Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statlige finansierte nettsider

Stian O

Medlem
Norsk "YouTube" for kunst.

Prislapp ni millioner!
Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være å dyrt.. Det kan godt tenkes at finnes et marked for nisje-videosider som dette, man da vil jeg heller at en av dere på WF lager dette - og tjener penger på denne via reklame/abonnement ...
 

hansson

Langveisfarende
Staten tar mye ansvar for å støtte kunst og kunstnere (for mye vil mange si), og dette er nok et prosjekt som ikke har noe kommersielt potensial, som så mye annet som har med kunst å gjøre. Synes derfor det er greit at staten kommer inn og tar et slikt prosjekt, siden de ikke utkonkurrerer noen andre. Dette blir som et nasjonalbibliotek eller arkiv over historiske foto el.l., det er en nasjonal oppgave å ta vare på disse tingene. Tipper storparten av de ni millionene skal brukes til å digitalisere videoer og restaurere dem, og til å administrere det og kanskje betale noen royalties til kunstnerne. Kanskje en niendedel går til å lage applikasjonen? Vill gjetting.
 

Tonny Kluften

Administrator
Norsk "YouTube" for kunst.

Prislapp ni millioner!
Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være å dyrt.. Det kan godt tenkes at finnes et marked for nisje-videosider som dette, man da vil jeg heller at en av dere på WF lager dette - og tjener penger på denne via reklame/abonnement ...

Hvis du hadde giddet å lese artiklen istedenfor å bare være opptatt av at staten gjør feil ville du oppdaget følgende:

"Norsk Kulturråd har bevilget ni millioner kroner til et prosjekt som skal samle, digitalisere og organisere all norsk videokunst."
"...store deler av den norske videokunsten gjennom 40 år står i fare for å gå tapt..."

Jeg skjønner at mange har vanskelig for å svelge at staten støtter kunst, men er det ikke greit å holde seg til fakta da?

Jeg for min del syns at 9 mill. er veldig lite for å samle all norsk videokunst gjennom 40 år.
 

zapotek

Medlem
"Norsk Kulturråd har bevilget ni millioner kroner til et prosjekt som skal samle, digitalisere og organisere all norsk videokunst."

Norsk videokunst???? Klart de bør bruke mye penger på dette, Norsk videokunst har kjempestor interesse for de brede lag av befolkningen.
 

Tonny Kluften

Administrator
Norsk videokunst???? Klart de bør bruke mye penger på dette, Norsk videokunst har kjempestor interesse for de brede lag av befolkningen.

Og der har vi det igjen. La oss bare bruke penger på det brede lag av befolkningen! Mamma Mia for noen egoister vi er.
- La oss ikke legge inn bredbånd i bygder med færre enn 200 innbyggere.
- La oss ikke bruke penger på rullestolheiser, det er så få som bruker dem.

Ang. smal kunst. Hvor hadde dagens hyperkommersielle elektronika og dens milliardindustri vært i dag hvis ikke Stockhausen og de "sære" komponistene på midten av forrige århundre hadde fått mulighet til å utforske elektronisk musikk?
Dagens og de siste 40 årenes videokunst fører til fremtidens kassasuksesser. Man kommer ikke videre i utvikling uten smale nisjer, alt nytt starter som smale nisjer.
 

hansson

Langveisfarende
Og der har vi det igjen. La oss bare bruke penger på det brede lag av befolkningen! Mamma Mia for noen egoister vi er.
- La oss ikke legge inn bredbånd i bygder med færre enn 200 innbyggere.
- La oss ikke bruke penger på rullestolheiser, det er så få som bruker dem.

Ang. smal kunst. Hvor hadde dagens hyperkommersielle elektronika og dens milliardindustri vært i dag hvis ikke Stockhausen og de "sære" komponistene på midten av forrige århundre hadde fått mulighet til å utforske elektronisk musikk?
Dagens og de siste 40 årenes videokunst fører til fremtidens kassasuksesser. Man kommer ikke videre i utvikling uten smale nisjer, alt nytt starter som smale nisjer.

Spot on!
 

picxx

Well-Known Member
Hva er "videokunst" da?
Er det 8mm, eller kan det være lagret på VHS, dvd og blueray også?
Er det bare kunst som er spilt inn som er videokunst, eller er det stillbilder som er lagret på mediet video? Kan brødrene dahl være videokunst, eller går grensen ved Liv Ullmann? Hva om noen har et stillbilde av et eple lagret på en gammel 8mm med ukjent opphavsmann...er dette videokunst?
Hva i all verden er "videokunst"?? :O
 

hansson

Langveisfarende
Fortrinnsvis har videokunsten a) vært utstilt på en eller flere utstillinger og b) er laget av en person som har hatt en viss aktivitet som kunstner. Få andre kriterier. Så må det selvsagt tas et utvalg av det som faller innenfor, hvis det er for mye materiale til at alt kan være med.
 

zapotek

Medlem
Hva i all verden er "videokunst"?? :O

Fra Wikipedia:

