Kjapp og trygg hosting for Wordpress

sluttet med snus, reddet livet

peterandrej

pensjonert moderator
Skal jeg være ærlig med deg så har jeg kunnet ganske mye om rusgifter ganske lenge, jfr mitt fanatiske forhold til alkohol. Grunnen til at jeg har fortsatt å snuse til tross for mitt bevisste syn på det hele, var ganske enkelt fordi jeg faktisk ikke trodde snus gjorde meg så mye vondt. Røyking var greit, for jeg røykte mye da jeg røykte - og da merket jeg ganske stor forskjell på bl.a. kondisjonen.

Men med snusen har det vært annerledes. Jeg visste om strupekreft og slikt, men det blir så "fjernt" uansett. Og økonomisk var det ingen problem å finansiere snusingen. Oppgangen på 10-20% som regjeringen innførte i fjor spilte ikke noen rolle for meg.

Nei, jeg snuste fordi jeg likte å tilfredsstille suget etter nikotin. Det var jævla deilig. Omtrent som morgenrøyken. Forskjellen fra meg til de fleste andre røykere er jo at jeg var fullstendig klar over årsaken til at jeg syntes snus eller røyk i det hele tatt var godt. Men jeg trodde ikke at snusingen gjorde så mye altså.

Så derfor ble jeg litt rystet over hvor stor forskjell det faktisk var. Halverte både blodtrykk og hvilepuls. Det var blodtrykksmedisin eller slutte å snuse. Og selv om snus var deilig siden jeg var avhengig av nikotin var det ikke SÅ deilig at jeg gidder å spise masse blodtrykksmedisiner og måtte dra på kontroller to ganger i måneden bare for å få snuse litt.

Magen har faktisk også blitt mye bedre siden i går. Jeg har kronisk tarmbetennelse, og kjenner en liten forbedring i forhold til dette siden i går. Den virker mer "rolig".

Andre ting jeg har opplevd siden snuskuttet i går rundt kl 1400:
- økt matlyst (forventet, hadde det ved røykesluttet også)
- litt mer oppvakt og våken generelt.
- pleide å ha litt vondt i hodet/være litt tung på ettermiddagstid. er ikke det nå.
- tisser færre ganger i løpet av dagen.
- maten smaker annerledes, men bedre. Iskrem var jo svingodt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Merkelig følelse dag #3 av snuskutt. Gommene verker litt. Jeg kjenner at det er stor aktivitet bak i halsen. Det er en kilende, merkelig følelse. Jeg føler at det er mer spytt i munnen. Jeg antar det er som skjer er at gommene og spyttkjertlene begynner å VIRKE igjen. Jeg har jo brutt dem totalt ned i løpet av år med snusing.

Lurer på hvor lenge det tar før sårene i munnen blir grodd? noen som vet? som har sluttet med snus og opplevd det samme?
 

Fredrik

Medlem
Jeg opplevde noe merkelig for en ti år siden:

Jeg lå på sykehus en uke med kyssesyken og lå hjemme en uke etter det. Totalt gikk det over to uker uten at jeg røyket og det virket som at jeg ikke trengte røyk. Så plutselig en søndag kveld fikk kroppen min panikk og jeg begynte kaldsvette og riste. Jeg var overbevist om at dersom jeg ikke fikk en røyk umiddelbart ville jeg dø. Så med skrekken løp jeg over to kilometer til en bensinstasjon som var åpen bare for å få røyk.

Siden den dagen har jeg lovt meg selv at jeg aldri mer skal slutte å røyke. Jeg vet med sikkerhet at da kommer jeg til å dø på flekken. Det er bla derfor jeg ikke kan reise mer enn 4 timer sammenhengende med fly etc. Helt umulig.

