Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til annonsesalg

Msites Ltd

Livsnyter
@ timtim: hvis du gir kunden alternativer når du skal close har du ikke gjort jobben underveis! Ved salgssamtalens slutt skal det kun være ett alternativ og ett svaralternativ - får du NEI har du gjort noe galt underveis!

@ mofu: jeg kunne gitt deg et lengre svar på dette med venner, relasjoner etc - men, tror nok det heller blir en bloggpost hvis jeg får tid.... Men å bli venn med kunden er ikke min strategi! Business med venner er egentlig noe vi alle vil unngå!
Men, så spørs det hvordan man definerer venner - og selv om jeg etterhvert kjenner mange her inne på WF er det ingen av dem som er mine venner - de er bekjente, kollegaer etc....og det er en stor forskjell!
 

Web2000

Medlem
Det handler egentlig svært lite om du sender mail, ringer eller oppsøker kunden.
Det er hva du har å tilby som er interessant.

Strategien som jeg har fulgt i alle år er meget enkel, men også uhyre effektiv.
Du må håndplukke potensielle kunder ut ifra din egen side. Kundenes produkt må være så nært knyttet opp til siden din som overhode mulig.
Når du har funnet et f.eks 10 potensielle kunder kontakter du dem med et introduksjonstilbud de ikke kan si nei til.
F.eks 1 mnd annonsering til en fast pris (f.eks 990,- + mva)
Det er viktig at du er 110% sikker på at hvis kunden benytter seg av tilbudet så måååå han få en merverdi ut av dette.
Under kampanje perioden følger du opp kunden jevnlig, gjerne med å skifte ut bannere osv. Send han også trafikk statistikk osv.
Etter endt kampanje periode følger du kunden opp med nye og langsiktige kampanje tilbud. I og med at kunden GARANTERT har fått en positiv erfaring fra ditt introduksjonstilbud er sjangsen meget stor for at han hopper på en 3, 6 eller kanskje 12 mnd kampanje.....
 

Daniel

q(O_o)p
- Ha fokus på hva som differensierer ditt produkt i fra andre aktører sitt
- Ikke bli for teknisk
- La personen komme til ordet, ikke stress.
- Ofte en stor fordel å gi kunden en garanti eller en prøvetid
- Opptre ryddig, ikke send fra en hotmail(Obvious, men har sett det)

etc...

@ diskusjonen om venner
Virker man som en trivelig kar får man mer goodwill. Viktig å finne balansen så man ikke blir utnyttet, men har et selskap et hyggelig ansikt å koble produktet ditt til så er ikke du førstemann som forsvinner når det er nedgangstider :)
 

zapotek

Medlem
Til opplysning: Når jeg skriver at du skal vinne dem som venner der og da mener jeg ikke personlige venner som bestekompisen din. Det jeg mener er at du må vinne deres tilitt og få dem på en eller annen måte å like deg der og da. Dette må selvfølgelig gjøres på en naturlig og ikke tilgjort måte, da det fort gjennomskues. Et eksempel er telefonselgere som ringer og gjentar navnet ditt 1000 ganger i samtalen. Da lyser det igjennom.

At the end of the day er det ihvertfall sånn at om 2 firma tilbyr deg samme produkt til samme pris, så kjøper du av den selgeren du liker best. Kanskje kjøper du til og med samme produkt til litt høyere pris av den som virker mest tilittsvekkende.

Som Daniel skriver over her "La personen komme til ordet, ikke stress" er hyperviktig. Desto mer du får kunden til å snakke, og du virker oppriktig interesert i det han/hun sier, jo mer vil de like deg. Ingen liker en person som prater som et maskingevær og ikke slipper deg til.
 

Daniel

q(O_o)p
Hehe, klassiker den der med å gjenta navnet. Høres ut som dere har kjent hverandre i 50 år.

