Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statlige finansierte nettsider

Tonny Kluften

Administrator
Det sier seg selv at det blir vanskelig å samle videomateriale, særlig hos eldre filmkunstnere, uten å måtte gå igjennom en krumkakeseanse. Krumkaker er som kjent helseskadelige og derfor er det avsatt midler (ca.7 mill.) til kostnader til statlige begravelser for de som samler inn materialet.
Så ikke kom her og si at pengene går til unyttige nettsider.
 

kongen

kongemedlem
Kvinnekroppen er kunst. Jeg vil investere i kunst. Men får ikke lov. Da blir man kalt for en horekunde. :eek:
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva er "videokunst" da?
Er det 8mm, eller kan det være lagret på VHS, dvd og blueray også?
Er det bare kunst som er spilt inn som er videokunst, eller er det stillbilder som er lagret på mediet video? Kan brødrene dahl være videokunst, eller går grensen ved Liv Ullmann? Hva om noen har et stillbilde av et eple lagret på en gammel 8mm med ukjent opphavsmann...er dette videokunst?
Hva i all verden er "videokunst"?? :O

Var du på "frosken" når den stod her i Oslo Picxx? Jeg antar at svaret er "nei", men der var det noen ganske stilige saker, som såvidt jeg husker burde gå under "videokunst". Det er også såvidt jeg husker noen ganske kule varianter på Astrup Fearnley-museet. Det er litt vanskelig å beskrive disse skikkelig, men jeg tror nok du ville ha syns de var kule hvis du så dem. Og det er noe av det som er greia her - det er vanskelig å beskrive disse sakene godt uten å faktisk SE og oppleve dem. Det som er litt synd med en youtube-aktig løsning, er jo at det ikke vil være mulig å få oppleve de interaktive sidene mange av disse installasjonene/videokunstverkene har. Men, det er nå bra at man tar vare på så mye som mulig av dette. Som Tonny tviler jeg også sterkt på at det er selve den tekniske løsningen som koster 9 mill, det er nok heller restaurering, digitalisering, osv osv.
 

picxx

Well-Known Member
Som Tonny tviler jeg også sterkt på at det er selve den tekniske løsningen som koster 9 mill, det er nok heller restaurering, digitalisering, osv osv.

Disse tar 220.- for 2 timer DVD digitalisering. Velkommen til trygg digitalisering
Blir sånn ca. 2 1/2 år sammenhengende videokunst det hvis man bruker halve beløpet.
Skal vel en del frosker til for å få fylt opp der ..? :D
 

picxx

Well-Known Member
Er jo for 8mm. det Tonny.
Men meget mulig det finnes flere mil med bortgjemte 8mm. videokunstskatter bortgjemt i bøttekott og på garasjeloft for alt det jeg vet.

Men, når alt kommer til alt er jeg i bunn og grunn enig i at det er helt greit å bruke pengene på dette. Faktisk kunne de spyttet inn litt flere millioner for også bevare ting som ikke hadde gått inn under den supersmalenisjen videokunst.
Det brukes så mye penger på vrøvl og tull pr. i dag at dette er vel faktisk ett område som ikke trenger å være totalt bortkastet bruk av penger.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det som også er viktig å huske på, er at det er veldig vanskelig å virkelig "kaste bort" penger på dette.

Si at halvparten av pengene som brukes her f.ex. går til hansens it og webdesignbyrå på gjøvik. Hva skjer da med disse pengene? Blir de borte? Nei, sannsynligvis vil da de ansatte og eierne i dette firmaet kjøpe andre ting de ellers ikke ville ha kjøpt, osv. Det vil altså si at de andre bedriftene i området (og evt bedrifter de kjøper fra lenger unna) vil få mer penger i kassa, og de ansatte der vil føle seg tryggere i jobbene sine, og igjen tørre å kjøpe ting de ellers ikke ville ha kjøpt, osv. Dette er rett og slett en mikromodell av hvordan samfunnets økonomi fungerer. Penger staten bruker på denne måten blir absolutt ikke borte, de bedrer samfunnets økonomi MYE mer enn 9 mill skulle tilsi.
 

zapotek

Medlem
Det som også er viktig å huske på, er at det er veldig vanskelig å virkelig "kaste bort" penger på dette.