Vet ikke om dette hjelper deg Peter men med meg selv tror jeg mye av mine problem skyldes en mental sperre. Det jeg skrev her over er jo temmelig unormalt (eller?).
 

sKrud

Meget sliten student
Merkelig følelse dag #3 av snuskutt. Gommene verker litt. Jeg kjenner at det er stor aktivitet bak i halsen. Det er en kilende, merkelig følelse. Jeg føler at det er mer spytt i munnen. Jeg antar det er som skjer er at gommene og spyttkjertlene begynner å VIRKE igjen. Jeg har jo brutt dem totalt ned i løpet av år med snusing.

Lurer på hvor lenge det tar før sårene i munnen blir grodd? noen som vet? som har sluttet med snus og opplevd det samme?

Dette høres veldig kjent ut ja.. Sluttet å snuse i september i fjort etter 8 år med snus. Det tok ca. 1mnd fra jeg sluttet til munnen var tilbake til sitt normale. Jeg har ennå daglig lyst på snus, men dette kan være fordi jeg har tatt meg en snus på fest flere ganger etter jeg sluttet. Men sår..? Snuser du virkelig så mye at du går med sår i munnen?? Det er jo grunn nok til at du skulle ha sluttet å snuse for lenge siden.

Personlig ble jeg tørr i munnen av å ikke ha snus. men kjenner godt igjen følelsen du beskriver. Dette løste jeg med store mengder tyggis.. De første ukene etter at jeg sluttet å snus bruke jeg ca. 2-3 pakker extra per dag. Gi det tid, men ikke regn med at du blir kvitt suget etter snus med det første.

Unngå å sette deg selv i situasjoner med mange snusere rundt deg, det hjelper ikke på! Om du må omgåes dem, så få dem også til å slutte.. eller få dem til å pakke seg snus utenfor din rekkevidde (armlengde..:p)


Å ja..De som blir beskrevete over med at man blir fysisksyk, det vil du nok også oppleve. samt at du kommer til å ha tidenes korteste lunte i en god stund framover..

å ja 2.. Prøv å unngå å mette behovet etter snus med å pakke i deg mat og annen sukkerholdinge søtsaker... Det gjør deg ikke godt i lengden..;)

Lykke til!

PS: Røyking er ikke kult, det er snus!
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
enig i at stigmatiseringen virker mot sin hensikt. Det blir litt sånn at man røyker på trass.

Er nesten det samme med alkohol det.
Jeg har hatt en eventyrlig økning i alkoholkonsum etter at jeg startet å lese bloggen bloggdesigns.no. Etter litt oppsummering har jeg kommet til det at det er på trass denne økningen har skjedd. Hvordan føles det å ødelegge livet til noen PA?















(ok, selvsagt var dette bare tull, for de som trodde noe annet) :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vet ikke om dette hjelper deg Peter men med meg selv tror jeg mye av mine problem skyldes en mental sperre. Det jeg skrev her over er jo temmelig unormalt (eller?).

Nei, det hjelper ikke noe særlig, men uansett høres jo dette litt sjukt ut lzm. Typ nuts lzm. Sagt på en annen måte; nei det er ikke unormalt; det er SINNSYKT unormalt.

Neida bare tuller, noe jeg tror du også gjør. Det du opplever som panikk er bare det mentale dyret du har i magen som vil ha sitt skudd. Han er enkel å overse når du bare skjønner at det mentale dyret dør hvis du ikke forer det.

Skrud skrev:
Sluttet å snuse i september i fjort etter 8 år med snus. Det tok ca. 1mnd fra jeg sluttet til munnen var tilbake til sitt normale. Jeg har ennå daglig lyst på snus, men dette kan være fordi jeg har tatt meg en snus på fest flere ganger etter jeg sluttet. Men sår..? Snuser du virkelig så mye at du går med sår i munnen?? Det er jo grunn nok til at du skulle ha sluttet å snuse for lenge siden.

Hvis du snuser på fest av-og-til, så har du jo ikke sluttet! Tvert imot; det absolutt VERSTE du kan gjøre er å snuse sånn av og til. Enten slutter du totalt og synes snus lukter fælt og kvalmende, eller så er du en snuser.

