Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stutt.no - kortere linker og cloacking

clinton4

Medlem
Det kan jeg forstå ja, men jeg skjønner ikke hvorfor de blir brukt som lenker på nettsider. Sånn bortsett fra å prøve å gjemme annonse linker.
 

picxx

Well-Known Member
Det kan jeg forstå ja, men jeg skjønner ikke hvorfor de blir brukt som lenker på nettsider. Sånn bortsett fra å prøve å gjemme annonse linker.

Det er vel nettopp for å maskere annonseringslinker de blir brukt :D
 

clinton4

Medlem
Ok, men blir ikke det å maskere annonse lenker sett på som "fyfy" fra annonsenettverkets side? Uansett, jeg har sett at mange bruker dette på lenker i sin forumsignatur, selv om den opprinnelige linken gjerne er av lik størrelse og uten noen form for affiliate lenker. Noen som vet hvorfor de gjør dette?
 

Bjrl

Medlem
Det er sikkert litt ulikt hvordan annonsenettverkene ser på dette med cloaking/maskering. Jeg kan ikke huske at noen av de nettverkene jeg selv benytter meg av har sagt nei til dette, og noen har innebygget cloaking selv (f.eks. CJ.com). Tradedoublers folk på forumet her har også tidligere sagt at Tradedoubler ikke har noe imot at man cloaker/maskerer linkene.

Hvorfor folk cloaker signaturen sin hvis opprinnelig link er kort og ikke inneholder affiliatelink, det vet jeg ikke. Umiddelbart kan jeg ikke tenke meg noen opplagt grunn - med mindre de selv eier siten som har cloaking-/forkortelsestjenesten og vil demonstrere for de som klikker hvordan det fungerer.

Kan det også være at noen bruker slike linker for å lettere spore nøyaktig hvilken link som er kilde for trafikk inn til nettstedene sine? Det er en funksjon jeg ikke har lagt opp til på Stutt.no, men som kan bakes inn i mer fullskalaløsninger for profesjonelle/tunge brukere.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Ståle

Medlem
Ok, men blir ikke det å maskere annonse lenker sett på som "fyfy" fra annonsenettverkets side? Uansett, jeg har sett at mange bruker dette på lenker i sin forumsignatur, selv om den opprinnelige linken gjerne er av lik størrelse og uten noen form for affiliate lenker. Noen som vet hvorfor de gjør dette?

Kan være at man ikke ønsker at google skal indeksere den aktuelle posten eller brukeren.

Fks: Selger man en side på sitepoint så ønsker man nødvendighvis ikke at den posten, eller selgerens brukernavn skal dukke opp i Google når man søker etter "nettadressensomskalselges".
 

vidarlo

Apache-junkie
Som sagt la jeg den ut fordi jeg tenkte at andre kunne bruke den. Den er laget for meg og mine behov. Har du andre behov - ikke bruk den.

Vel, du annonserer dne her, og ber om feedback på kva som kan forbetrast.

Ei slik side bruker lite plass, og kan hostast billig hos domeneshop, som vil bedre responstida. Om du mekker et API ( ti linjer PHP ) så vil du muligens få fleire visninger på reklamen din?
 

Bjrl

Medlem
Ja, jeg tar gjerne tilbakemeldinger på forbedringer.

Host får jeg neppe billigere enn jeg har akkurat nå. At det vil bedre responstiden å flytte til Domeneshop har jeg ingen tro på.

Og jeg er usikker på hva dere mener med API i denne forbindelse. API er jo bare en forkortelse. Det er bedre å si hva dere mener burde være der av funksjonaliteter. Jeg syns f.eks. det blir meningsløst å lage et API som gjør brukeren i stand til å lage helt egne nettsider via Stutt.no - og antar at det mener dere som nevner API også. Men hva skal interfacen etter deres mening bestå av? Listing av nyeste og/eller mest populære forkortelser? Et felt for bulksubmit av linker? Et script som man kan kopiere for å drive fjernstyrt opprettelse av stutte linker fra sin egen nettside eller egen PC/laptop? Registreringsmulighet for brukere? Eller noe helt annet?

Felles for alt det jeg til nå har nevnt er at jeg ikke trenger noe av det. Derfor har jeg heller ikke de funksjonene. Men hvis det er slik at folk gjerne vil ha noe helt spesifikt, så skal jeg se hva jeg kan få til. Men bare å si "vi vil ha API" blir det samme som å si "vi vil ha forandring" - altså altfor lite konkret til at jeg kan bruke det til noe.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Deezire

Medlem
Jeg kan vise deg en svært enkel API, som redir.no har. (Trykk på mer -> din side)

Om du vil ha en søt liten "lag en kort url"-box på siden din, kan du bruke følgende kode:

<form method="post" action="http://redir.no">
<input type="text" name="link" />
<input type="submit" value="lag link" />
</form>


Jeg tør å regne med at du bruker egne styles uansett, så jeg gidder ikke lage fancy effekter. :)

Om du er mer typen som lager scripts og shit, kan du legge denne inn i php-koden din:

function redurl($url){
$file = file("http://redir.no/?script=$url");
return $file[0];
}


Den lager automatisk url-en du trenger så du kan sette den der du vil :) Eksempel:

<? echo "<a href=\"".redurl("http://no2.php.net/manual/en/function.disk-free-space.php")."\">disk free space function</a>"; ?>
 

picxx

Well-Known Member
Er det en frivillig organisasjon som driver redir.no

Personlig ser jeg ikke hva bjrl har å tjene på å lage en slik API.
Cluet med en slik side er jo i bunn og grunn at de som besøker siden skal trykke på adsense annonsene og få en cookie innstallert fra TD annonsørene.
Om man implenterer en link tilbake til siden i 'API'en' er det jo greit nok da, men personlig skjønner jeg ikke hensikten bak redir.no....og hvorfor den driftes.
 

vidarlo

Apache-junkie
Uhm, tviler på at du får bedre responstid med domeneshop? :) Du kan høvle vekk 150ms i transporttid, ganga med tre, om du flytter den til domeneshop. I tillegg er dreamhost sine mysqlservere trege.

På ei redirectside er det IMHO viktig at redirectsida gjer så lite som mulig av seg...
 
Topp