Kjapp og trygg hosting for Wordpress

trenger bra proffkamera

Santo

Active Member
Det er jo noe her:
Nikon D300 - komplett pakke - FINN Torget
Canon EOS 5D, ca 1500 bilder med masse utstyr - FINN Torget

Evt. vil jeg heller kjøpe nytt hvis jeg ikke får noe som er lite brukt.

Jeg har også D300, men som det ble nevnt så husk at når du kommer opp på slike proffkamera så har du hverken en "vanlig autofunksjon" eller scenevalg, slik som sport, landskap, osv. Så du må derfor kunne håndtere kameraet manuelt, og på D300 er det maaange knapper og innstillinger... Terskelen for å føle deg helt komfortabel med et slikt kamera er derfor ganske høy.

D300 er også ganske stort og tungt, ihvertfall om du i tillegg setter på batterigrepet...

Men må du ha speilrefleks da? Jeg tror du ville komme langt med et Canon Powershot G12 som ofte omtales som proffenes/fotografenes kompaktkamera.

I G12 har forøvrig Canon hoppet av megapikselracet (som i de fleste tilfeller er helt på jordet høyt på mange kameraer) og heller fokusert på bildekvalitet.

Jeg har G11, som også fikk rosende omtale, men nå er det G12 som gjelder.

Canon PowerShot G12 - Digitale Kompaktkameraer - Canon Norge
Canon slår tilbake med PowerShot G12 | Digitalkamera, Digitalvideo, Kameraer og fotografi
Canon PowerShot G12 - Lyd og Bilde
Canon PowerShot G12 - Digitalt kompaktkamera - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det store spørsmålet er egentlig først og fremst: Hva du har av erfaring Tonny? Har du noe utstyr fra før, og hva slags bilder er det du tar/skal ta? For både 7D og 5D2 har sine fordeler og ulemper, og er egentlig først og fremst veldig forskjellige kameraer, begge fordømt gode kameraer, men med ganske forskjellige bruksområder for de som skal ha den best mulige løsningen. Og ikke minst - selv om prisforskjellen på husene ikke er så stor, så vil du trenge MYE dyrere optikk og tilbehør til 5D2'et for å få skikkelig uttelling (og til dels i det hele tatt bilder der fullformatet i det hele tatt gir mening - se f.ex. http://philipbloom.co.uk/wp-content/uploads/2009/09/apsc.jpg - dette er et EF-S objektiv på et fullformat-kamera). Jeg vil gjette på at du kjapt vil måtte blåse det dobbelte på utstyr for å få tilsvarende resultater, hvis du ikke har nok peil til å virkelig utnytte det lille ekstra et fullformatkamera gir.

...og i og med at du ikke vet hva et fullformatkamera er, så vil jeg egentlig tro at du ikke har kjempemasse erfaring med speilrefleks? Da tror jeg du vil kaste veldig mye penger ut av vinduet ved å kjøpe alt for dyrt utstyr uten å helt vite hva du trenger og hva som gir hvilke resultater.

For all del, blås 50-100k på hus, optikk og studiolys, så vil du få teknisk bedre bilder, men hvis du ikke vet hva du gjør vil du fremdeles bare være en amatør med dyrt utstyr. Da ville du sannsynligvis fått mye bedre resultater ved å kjøpe billigere utstyr, og heller bruke litt penger på noen kurs og workshops, og heller oppgradere når du merker at kameraet begynner å bli flaskehalsen (hvilket sannsynligvis vil være noen år til hvis du kjøper et semipro/prosumer/entusiast-kamera).

Men helt ærlig tror jeg ikke dette engang er rett forum å spørre i - spør heller litt på foto.no, og les litt sammenlikninger og tester.

(Og for den saks skyld - hvis du skal kjøpe superpro (og du har alt for mye penger du vil kaste ut av vinduet hvis du ikke er superpro selv også) så bør du i alle fall gå for et 1DmkIV: Canon EOS 1D Mark IV Hus Flaggskipet som setter nye standarder - Fotovideo 3.0 . 5D2 er fint det, men 1D'et er kongen på haugen.)

Her er noe nyttig lesing, men spør litt på foto.no:
Fullformat eller redusert sensorstørrelse - Akam.no
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
G12 som hyperion nevner er forresten et fordømt godt kamera, jeg har brukt en tidligere variant i serien ganske mye, og det er et knall kamera! Evt kan et fourthirds-kamera være et godt alternativ, da har du også mulighet til å bytte optikk, og huset blir utrolig mye mindre. Jeg kommer til å kjøpe et eller annet i denne duren ganske snart, både fordi dama gjerne vil ha noe litt mindre og enklere enn 60D'et mitt, og fordi jeg også syns det hadde vært greit å ha et lite ekstrakamera til mer snapshot-situasjoner.