Hvis du skal skrive notater så skriv kun stikkord, det er virkelig humor å bli oppringt av selgere som du hører tydelig leser fra et ark.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Iom at jeg ikke har gjort dette så mye skal jeg innrømme at det er åpningsreplikkene og hvordan og når jeg skal fortelle hva jeg vil jeg undrer mest over. Jeg skal jo selge annonser og tenker og ringe til bedrifter jeg tror denne annonsen er relevant for. Åpner jeg med å fortelle at jeg har en nettside, åpner jeg med å fortelle at dem trenger mer markedsføring?
 

Daniel

q(O_o)p
Hei, Kenneth fra Dreyer Media som ringer - prater jeg med xx?

Jeg har i løpet av de siste xx årene drevet en nettside innenfor sjangeren xx og tar nå en ringerunde blant aktører jeg mener kan ha god nytte av å kjøre annonser på mine sider.

Et eksempel på start - rett på sak
 

peterandrej

pensjonert moderator
Da jeg jobbet med telefonsalg hadde jeg stor suksess ved å være stille... høres dumt ut, men det funket. Plutselig sa jeg ingenting. Tyst. Stille. I mer enn halvparten av tilfellene endte det med at kunden sa "ja, men da går vi for det der tilbudet ditt".

Fungerte særlig bra på gamlinger.

Men, det viktigste er å stille kunden en samling relevante og gode spørsmål slik at kunden SELV finner at han må ha produktet du selger. Såkalt Sokrates metode, for de som husker ex.phil. Å buse ut med at du har ditt og datt og at dette ditt og datt bare er såååå bra er for amatørene. Det du må gjøre er å:

- forberede spørsmål
- vite mest mulig om kunden på forhånd

vet du hva kunden trenger er det jo lett å lage spørsmål som kunden får en trigger av. Du må styre kunden i den retningen du vil, men på en måte som gjør at kunden føler at han selv har kommet opp med løsningen.

Telefonsalg er litt som å sjekke noen opp på byen. Er du full, og bare skal fortelle om hvor bra du ser ut naken - så går du hjem alene. Men, er du lur, interessert i det jenta sier, og liksom får henne til å få lyst til å bli med deg hjem, ja så er du faktisk litt som meg i mine glansdager:)

Dette er enkle prinsipper som kan overføres til alt salg. Både via blogger, epost, osv.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Peter - er ganske enig med deg i det du sier - men, selv om du kanskje vet mye om kunden på forhånd er det viktig å gjøre behovsanalysen og hente ut mest mulig info fra kunden...... er mange som feiler ved å tro de vet alt om kunden fordi de har gjort litt research!

Det viktigste er å vite mest mulig om det du selger! Og, dere selger ikke annonser på et nettsted - dere selger en målgruppe!

Hva vet dere egentlig om leseren deres???
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om man driver et lite nisje nettsted, som i mitt f.eks Kroatia reisesiden min. Vil dere påstå en dypgående og detaljert demografi av brukerene er viktig da? Det fleste som kommer til siden vil jo være interessert i reise, men unntak av de få som skriver en rapport om Kroatia på ungdomsskolen.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Om man driver et lite nisje nettsted, som i mitt f.eks Kroatia reisesiden min. Vil dere påstå en dypgående og detaljert demografi av brukerene er viktig da? Det fleste som kommer til siden vil jo være interessert i reise, men unntak av de få som skriver en rapport om Kroatia på ungdomsskolen.

Dette er hva du tror! Du vet ingenting om hvem som leser siden din før du har tatt den undersøkelsen - du vet bare hvem du gjerne vil nå!
Du vet heller ikke om de som leser siden din skal ut og reise - eller om de kun "vindusshopper" eller er dagdrømmere!
Du vet ikke om det er "sydenturistene" eller om det er "eventyrerne" som er dine lesere.
Ved å finne ut mest mulig om dine lesere har du et ti ganger så godt produkt å tilby dine annonsører!
 

mofu

Medlem
Backer opp msites i at kunnskap om brukerne øker verdien på den ekstremt :) En skikkelig brukerundersøkelse er ikke bare verdifult overfor annonsører, men du lærer som regel ganske mye selv også :)
 
Topp