Ja, har/hadde sår opp i ganen. Husker du første prisen? Den svei sikkert godt. Det er jo dritsterkt, ikke sant. Brukte å blø litt fra tannkjøttet ja. Fikk jo snusen rett i blodet til slutt - var jo ikke rart jeg hadde høyt blodtrykk!

Skrud skrev:
Unngå å sette deg selv i situasjoner med mange snusere rundt deg, det hjelper ikke på! Om du må omgåes dem, så få dem også til å slutte.. eller få dem til å pakke seg snus utenfor din rekkevidde (armlengde..:p)

Nei, sånt plager meg ikke. Jeg får ikke lyst på snus selv om andre snuser i nærheten. Tvert imot; jeg har jo røykt i en del år og man skulle jo tro at jeg fikk lyst på røyk når jeg står ved siden av noen som røyker. Blir ikke det, blir dritkvalm og får skikkelig stygga i hodet lzm.

Nei, jeg kan jo teorien bak nikotinens herjinger, og kjenner godt til hva som gjelder. Jeg tror det er meget lett å slutte å snuse og røyke. Meget lett.

Det latterligste jeg hører er når folk sier at de skal "prøve å slutte". De har ingen sjanse med et sånt utgangspunkt og burde bare glemt hele greia. Kort fortalt; hvis du TROR at det blir vanskelig, så BLIR det vanskelig. Du må KJEMPE mot røykesuget og hele tiden blir du minnet på det OFFER du legger ned for å slutte.

Det kalles "viljestyrkemetoden" og virker sånn ca i 1,4% av tilfellene. Min metode er som følger:

1. Jeg er avhengig av nikotin.
2. Jeg anerkjenner at jeg er en rusmisbruker.
3. Jeg bestemmer meg for å bli FRI fra misbruket.
4. Avhengigheten til nikotin kan bare brytes ved å slutte å innta nikotin. Derfor funker ikke røykeplaster, trappe ned forbruket av snus, gå over til light-sigaretter, osv.
5. Siden jeg vet at abstinensene fra nikotinen er så små at nesten ingen merker dem engang har jeg et godt utgangspunkt for å kutte rusmisbrukskjeden snusing er. Hvorfor skal jeg kjenne etter abstinenser? De er ikke der. Det er bare VANENE jeg må bryte. Jeg brukte å ta snus etter mat. Det kan jeg ikke.
6. Vaner er lett å bryte. I england kjører de på venstre siden av veien. De bytter uten problemer til høyre side når de er på reise på kontinentet. Jeg trenger ikke å bytte ut mat-snusen med noe annet fordi jeg TRENGER ikke noe annet. Snusen ga meg ingenting, så hvorfor erstatte den med noe?

Men summa summarum handler det hele bare om å være OBS på hva et rusmiddelmisbruk er for noe, og hvordan man bryter rusmiddelmisbrukskjeden (ta en snus, få abstinens, ta ny snus, osv). Skjønner man disse to tingene er det DRITLETT å slutte.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er nesten det samme med alkohol det.
Jeg har hatt en eventyrlig økning i alkoholkonsum etter at jeg startet å lese bloggen bloggdesigns.no. Etter litt oppsummering har jeg kommet til det at det er på trass denne økningen har skjedd. Hvordan føles det å ødelegge livet til noen PA?

Føles jævla godt. Mitt nye prosjekt (å få deg til å drikke mer var mitt første) er å skrive en krimbok der jeg avslører morderen på direkten til de som kjøper boka mi i bokhandleren.

Jeg skal fysisk stå der i kassa, signere ut boka, se leseren dra kortet og så bare plumpe ut med "eeeh. det er hovmesteren som er morderen".

Det gleder jeg meg fryktelig til.
 

lpride

Medlem
Glad you found out! :D

Jeg hadde en lignende opplevelse, dog det innebar ikke snus. Det var lillejulaften 2008. Jeg hadde legetime som følge av de klassiske diabetessymptomene: tørke i munn/halspartiet og tissa veldig ofte. Jeg likte så aldeles ikke tanken på diabetes. Det virka rett og slett for jævlig å gå rundt med den survivalpacken og stikke seg i fingeren heile tida. Ikke at jeg er redd for å stikke meg, men stresset. Jeg ville så gjerne være uten det. Vi testa sukkerverdiene i blodet ved hjelp av en enkel laboratoriumstest: den viste en heilt perfekt verdi. Da begynte legen å snakke om en spesiell variant av diabetes som ikke slo ut på disse testene. FAEN tenkte jeg.

