Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til annonsesalg

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Noen her som er drevne på annonsesalg og vil dele noen tips?

Har gjort dette litt selv på mindre skala, men skal nå kjøre på litt hardere. Har du noen generelle tips om hva slags spørsmål som alltid går igjen, hva slags informasjon jeg bør ha klar, hva kjøper forventer, hva kjøper ikke forventer, noen gode triks for å dra i land salget osv?

Msites har skrevet et flott blogginnlegg om det, men jeg kunne gjerne tenke meg noe enda dypere!

Alle tips taes i mot med takk.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Du tenker pr telefon eller face-to-face?

Min erfaring fra alt salg er at det viktigste er å "vinne kunden som venn" først. Når du har gjort det, kjøper de av deg. Klarer du ikke det, kan produktet være så bra det bare vil. Det vil si bruk den første delen av samtalen (være seg pr telefon eller face-to-face) til å prate om noe annet enn produktet du skal selge. Det ultimate er å prate om noe de interesserer seg for, være seg laksen de tok forrige uke eller yndlingsfotballaget.

Når det kommer til hva de forventer av produktet (les nettsida i dette tilfellet), er mitt inntrykk at små firma bryr seg mest om hvordan nettstedet ser ut og ikke tenker så mye på antall unike besøkende. Hos store aktører trenger du begge deler. Bra design, samt mye besøk.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hadde egentlig tenkt å holde meg unna - men, må kommentere litt.....

Vinn kunden som venn ?? Hallo - vil jeg ha flere venner så drar jeg på en bar og skåler med ukjente - vil jeg gjøre business så gjør jeg det med de som vet hvor de skal hem. Å snakke utenom når du ringer til en er bare totalt skivebom.
hvis selgeren ikke fanger meg med de to første setningene og jeg forstår hvor dette går hen så avslutter jeg rett og slett samtalen.

Å kategorisere små og store aktører blir litt feil også - husk at en liten aktør må treffe mer presist enn en stor i utgangspunktet - og kompetanse sitter ikke i størrelsen!!!
 

zapotek

Medlem
Jeg har kun erfaring med salg face-to-face, og da MYE erfaring. Skal love deg at om du begynner å bable produkt tvert du kommer inn får du ikke mye salg.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har kun erfaring med salg face-to-face, og da MYE erfaring. Skal love deg at om du begynner å bable produkt tvert du kommer inn får du ikke mye salg.

Har over 20 års erfaring med salg! På alle tenkelige måter!

Hvis du mener ditt beste tips etter å drevet med salg i lang tid er å bli venn med kunden så tipper jeg du har drevet med mye lokalsalg...

Idag er tiden til kundene presset og det ligger større press på selgerne å opptre enda mer profesjonelt og direkte på sak enn tidligere.
Man vinner kundens tillit gjennom å opptre profesjonelt og vise at man vet hva man snakker om gjennom god kommunikasjon med kunden.
 

timtim

Gründer
hehe ....husker i min ungdom som støvsugerselger at hvis man fant på en naturlig måte å berøre kunden, så var han/hun solgt ;)...men du skal være rimelig proff så det ikke blir cheesi....folk verner godt om 40cm(eller 30?)

Enig med Zapotek - salg dreier seg om tillit. Tillit får man ved å være representabel og høflig, men også med god komminikasjon. Slår aldri feil å være (oppriktig) interresert i kundens bransje/bedrift/suksess - ALLE like å prate om sin egen fortrefflighet - skryt - få kunden til å føle seg verdsatt. Ha litt basic innsikt i kundens bransje slik at du kan stille intelligente spørsmål. Forenkle produktet du skal selge mest mulig. Ikke bruk forkortelser og tekniske terminologier mer enn absolutt nødvendig. Gi kunden 2 kjøps valg - en dyr og en litt mindre dyr.

Smil - skru av mobilen - lukt diskret godt. Flørt med sekretæren eller vinn noen andre i nær arbeidsrelasjon til kunden sin tillit. (Hvis du ikke får kunden til å bestemme seg der og da er det stor sannsynlighet for at kunden rådfører seg med sine nærmeste kollegaer.)

Vel dette var mine erfaringer med "et godt salg" - er samtidig glad for at jeg slipper....
 
