Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statlige finansierte nettsider

zapotek

Medlem
Jeg har i lengre tid småirritert meg over den stadig økende mengden statlige nettsider innenfor en rekke nisjer. Elin Ørjasæter skrev idag et meget godt innlegg om fenomenet på E24.no. Hvorfor i huleste skal staten f.eks. drive et oppskriftsnettsted (ja det betales gjennom en tvungen avgift fra bøndene, men likevel) og kjøre dyre tvannonser?

Hva mener du? Ville vi sluttet å gå på tur eller spise ordentlig mat om det kun fantes private mat- og friluftslivsportaler? Er dette god bruk av statlige penger?
 

picxx

Well-Known Member
Tja, hvorfor skal staten ha og ha og ha og ha og ha og ha..... har jeg spurt meg om lenge, men staten, det er vel oss (eller er det det?) ??
 

kongen

kongemedlem
Hvorfor i huleste skal staten f.eks. drive et oppskriftsnettsted

Fordi det ville være dumt at en million unyttige statsansatte møttes på julebord ved årets slutt og samtalene var slik:

Unyttig statsansatt 1: Hvilke prosjekter har du jobbet med i år?
Unyttig statsansatt 2: Ehhh.....
 

hansson

Langveisfarende
Hun har så rett så rett i å ta opp dette her. Du trykket på rant-knappen min her, Zapotek [rant on] Jeg har lenge irritert meg over opplysningskontorene, som er rene propagandasentraler og ikke nøytrale instanser som orienterer om sunt kosthold basert på forskning. Opplysningskontoret for kjøtt? Trenger vi det når alle veit at man dør tidligere av å spise for mye kjøtt? Opplysningskontoret burde derfor ha orientert om at man skulle kutte ned på kjøttinntaket. Nå er heldigvis kjøtt så dyrt og forj*** dårlig i Norge at det regulerer seg litt selv, men det er et problem at statlige nettsteder ikke kan levere upartisk informasjon. Og hva sier opplysningskontoret for frukt om sprøytemidler og andre problemer med dagens fruktproduksjon? Har ikke giddet å lese, men det er ikke dette de informerer om, regner jeg med.

Noen skulle ha gått gjennom statens portefølje av nettsteder, kontorer og instanser og slaktet alt som ikke var direkte knyttet til statens primæroppgaver. At staten har så høyt fokus på mat og landbruk er merkelig, all den tid de henger tydelig etter på annen verdiskapning. Hvorfor er ikke Bedin et bedre nettsted? Det er Bedin som er statens oppgave å få til, ikke oppskrifter og turforslag. men det nettstedet har de neglisjert i en årrekke og satt ut til en halvstatlig instans som sannsynligvis ikke har fått penger til å gjøre noe med det. [/ rant off ]
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Samme tanke slo meg da jeg sto på et festival og Ivar (vann, avløp, gjenvinning) hadde plass der og, og delte ut alt mulig - typisk awareness prosjekt.
Ivar eies av kommuner og hvem i huleste har OK'd et slikt prosjekt? Jeg har jo ingen andre plass å kjøpe disse tjenestene så de kan umulig finne nye kunder på denne måten. Visse markedsprinsipper kan gjerne råde..
 

zapotek

Medlem
Eller hva er meningen med Opplysningskontoret for kjøtts nye bloggportal??? (blogg.matprat.no) Dette er jo brukergenerert innhold, hvorfor skal en statlig drevet instans opprette noe slikt?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Leste en bloggpost av Fredrik K., Nettby-gründeren, her om dagen. Finner den ikke igjen her nå, men han skrev at staten har krav om at bedriften blant annet har 50 ansatte. Han hadde likevel levert inn anbud på et til et system for brannvesenet som fulgte alle spesifikasjonene til punkt og prikke. Firedesk.no

Hvis ikke en fyr som har utviklet et av landets mest brukte, nettbaserte systemer, har en sjanse til å få et slikt oppdrag pga. statlige vissvass-regler, er det ikke rart pengebruken i staten går av skaftet.

Jeg er klar over at kritiske systemer som Altinn m.fl. ikke kan utvikles av en mann, og kanskje heller ikke brannvesen-systemet, men det går an å kjøpe inn ikke-kritiske tjenester med betingelser om at det f.eks. er tre utviklere som jobber sammen og som kan drive support. Dessuten kjøper de jo koden og vil kunne hyre inn nye utviklere hvis de gamle faller fra. Dette skjer i alle bedrifter. Staten kunne spart millioner på la mindre firma ta oppdrag, og ville samtidig bidratt til å holde bredden i norsk næringsliv og ikke bare brødfø de få, store selskapene og deres aksjonærer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror han har misforstått noe veldig der, husker jeg ikke helt feil må man levere informasjon om hvor mange ansatte man har osv, og det er naturligvis krav til at man skal ha nok ansatte til å kunne levere prosjektet innenfor de aktuelle fristene osv, men at det skal være et krav om 50 ansatte har jeg aldri sett noe om, og f.ex. Dist er da ikke i NÆRHETEN av å være 50 ansatte?
 

hansson

Langveisfarende
Litt googling hjalp, her er det. Viser seg at det bare var rykter i bransjen - les under Our history: Webstory AS

Når det er sagt er det sikkert ulike krav til et innholdsdrevet og ikke-driftskritisk prosjekt som Matprat og applikasjonsprosjekter der alt må funke 24/7.
 
Sist redigert:
Topp