Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stop Streamin Group! Advarer mot å embedde!

Hydrogen

Medlem
Beklager for og dra opp en gammel tråd!

Jeg har lest fort igjenom tråden, og har forstått det sånn at det ikke er lov til og embedde / Linke? Jeg ser alle på nette, blogg.no osv embedde / linker musikk, eminem, akon, rihanna osv! så det er ikke lov det da? Da skal jo egentlig 99% av alle på nette bli tatt?:p

Så jeg ser ikke feil i og embedde fotball kamper / filmer til din blogg side:p
 

picxx

Well-Known Member
Så jeg ser ikke feil i og embedde fotball kamper / filmer til din blogg side:p

For å gjøre en lang historie kort;
Hvis jeg laster opp en film på youtube kan jeg kreve at du ikke embedder denne på din side (selv om det er såre enkelt å beskytte seg mot dette når man laster opp). Du får neppe besøk av lensmannen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Beklager for og dra opp en gammel tråd!

Jeg har lest fort igjenom tråden, og har forstått det sånn at det ikke er lov til og embedde / Linke? Jeg ser alle på nette, blogg.no osv embedde / linker musikk, eminem, akon, rihanna osv! så det er ikke lov det da? Da skal jo egentlig 99% av alle på nette bli tatt?:p

Så jeg ser ikke feil i og embedde fotball kamper / filmer til din blogg side:p

Da misforstår du veldig. Det er ikke generelt ulovlig å embedde/linke. Det kommer helt an på hva det er du gjør det med, og hva den som eier rettighetene til det, vil tillate.

Å streame fotballkamper på den måten som ble beskrevet i tråden her, er nok en rask måte å få en heftig regning på. Er det derimot noe som ligger ute på youtube kan du være ganske trygg på at det er greit, for på youtube blir "ulovlig" materiale fjerna veldig fort, og youtube er såpass kjent at rettighetshaverne vet at det er youtube de bør ta kontakt med hvis det er noe de vil ha fjernet, ikke deg.
 

picxx

Well-Known Member
Er det derimot noe som ligger ute på youtube kan du være ganske trygg på at det er greit, for på youtube blir "ulovlig" materiale fjerna veldig fort, og youtube er såpass kjent at rettighetshaverne vet at det er youtube de bør ta kontakt med hvis det er noe de vil ha fjernet, ikke deg.

Snakker litt mot meg selv tidligere i tråden her, men dette er det faktisk satt rettspresedens på.
Det er du som sideinnhaver som er ansvarlig for at du har rettigheter på materiale brukt på dine sider (enten det er embedded eller hostet). Embedder du f.eks. eminem inn på din side kan du møte et krav fra rettighetsinnhaverne (selv om de tillater emebedding på youtube).
Det youtube blir kontaktet for er om andre _laster opp_ rettighetsbeskytte materiale. Noe utover det strekker ikke youtube's myndighet seg.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, det stemmer at du selv som eier en side er ansvarlig for alt du publiserer, men jeg tror nok du enten husker litt feil, eller har misforstått noe:

Først og fremst: Hvis rettighetshaver selv har lasta opp noe på youtube, og der tillater embedding, så tror jeg aldri noen vil bli dømt for å ha embedda det på sin side, siden rettighetshaver da faktisk har gitt tillatelse til nettopp denne typen bruk. Om de eventuelt ikke har forstått det selv, er faktisk deres problem.

Videre - youtube er såvidt jeg vet ganske hissige på å fjerne ulovlig materiale, og har i mange tilfeller fjernet det selv før rettighetshaver har bedt dem om det. Ja, det er mye som får ligge der også, men det har nok mer å gjøre med at endel rettighetshavere ser på det som god reklame (noe som heller ikke er så dumt, les f.ex. om Monty Pythons youtube-suksess: YouTube-stunt økte salget med 23 000 prosent - kultur - Dagbladet.no), og derfor lar det skje, enn at rettighetshaverne ikke vet om det.

Så - generelt kan du føle deg ganske trygg på å embedde ting du finner på youtube, med mindre du laster det ned og legger det på din egen server, da gjør du det litt vanskeligere for deg selv. For selv om du også strengt tatt er ansvarlig, så er det i praksis ikke du som har embedda fra youtube på din side som vil bli kontaktet hvis det som ligger hos youtube er lastet opp ulovlig, det er youtube og evt den som har lasta det opp.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hvis rettighetshaver selv har lasta opp noe på youtube, og der tillater embedding, så tror jeg aldri noen vil bli dømt for å ha embedda det på sin side, siden rettighetshaver da faktisk har gitt tillatelse til nettopp denne typen bruk.

Videre - youtube er såvidt jeg husker ganske hissige på å fjerne ulovlig materiale, og har i mange tilfeller fjernet det selv før rettighetshaver har bedt dem om det.

Så - generelt kan du føle deg relativt trygg på å embedde ting du finner på youtube. Selv om du også strengt tatt er ansvarlig, så er det er ikke du som har embedda det som vil bli kontaktet hvis det er lastet opp ulovlig (med mindre det er så grovt brudd på rettigheter at du burde ha forstått at det var ulovlig), det er youtube og evt den som har lasta det opp.