Sist redigert av en moderator:

Msites Ltd

Livsnyter
Ikke for å være vanskelig - men, timtim - så var det vel strengt tatt jeg som sa tillit ;)

Og, IKKE gi kunden to valg! Gjør en god behovsanalyse og kommuniser med kunden - få aksepter - selg han det riktige produkt!
Gir du han to valg er du sikker på at han finner en god grunn til å si nei!

Det er din oppgave som selger å komme fem til det riktige produkt for kunden - sammen med kunden!
 

mofu

Medlem
Er nok enig med Zapotek jeg også.. Når det gjelder mediasalg er nettverket enormt viktig.. Du har muligens stor erfaring med rimelige produkter Msites men når det gjelder å få inn mediabyråene som faste kunder som du faktisk får store salg fra eventuelt større markedssjefer, så er relasjon, relasjon, relasjon key..

Har selv over 3 års erfaring med mediasalg.. Ingen kjøper av deg om de ikke liker deg..

Men ikke misforstå.. prater du uinteressant piss, er det ingen som liker deg noe bedre av den grunn.. Om du har sosiale antenner og kan komme i en kompis-dialog og i tillegg kan faget ditt, så gjør du salg.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nettverk er noe annet enn venner! Et profesjonelt nettverk er ikke nødvendigvis ens venner - torr vi nå må skille på det som blir sagt her! Og - min erfaring er fra mediasalg - 20 år!!!

Jeg har handlet med stort sett det som kan krype og gå av type aktører på markedet... Og, folk kjøper av deg om du har det rette produktet!
Og helt klart du må være representativ - men, proffe aktører baserer seg på fakta og ikke om dere sitter i samme kaffeslabberas på fritiden!
 

timtim

Gründer
Ikke for å være vanskelig - men, timtim - så var det vel strengt tatt jeg som sa tillit ;)
Oy oy Beklager Skal vise deg mer TILLIT neste gang :eek:

Og, IKKE gi kunden to valg! Gjør en god behovsanalyse og kommuniser med kunden - få aksepter - selg han det riktige produkt!
Gir du han to valg er du sikker på at han finner en god grunn til å si nei!
hehe Sikkert riktig det og, men min erfaring er at hvis du kun har et valg står valget mellom ja eller nei. Hvis du for eksempel skal avslutte et salg og sier. "Skal vi gjøre en avtale på dette produktet da?" eller noe sånt, så blir det lettere nei - så tror jeg du har bedre sjangs hvis du avslutter med; "Skal vi lage en avtale på produkt A eller produkt B?"
Kom igjen Msites - litt enig med meg her? Vi må ikke forvirre Kenneth for mye så vi må prøve og enes om en strategi her (min selvsagt)

Det er din oppgave som selger å komme fem til det riktige produkt for kunden - sammen med kunden!
Jojo. Men kunden kan velge om han skal Grand Prix Premium Gold pakken eller om han kan nøye seg med Grand Prix Premium Silver pakken?
 

mofu

Medlem
Jeg tror egentlig at det eneste som kan enes om er at man må være fleksibel med tanke på kunden og hva som passer ens egen personlighet.. Noen kunder får du mest ut av med å befriende.. Andre kunder er kun resultatorienterte og kjøper basert på dette.. Norge er likevel et såpass lite land at om du skal lykkes i mediabransjen LØNNER det seg å være venn med de riktige folkene.. både kunder og samarbeidspartnere :) Det er ikke uten grunn at mediabaren arrangeres med stor success.. Det sosiale er viktig i relasjonsbygging.

Det er absolutt ikke å stikke under en stol at uansett hvor rasjonelle valg mennesker prøver å ta, vil de aldri bli helt rasjonelle.. Verdien til produktet man selges økes av den verdien kunden gir selgeren.

Uansett.. Msites... beklager å dra en for rask beslutning angående hva du har solgt tidligere.. Men om du totalt utelukker befriending som god salgs-strategi, så tror jeg du går glipp av veldig mye mersalg.
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil bare legge til at for min del gjelder det bare telefonsalg (jeg sitter trossalt i Australia folkens!!), men for andres del som leser tråden senere er det vel kjekt å se at dere tar med face-to-face også.

Jeg er litt interessert i det dere sier med å komme på godsiden til en eventuell kunde først. Men hvordan gjør man det uten å dra ut samtalen og kaste bort tiden på begge? Jeg for min del ville gjennomskuet det med en gang om noen ringte meg og startet samtalen med å bli kompis!
 
Topp