Når det kommer til canon vs nikon - prøv å få testa begge to litt. De har litt forskjellig menyoppbygging, og husene er litt forskjellige, men i samme prisklasse gir de egentlig veldig lik kvalitet. Test hvilket du liker menyene best på, og hvilket som ligger best i hendene dine. For noen er det nikon, for andre er det canon. Selv foretrekker jeg canon, siden jeg har brukt canon i 15 år, og dermed er så innarbeida med menyene deres. Med et canon kan jeg levere resultater tett opp mot pro-nivå, men med et nikon føler jeg meg skikkelig amatør og finner knapt fram i det hele tatt :)
 

Ole Avranden

utvandret
Når du sier "proffkamera" tolker jeg det som et kamera du kan "ta gode bilder med". Å gå for toppmodellene vil bare være frustrerende når du ikke har nok kunnskap til å utnytte dem, så gå for "prosumer"-modellene (mellom 7-15 000). Du vil neppe trenge noe bedre før du eventuelt begynner fulltid som fotograf.

Kjøp objektiver som dekker spekteret fra f.eks 17 mm vidvinkel til 300 mm tele, men ikke kjøp ett objektiv som dekker hele området. Kjøper du ett som dekker for stort område går det enten ut over bildekvaliteten eller lysstyrken - eller enda verre, begge deler.

Canon eller Nikon - det er smak og behag. Jeg liker Canon, og har brukt det i alle år, men det betyr ikke at du vil like det. - Så gjør som Atomet sier, gå og prøv kameraene selv. Kvalitetsmessig og teknisk sett er det ikke stor forskjell mellom de to merkene og utvalget i objektiver og blitser er omtrent det samme.

Når du har valgt kamera, så er det bare å komme deg på kurs, melde deg inn i den lokale fotoklubben og trene. Mye!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo noe her:
Nikon D300 - komplett pakke - FINN Torget
Canon EOS 5D, ca 1500 bilder med masse utstyr - FINN Torget

Evt. vil jeg heller kjøpe nytt hvis jeg ikke får noe som er lite brukt.

NB!!!!

Tonny - det der er den første modellen av 5D, bare så du er klar over det. Det vi har snakka om her nå er 5D mark II (aka 5D2/5DII), men et pent brukt 5D av "førstegenerasjon" er også et veldig bra kamera, selv om det ikke er i nærheten av mk 2. Sannsynligvis er nåværende prosumer/semipro-varianter bedre enn førstegenerasjons 5D, uten at jeg har sett noen spesielle sammenlikninger.
 

picxx

Well-Known Member
Lite tips fra egen erfaring....er du ikke annet enn en "glad amatør" er det bare tull å kaste bort en masse penger på et "superbra" kamera du trenger 1/2 år for å komme deg gjennom bruksanvisningen til, med termer og uttrykk du ikke skjønnert et kvidder av.

Gjorde den bommerten selv for en del år siden og invisterte i et meeeget dyrt kamera.
Selvsagt ble det stående på standardinnstillintger (og litt testing av andre, som bare ble sorgen) nesten uansett hva jeg tok bilder av så kvaliteten var faktisk ikke noe å rope hurra for....altså, resultatet....kameraet i seg selv var sikkert steike godt hadde man kunne brukt det.

Enden på visa ble at kameraet gikk til kona (som er litt over middels intressert i foto) og jeg kjøpte inn et kompaktkamera til rundt 1500.- hvor bildene som kom ut faktisk ble mye bedre enn med det svindyre kameraet jeg først kjøpte.

Nå vet ikke jeg hvor intressert du er i foto, men å betale 10.000 ekstra for en masse funksjoner man aldri bruker synes jeg er bortkastet. Ang. optikk brukes mye av den samme optikken i små kompaktkamera som i de store og sviiindyre kameraene.
(Zeiss brukes f.eks. i mange billigkamera)
 

eplebiten

Medlem
Ang. optikk brukes mye av den samme optikken i små kompaktkamera som i de store og sviiindyre kameraene.
(Zeiss brukes f.eks. i mange billigkamera)

Riktignok brukes det optikk fra Zeiss i mange PS-kameraer (Point & Shoot), men disse kan ikke sammenlignes med optikk for speilrefleks. Tilsvarende med Nikkor-optikk (Nikon). Optikken i et PS-kamera kan for eksempel ikke sammenlignes med Nikkor 24-70mm, 70-200mm eller forsåvidt 50mm f/1,4.