Igjen, dette handler ikke om det å laste opp ulovlig materiale, men ja, jeg kan selv skrive under på at youtube er veldig hissige på å fjerne ulovlig materiale, enten det er bilder, film eller musikk/tale.

Jo, du som embedder det kan bli kontaktet og stilt rettslig ansvarlig for det du viser på dine sider (var en sak om en som embedda en video fra en eller annen plass i norge her på WF og fikk faktura for dette, men finner ikke igjen tråden i farta).

Men ja, du har sikkert rett i at det skal noe til før en liten enkeltaktør blir kontaktet, eller stilt rettslig ansvarlig, om man embedder en youtube video.
Personlig har jeg vel ikke hørt om noen som er dratt for retten (hverken i norge eller andre land) grunnet akkurat dette.
 

Hydrogen

Medlem
Sett mange som lager filmer selv og bruker kjente artister i bakrunn, det er det mange av på blogg.no som gjør! blir dem tatt? Nei ikke som jeg har sett...

Jeg googler tv links, får opp mange gode sider med gratis filmer og tv serier! Det er mange som driver sånne tv links sider, og hvis det er så ulovlig, stor bot osv mulig fengsel? Hvorfor velger dem og drive en sånn side da? ingen vil vell få en stor bot, og mulig fengsel? Jeg mener da, er det så virkelig strengt?
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor velger dem og drive en sånn side da?

Penger, gutten min, penger.
Naar det aa tjene $100 er mere forlokkende enn en _mulig_ bot paa $10.000 velger man aa drifte en slik side ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Igjen, dette handler ikke om det å laste opp ulovlig materiale, men ja, jeg kan selv skrive under på at youtube er veldig hissige på å fjerne ulovlig materiale, enten det er bilder, film eller musikk/tale.

Jo, du som embedder det kan bli kontaktet og stilt rettslig ansvarlig for det du viser på dine sider (var en sak om en som embedda en video fra en eller annen plass i norge her på WF og fikk faktura for dette, men finner ikke igjen tråden i farta).

Men ja, du har sikkert rett i at det skal noe til før en liten enkeltaktør blir kontaktet, eller stilt rettslig ansvarlig, om man embedder en youtube video.
Personlig har jeg vel ikke hørt om noen som er dratt for retten (hverken i norge eller andre land) grunnet akkurat dette.

Ja, det er akkurat det siste punktet der som er det viktige (som en konsekvens av det første, egentlig): Selv om du som eier en nettside STRENGT TATT er ansvarlig selv om du "bare" embedder det og det ligger på youtube, så kan man i praksis føle seg veldig trygg så lenge man bruker ting man finner (altså - ikke laster opp der selv) på youtube, fordi ulovlig materiale blir fjerna derfra veldig fort, og rettighetshaverne vet at det er mye mer effektivt å kontakte youtube, enn å gå etter en billiard forskjellige nettsider som har embedda det de fant på youtube, ofte også i god tro om at det var "lovlig" fordi det fikk ligge på youtube uten å bli sletta. Er det noe rettighetshaverne vil ha fjernet, så oppdager du bare plutselig at videoen ikke lenger er tilgjengelig.
 

picxx

Well-Known Member
Ja, det er akkurat det siste punktet der som er det viktige (som en konsekvens av det første, egentlig): Selv om du som eier en nettside STRENGT TATT er ansvarlig selv om du "bare" embedder det og det ligger på youtube, så kan man i praksis føle seg veldig trygg så lenge man bruker ting man finner (altså - ikke laster opp der selv) på youtube, fordi ulovlig materiale blir fjerna derfra veldig fort, og rettighetshaverne vet at det er mye mer effektivt å kontakte youtube, enn å gå etter en billiard forskjellige nettsider som har embedda det de fant på youtube, ofte også i god tro om at det var "lovlig" fordi det fikk ligge på youtube uten å bli sletta. Er det noe rettighetshaverne vil ha fjernet, så oppdager du bare plutselig at videoen ikke lenger er tilgjengelig.

hotlinking ble plutselig en helt annen sfaere naar du sier det slik... :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis det du hotlinker både er lovlig, og hotlinking er tillatt, så er det selvsagt ikke noe problem å hotlinke.

Hvis du derimot vet eller burde vite/forstå at det du hotlinker er ulovlig, så går du ned for telling uten en sjanse. Forskjellen er at når det ligger hos youtube, så har du ganske god grunn til å tro at det er lovlig, siden youtube er veldig kjappe og strenge når det gjelder å slette ulovlig materiale, og praksisen da i alle fall er at de henvender seg til youtube, ikke til den enkelte nettsiden.
 

picxx

Well-Known Member
Forskjellen er at når det ligger hos youtube, så har du ganske god grunn til å tro at det er lovlig

Det er lovlig lastet opp, det betyr ikke det samme som at du har rettigheter til aa vise det paa din side, men det skjoenner du sikkert?
 

picxx

Well-Known Member
Hvis det du hotlinker både er lovlig, og hotlinking er tillatt, så er det selvsagt ikke noe problem å hotlinke.

ifoelge deg gir alle som ikke sier annet tillatelse til aa hotlinke (noen ganger lurer jeg litt paa deg?) , men jeg vet bedre og oppfordrer selvsagt ikke folk til aa hotlinke.
Tjuver kan man vaere, om man vil, i naermiljoet... ;)
 
Topp