Si at halvparten av pengene som brukes her f.ex. går til hansens it og webdesignbyrå på gjøvik. Hva skjer da med disse pengene? Blir de borte? Nei, sannsynligvis vil da de ansatte og eierne i dette firmaet kjøpe andre ting de ellers ikke ville ha kjøpt, osv. Det vil altså si at de andre bedriftene i området (og evt bedrifter de kjøper fra lenger unna) vil få mer penger i kassa, og de ansatte der vil føle seg tryggere i jobbene sine, og igjen tørre å kjøpe ting de ellers ikke ville ha kjøpt, osv. Dette er rett og slett en mikromodell av hvordan samfunnets økonomi fungerer. Penger staten bruker på denne måten blir absolutt ikke borte, de bedrer samfunnets økonomi MYE mer enn 9 mill skulle tilsi.

Det argumentet kan brukes om ALT staten bruker penger på innenlands Torstein.... Så du mener at om staten gir navnlelokunstner Per Persen 4,2 milliarder til å realisere drømmeprosjektet "Et Norge gjengitt i navlelo", så er det heller ikke bortkastet?
 

picxx

Well-Known Member
Det argumentet kan brukes om ALT staten bruker penger på innenlands Torstein.... Så du mener at om staten gir navnlelokunstner Per Persen 4,2 milliarder til å realisere drømmeprosjektet "Et Norge gjengitt i navlelo", så er det heller ikke bortkastet?

Ikke hvis alternativet er å finansiere frisørskole til transvestitter i nepal.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det argumentet kan brukes om ALT staten bruker penger på innenlands Torstein.... Så du mener at om staten gir navnlelokunstner Per Persen 4,2 milliarder til å realisere drømmeprosjektet "Et Norge gjengitt i navlelo", så er det heller ikke bortkastet?

Helt korrekt, så bortkasta ville det nok absolutt ikke være nei, men det kan jo være måter som er smartere/mer direkte nyttige å bruke pengene. Det er jo egentlig det staten gjør når de bruker penger - de dirigerer hvilke områder de vil prioritere. Og der skal vi huske på at det er veldig stor forskjell på 9 mill og 4,2 mrd... snakker vi milliarder kan man plutselig få gjort ganske mye, men 9 millioner er ikke så veldig mye i det store bildet. Så lenge dette gjøres på en smart/bra/fremtidsrettet måte, så ser jeg egentlig ikke noe problem med å bruke noen millioner på det. Om selve den tekniske løsningen blir dyr, i forhold til hva man kunne ha gjort det for? Ja, sikkert, men i det store og det hele tror jeg nok den tekniske løsningen er en ganske liten del av kaka.
 

Stian O

Medlem
Det største problemet (i alle fall for oss webutviklere) med statlige prosjekter er at det er vanskelig for oss å konkurrere mot dem.

Si at jeg for eksempel har brukt lang tid og titusener av kroner på å samle matoppskrifter. Så en dag bestemmer et departement seg for å lansere en nettside med lignende innhold (med en god hensikt -å promotere folkehelsen). Om denne har et budsjett på en million kroner er det jo ikke lett for lille meg å konkurrere.

På den annen side gir statlige prosjekter mange muligheter, enten direkte hvis vi vinner anbud, eller indirekte via jobb innen selskaper som levere til staten.
 

picxx

Well-Known Member
Staten opprettholder et oligarki enten det er på næringsplan eller på den politiske arena slik de driver på. Man kan gjerne nekte dette, men så og si alle i denne tråden er enig i det.
Hvilke statlige prosjekter gir deg, som enslig utvikler, muligheter?
 
Topp