Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stutt.no - kortere linker og cloacking

Bjrl

Medlem
Er det en frivillig organisasjon som driver redir.no

Personlig ser jeg ikke hva bjrl har å tjene på å lage en slik API.
Cluet med en slik side er jo i bunn og grunn at de som besøker siden skal trykke på adsense annonsene og få en cookie innstallert fra TD annonsørene.
Om man implenterer en link tilbake til siden i 'API'en' er det jo greit nok da, men personlig skjønner jeg ikke hensikten bak redir.no....og hvorfor den driftes.

Redir.no forstår ikke jeg heller hvorfor noen vil drifte.

Men til hva som kan være et poeng for meg med et slikt API: Hvis det fører til at flere enn jeg sender linkene mine gjennom Stutt.no, så øker det distribusjonen av reklamene på redirectsiden min. Og det er jo et vesentlig poeng. I tillegg gir det mulighet for flere innlinker, som du er inne på.

Men jeg ser ikke for meg at dette blir en stor farsott som man om få uker vil se på nær sagt enhver nettside i landet, for å si det slik. Derimot er det en ganske enkel jobb å lage noe slikt, så jeg lager det og legger det ut når jeg får litt ledig tid innimellom hammerslagene :)

Mvh
Bjørn Jarle
 

Gaasehud

Medlem
Fin idé, bjrl, selv om den er brukt tusen ganger. :) Scriptet har jeg kommet over flere ganger, du brukte ikke tilfeldigvis phpurl eller noe i den dur?

Det jeg likte var bl.a. domenet som var kort og enkelt og hadde en betydning. Så du kan spille litt på "stutt". Godt tenkt! :)

Fargene så litt ut som oppkast, men ellers fin side! (Ikke alle fargene) Lykke til med den! :)
 

Deezire

Medlem
Ser for meg at man vil oppnå bedre ytelse ved å ansette en kinseren til å ta seg av sjekken enn å bruke flatfil. Det finnes ingen indeksering i flatfil, noe som gjør at hele filen må prosesseres *hver bidige gang*, det blir massiv ytelsespenalty av det.

Hva som gjør at noen vil drifte redir.no? Tja - eget behov og ca. null kostnader ved drift? Hvis tjenesten slår an så kanskje han får litt reklame på redir.no? Jeg hadde hvertfall ledd meg halvt ihjel hvis en "seriøs" side hadde brukt stutt.no som redirecter, da det hele ser flåsete og sinnsykt stygt ut.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg hadde hvertfall ledd meg halvt ihjel hvis en "seriøs" side hadde brukt stutt.no som redirecter, da det hele ser flåsete og sinnsykt stygt ut.

Nå er det vel ikke 'sider' som bruker en slik tjeneste, men stort sett brukere av en side (som forum, chatting etc.).
For 7-8 år siden hadde ikke jeg sett forskjell på disse to tjenestene....eller jo, jeg hadde nok kommet til å brukt stutt, rett og slett fordi redir.no er så lite forklarende at jeg ikke hadde skjønt hvordan jeg skulle ha brukt den, og dermed konkludert med at dette var en side for de som er litt mere bevandret på internett ;)

Forhåpentligvis har 'særriøse' sider egne redirect/annonse moduler satt opp, så akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg for :D
 

Gaasehud

Medlem
I tillegg er det byttet bakgrunnsfarge slik at ikke Deezire, Mattis eller andre som lider av fargekvalme skal spy og ødelegge tastaturet sitt :)

Haha! :p Ja, fargekvalmen kan være noe dritt. De fargene jeg reagerte mest på var rød og blå sammen i logoen og den gule "Gjør STUTT"-knappen. Iframen så fin ut, men kanskje du skal gjøre sånn at når man trykker i feltet går "Skriv inn en link her" bort? :)

Det er i så fall denne funksjonen (js) som du kan bruke:
Kode:
onfocus="if (this.value == 'Skriv inn en link her') {this.value = '';}
Settes inn mellom value og target, det vet du sikkert. :)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Det finnes veldig mye gratis kildekode til sånne tinyurl-funksjoner. De jeg har rukket å kikke på, bruker enten Javascript-redirect, 404-redirect eller Header("Location:aktuellurl") for å videresende.

Skal man skjule affiliatelenken, bare rett og slett gjøre det enkelt og greit å videresende i en e-post eller lese opp på telefonen, er jo dette helt greit.

Men skal videresendingen ha noen SEO-effekt, bør man bruke en 301 redirect. Da får altså "den endelige" URLen lenkejuicen fra nettstedet som inneholder tinyurl'en.

Jeg ønsker ikke å skille meg ut, og har i likhet med alle andre også en tinyurl-funksjon her: URLSquisher. Dette er open source som man finner her: TightURL Project Page

Jeg bruker den til eget bruk, både til affiliatelenker og til lenkebygging. Kanskje det av og til er veldig greit at det ikke er helt åpenbart hvem man lenker *til*?
 
Sist redigert:

Niclas

New Member
Jeg hadde også en slik tjeneste, men ble sparket ut av webhosten etter at noen laget en kort-url til en phishing side. Nå ser jeg at den Mapdaddy bruker sjekker mot tjenester som SURBL og URIBL, men kan man stole 100% på det? (Vil ikke sparkes ut fra flere webhoster.)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg vet ikke, Niclas. Nå bruker jeg 301.no kun til eget bruk, og har ikke noen ambisjoner om å rekruttere andre brukere. Hvor "sikker" den kvalitetskontrollen er, aner jeg ikke. Den fulgte bare med kildekoden, og jeg så ingen grunn til å fjerne denne funksjonen.
 

picxx

Well-Known Member
Du kan vel ikke kvalitetssikre deg mot brukere på et slikt script vel...medmindre du manuelt går inn og banner evt url'er.
 
Topp