Så kom jeg på - mens jeg var på legekontoret - at jeg var jo innmari stor kaffedrikker. Drakk godt over en liter om dagen og mer til. Da jeg sa dette lo han. Vi avtalte at jeg skulle slutte med kaffedrikkinga for å se hva som skjedde. Jeg stoppa den dagen - lillejulafta 2008. Har aldri hatt de to problemene siden.
 

peterandrej

pensjonert moderator
nå er det dag.. ehh.. 9 av snuskuttet. Grunnen til at jeg måtte tenke litt, derav uttrykket "ehh..", henger sammen med at jeg nesten ikke husker hvillket tidspunkt jeg sluttet på. Men, jo. 11.april 2009 klokken 14ish.

Anyway, de fysiske abstinensene jeg følte littegrann på kvelden den 11. april, altså samme kveld som jeg sluttet å snuse, er fullstendig borte. Jeg har litt lyst til å lukte på en snus for å se om jeg har fått stygga på snuslukta. Jeg har fått det på lukten av røyk, og jeg har jo vært storrøyker i årevis - så er spennende å se om dette gjelder snus også. Får vel sjansen til å lukte i morgen, for da er det storturnering i biljard - og ca 80% av spillerne snuser.

Ellers.

Vel, det er litt rart å ikke snuse etter middag. Jeg har jo, tross alt, siden jeg var 16-17 år tatt enten en røyk eller pris etter et måltid. Det er 11-12 år med vanebygging. Så det er litt rart å "bare sitte der". Dette er vel også det jeg sliter "mest" med, i den grad man kan regne dette som er problem..

Ellers? Bra med deg? Enkelt å slutte å røyke eller snuse?
 

testdriver

Ha det bra..
Dette er egentlig en vanvittig historie. Grattis og lykke til videre, peterandrej!

Vet du hvor mange uker det fysiske suget er der ifht snus? (Da tenker jeg ikke på det subjektive, psykiske suget). Røyksluttere har vel 2-3 uker(?) med ekstra slit, men snus inneholder jo vanvittig mye mer nikotin.

Sluttet selv å snuse for fem år siden. Om man gjentar og tenker en ting mange nok ganger, så blir det en sannhet - til og med for en selv. Jeg hatet både lukten og smaken av snus og røyk i lang tid etter at jeg sluttet - det gjorde meg faktisk fysisk kvalm. Ikke verst, hæ?

(Greit, nå snuser jeg, men det er en annen historie...)
 

skogtrollet

Medlem
Den følelsen oss snusere har, når vi tar oss en pris, den har dere ikke-snusere hele tiden.

MEN, vi opplever svingninger! Det gjør ikke dere :p
 

picxx

Well-Known Member
MEN, vi opplever svingninger! Det gjør ikke dere :p

Joda, jeg er ganske sikker på at de som er avhengig av herion også får et kick for hver gang de setter ett skudd, så du er ikke alene i denne verden, min venn. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Den følelsen oss snusere har, når vi tar oss en pris, den har dere ikke-snusere hele tiden.

MEN, vi opplever svingninger! Det gjør ikke dere :p

Du har helt rett i at det - relativt sett - er ganske deilig å snuse/røyke. Grunnen til at det er deilig er nettopp at stoffavhengigheten man bygger opp rett og slett er deilig å tilfredsstille. Det er samme mekanisme som gjør det så deilig å drite etter ei helg på fjellet.

Man følger seg så vanvittig tømt, avslappet. Released, liksom. Med snus og røyk kan man få denne følelsen minst to-tre ganger i døgnet. Morrarøyken husker jeg var desidert best, men den etter middag var jo ikke så verst den heller. Med snus syntes jeg "toppene" var mindre i størrelse. Det var ikke like deilig med morrasnusen som det var med morrarøyken.

