.

Det er som å slå seg selv i hodet med en hammer fordi det er så deilig når man slutter.
 

onlyme

New Member
Kols er arvelig, og en får det ikke nødvendigvis av røyking.

Røyking er bra for Norge. Tenk om alle ble 90, og trengte gamlehjem/sykehjemsplass. Kommunene hadde gått konk.

Alle jeg har sett dø har vært i 45 års aldern med joggedress:D
 

Tonny Kluften

Administrator
Røyking er den vanligste årsaken til KOLS, og forklarer to av tre tilfeller. Risikoen øker med økende tobakksforbruk og antall røykeår. Sammenlignet med ikke-røykere har røykere i gjennomsnitt 4,2 ganger større risiko og eks-røykere 3,6 ganger økt risiko for KOLS. Risikoen øker med høyere tobakksforbruk. Personer som har røykt 20 sigaretter daglig i 20 år har 6 ganger høyere risiko for KOLS enn personer som ikke har røykt.

Vel, slikt hjelper ikke å fortelle røykere uansett. Stort sett hjelper ingen propaganda fra ikke-røykere på røykere. Men det får ikke-røykerne til å tro at noen slutter .D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vel, slikt hjelper ikke å fortelle røykere uansett. Stort sett hjelper ingen propaganda fra ikke-røykere på røykere. Men det får ikke-røykerne til å tro at noen slutter .D

Nei, skremselspropagandaen virker ikke på de som røyker. Røykerne VET allerede at de blir sjuke og fattige av røykingen. De vet det godt. Røykerne vet bedre enn noen hvorfor man burde SLUTTE å røyke.

Men det funker ikke å slutte røyke fordi man burde det. Det funker aldri. Isteden; finn årsakene TIL AT du røyker, og fjern disse årsakene. F.eks.

Du røyker fordi du er avhengig av nikotin. (løsning: slutt å innta nikotin, så forsvinner avhengigheten.)
Du røyker fordi du trenger å slappe av. (sannheten er at du ikke KAN slappe av uten å røyke.)
Du røyker fordi det er godt. (syntes du det første gangen du røykte? nei, du hostet sikkert som oss alle.)
 

Kassimaja

Geocacher
Ja, det er jo bulkingen som skaper tomrommet (der bilsiden er trykket inn). Slutter du å bulke vil lakken og bilen være hel. Da har du ikke noe tomrom.

Det er du gjør er å skape deg et tomrom (bulken) på bilen, som det gjør godt å fylle. Men slutter du å bulke har du ingenting tomrom å fylle, og det kan det hende at du savner. Å fylle tomrommet.

Det er som å slå seg selv i hodet med en hammer fordi det er så deilig når man slutter.

Bulken jeg allerede har laget forsvinner ikke hvis jeg aldri bulker mer...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bulken jeg allerede har laget forsvinner ikke hvis jeg aldri bulker mer...

Jo, den fysiske avhengigheten til rusgiften nikotin er borte etter ca tre uker. Nikotin virker kjapt, det er derfor man blir så fort avhengig, men den forsvinner også raskt fra kroppen. Etter tre uker er du helt kvitt nikotinen i kroppen og da er den fysiske avhengigheten også borte.

Grunnen til at det er LETTERE å slutte hvis du snuser/røyker mye ligger i at de som har et stort forbruk også merker de STØRSTE forskjellene. Jeg halverte f.eks hvilepulsen på under ett døgn. Etterhvert som tiden går vil avhengigheten bli mindre og mindre og etter 3 uker er den borte for godt. Da vil jeg ha mer penger mellom hendene og bedre helse.

Det tar tre uker. Ingen problem. Abstinensene fra nikotin er så små at de aller fleste ikke føler NOEN abstinenser.
 

Gaasehud

Medlem
Jøss, det forbauser meg at du kan/har lært deg så mye om dette, PA. Skjønner ikke hvorfor du ikke har praktisert dette før nå. ;) Sitter bare her og venter på at "Nikotinbloggen.no" skal komme opp i sig'n din jeg. :D
 
Topp