"Videokunst er en kunstform basert på levende bilder og kan sammenstille video og/eller lyd. Kunsten bør ikke misforstås som TV eller kino. Videokunst dukket opp som fenomen på 60 og 70-tallet, og er i stadig bruk spesielt som en del av kunstinstallasjoner. Fenomenet datakunst er oppstått senere, og selv om det er nært beslektet så er produksjonsmidlene og tildels virkemidlene forskjellige. Utøvere av videokunst som en performance blir av og til omtalt som VJ (Video jockey), som er en visuell variant av en DJ (Disc jockey).
[rediger] Bakgrunn

Videokunst har blitt navngitt etter video bånd, som ble brukt i kunstformens barndom, men før det var prinsipper allerede kjent fra arbeider med film. Med senere endringer i teknologi ble det vanlig å bruke digitalisert video og harddiskopptak, og ikke minst har DVD blitt bruk i stadig økende grad som formidlingsmedium. Selv om det finnes opplagte paralleller og relasjoner mellom mediene så er ikke videokunst film.

En av de viktigste forskjellene mellom videokunst og kinovist film er at kunstformen bruke andre konvensjoner enn de som definerer filmens uttrykksform. Videokunst trenger ikke skuespillere, den kan være uten dialog og forteller eller gjenkjennbart tema. Svært ofte mangler underholdningsmomentet, og det kan være formidling av en stemning eller følelse som er det drivende. Distinksjonen er viktig for den trekker et skille mellom videokunst og kinofilm og også avant garde-film og kortfilm. Kanskje den enkleste definisjonen er at en kinofilms mål er å underholde, mens videokunst kan være mer sammensatt, fra å utforske grensene i kunstarten (Peter Campus – Double Vision) eller ved å angripe observatørens forventninger slik den er formet av konvensjonell kinofilm (Joan Jonas – Organic Honey's Vertical Roll)."

Hansson og Tonny, jeg reagerer ikke på at det brukes penger på ting som ikke har bred appell, jeg reagerer på pengebruken. Man trenger ikke å programmere en Youtubeklone fra bunnen av for å lage dette. 9 millioner er ganske mange årsverk.
 

picxx

Well-Known Member
Fra Wikipedia:

"Videokunst er en kunstform basert på levende bilder og kan sammenstille video og/eller lyd. Kunsten bør ikke misforstås som TV eller kino. Videokunst dukket opp som fenomen på 60 og 70-tallet, og er i stadig bruk spesielt som en del av kunstinstallasjoner. Fenomenet datakunst er oppstått senere, og selv om det er nært beslektet så er produksjonsmidlene og tildels virkemidlene forskjellige. Utøvere av videokunst som en performance blir av og til omtalt som VJ (Video jockey), som er en visuell variant av en DJ (Disc jockey).
[rediger] Bakgrunn

Videokunst har blitt navngitt etter video bånd, som ble brukt i kunstformens barndom, men før det var prinsipper allerede kjent fra arbeider med film. Med senere endringer i teknologi ble det vanlig å bruke digitalisert video og harddiskopptak, og ikke minst har DVD blitt bruk i stadig økende grad som formidlingsmedium. Selv om det finnes opplagte paralleller og relasjoner mellom mediene så er ikke videokunst film.

En av de viktigste forskjellene mellom videokunst og kinovist film er at kunstformen bruke andre konvensjoner enn de som definerer filmens uttrykksform. Videokunst trenger ikke skuespillere, den kan være uten dialog og forteller eller gjenkjennbart tema. Svært ofte mangler underholdningsmomentet, og det kan være formidling av en stemning eller følelse som er det drivende. Distinksjonen er viktig for den trekker et skille mellom videokunst og kinofilm og også avant garde-film og kortfilm. Kanskje den enkleste definisjonen er at en kinofilms mål er å underholde, mens videokunst kan være mer sammensatt, fra å utforske grensene i kunstarten (Peter Campus – Double Vision) eller ved å angripe observatørens forventninger slik den er formet av konvensjonell kinofilm (Joan Jonas – Organic Honey's Vertical Roll)."

Hansson og Tonny, jeg reagerer ikke på at det brukes penger på ting som ikke har bred appell, jeg reagerer på pengebruken. Man trenger ikke å programmere en Youtubeklone fra bunnen av for å lage dette. 9 millioner er ganske mange årsverk.

Så en dritkjedelig film hvor ingen sier ett ord er altså videokunst?
Ja, kunne jo nesten gjettet meg frem til noe slikt.
Får man statsstøtte for slikt?
Kan godt filme et eple i solnedgang jeg.. :D
 

zapotek

Medlem
Digitalisere tape og rote gjennom kjellerbodene til eldre folk.

Det må påregnes å spise store mengder gamle krumkaker og litervis med kokkaffe under disse besøkene, det er derfor dannet et eget utvalg som skal granske de helsemessige bivirkningene av et slik inntak. 2 av millionene til prosjektet går til eksterne konsulenter tilknyttet dette utvalget. :eek:
 
Topp