Poenget er uansett; så lenge man er klar over hva man gjør, at man vet at man selv legger grunnlaget for stoffavhengigheten og at man aksepterer konsekvensene av dette - så er jo tobakk et flott rusmiddel. Det er et forholdsvis billig rusmiddel som jo egentlig ikke gir rare rusen, men som oppleves som ganske sterkt av brukerne. Det medfører ingen voldelige eller psykotiske tendenser. De fleste misbrukere ruser seg til og med utendørs.

Hva er problemet liksom?

PS! Men at røykere irriterer oss ikke-røykere er helt opplagt. I dag har jeg arrangert og deltatt på en biljardturnering i Tromsø med ca 30 deltakere. Vi måtte vente på de JÆVLA røykerne hele tiden!!! De spilte litt, ut og røyke, spilte litt mer, ut og røyke, osv. SATAN så fuckings lei man blir av sånt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er egentlig en vanvittig historie. Grattis og lykke til videre, peterandrej!

Vet du hvor mange uker det fysiske suget er der ifht snus? (Da tenker jeg ikke på det subjektive, psykiske suget). Røyksluttere har vel 2-3 uker(?) med ekstra slit, men snus inneholder jo vanvittig mye mer nikotin.

Det fysiske suget er borte for min del, men nå hadde jeg det bare et lite døgn omtrent. Det skal ta ca 3 uker før all nikotin er ute av kroppen, så etter det SKAL det ikke være noe fysisk sug.

Problemet, og dette er jo hovedproblemet med all røykeslutt/snuskutt:

Hvis røykeren føler han "må" slutte pga økonomi/helse, vil han føle seg fratatt noe dyrebart. Han har lyst på dette dyrebare han ikke kan få. I slike tilfeller vil det psykiske suget vare sikkert resten av livet. Det psykiske suget vil gjøre røyken enda mer dyrebar enn det røykeren kan huske den var. Det er som med damer; du vil jo aller helst ha den dama du jo IKKE kan få under noen omstendighet. Og du tenker jævla mye på henne. Glemmer henne gjør du først når noe "bedre" dukker opp.

Men med røyk finnes det intet bedre, derfor vil suget etter røyk vedvare. Røykeren vil plage seg selv med dette, bli gal og kanskje helt sinnsyk. I slike tilfeller vil jeg anbefale å bare fortsette å røyke. Bedre det enn å bli totalt crazy liksom.

Viljestyrkemetoden, som denne metoden kalles, fungerer svæææært sjelden. Og den er alltid plagsom for den som prøver den. Det er som å ha et jævla sår på leggen som klør konstant. Og så kan du ikke klø. Det blir du crazy av til slutt. Prøvere av viljestyrkemetoden er lett å skille ut. De sier alltid noe sånt som:

"er så dyrt, får prøve å slutte."
"fare for at jeg utvikler kreft, på tide å slutte, skal prøve på det."
"skal prøve å slutte, er så teit å røyke."
"har lyst til å slutte."
"skal prøve å slutte."

eller, og denne er den beste (eller mest patetiske):
"Jeg holder på å slutte."

Men for oss andre, som jo skjønner hvorfor vi liker røyk/snus, som skjønner at røyk/snus ikke er dyrebart i det hele tatt og at den eneste grunnen til at vi har syntes det var dyrebart var fordi vi skapte hele følelsen av dyrebarhet, vil ha veldig enkelt for å slutte.

Vi som forstår bakgrunnen til det suget vi har til snus/røyk, vi rett og slett bare slutter. Easy as that. Og vi har intet sug, intet savn, ingen problemer.
 

onlyme

New Member
Jeg sluttet å røyke en gang. La på meg 20 kilo. Tungt å drasse på. Fikk et godt råd av legen min om å begynne å røyke igjen. Kiloene forsvant, og jeg reddet livet:D
 
Topp