Hvem som har laget optikken sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten på optikken.
 

picxx

Well-Known Member
Hvem som har laget optikken sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten på optikken.

Selvsagt sier det noe om kvaliteten, men sett utifra de forutsetninger som foreligger.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja. Både canon og nikon lager f.ex. både billige drittlinser, og virkelige topplinser, og samme med zeiss.

Jeg har tatt flotte bilder med det aller billigste DSLR'et til canon (1000D), men da med fastoptikk, som jeg generelt sverger til. Støymengdene er i alle fall så små når du holder deg på fornuftige isotall at det ikke er noe å snakke om på de aller fleste nyere speilreflekskameraer. De virkelig store forskjellene når du går oppover på de dyrere variantene er egentlig hvor raskt du kan ta større mengder bilder, og støymengde på høyere isotall. Høy iso trenger man egentlig stort sett bare i nyhets- og sportsituasjoner, og i de settingene er det heller ikke så farlig om det er litt støy.

Til "vanlige" bilder innendørs vil jeg heller anbefale et godt fastobjektiv enn høy iso. F.ex. funker både Sigmas 30mm F/1,4 og canons 50mm F/1,4 flott ned i ganske lite lys innendørs uten å trenge blitz. Begge disse er også gode portrettlinser og gode allroundlinser, men 30mm'ern er det jeg bruker suverent mest. Til f.ex. bryllupsbruk kan canons 85mm F/1,8 være kjekt til å få med seg selve vielsen. Alle disse tre gir også en helt fantastisk bokeh!
 

picxx

Well-Known Member
FYI: Det dyrese solgte bildet i 2010 (ble solgt for nesten 3 mill kroner) ble faktisk tatt av et japansk yashika... hverken av et proff nikon eller canon kamera ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
De virkelig store forskjellene når du går oppover på de dyrere variantene er egentlig hvor raskt du kan ta større mengder bilder, og støymengde på høyere isotall. Høy iso trenger man egentlig stort sett bare i nyhets- og sportsituasjoner, og i de settingene er det heller ikke så farlig om det er litt støy.

Jeg stiller litt spørsmålstegn ved dine konklusjoner her.

Når det kommer til hurtighet, så er ikke dette proporsjonalt med pris. Å konkludere med det blir litt feil.

Støymengden på høyere iso handler jo om fullformat eller ikke fullformat, og derfor anbefaler jeg fullformat.

At man trenger høy iso kun i nyhets eller sportssituasjoner vil jeg si at viser at det er mangel på kunnskaper om fotografering. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen proff, men høy iso kan man trenge i ganske mange andre sammenhenger også.
Høy iso bruker man i dårlig lys - uansett situasjon. Er det bevegelse, bruker man høyere iso og kortere lukkertid enn man ville gjort på f.eks et stilleben.

Å si at det ikke er så farlig med støy på nyhets eller sportsbilder synes jeg faller på sin egen urimelighet. En fotograf er alltid på jakt etter det beste snittet med den beste kvaliteten.

@Tonny: hvis du ikke er avhengig av et hurtig kamera (dvs ta bilder av hurtigbevegende objekter) så vil jeg si at canons 5D sammen med noen Sigma objektiver vil være "Best buy" for deg. Kjøp et Sigma 70-200mm f2.8 og et vidvinkelobjektiv eller to (gjerne et vidvinkel zoom) så er du godt dekket til de fleste situasjoner.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte her, og om jeg skal le eller gråte, jeg tror jeg aldri har sett så mye sprøyt.

Du argumenterer for å kjøpe et 5D2 (regner med at du mener mark 2 ut fra prisen ihvertfall) til 14000 fordi det er best mulig bilde, og sier at "best buy" for Tonny vil være dette sammen med en haug sigma-linser, bl.a. et sigma 70-200 f/2.8... Har du hørt om "svakeste ledd" før? Skal det være meningsfylt å kjøpe et 5D2 bør du absolutt også ha glass i samme klasse, og da er sigma totalt underlegen L-serien til Canon, og den koster flesk. Er det noe du merker kjempeforskjell på, så er det et billig objektiv og et dyrere objektiv, DET kan jeg love deg! (du finner også mye sammenlikninger av den slags på nett, men skal du ha f.ex. et ganske kraftig teleobjektiv med topp kvalitet, så ville jeg ha sett på canons 200mm f/2,8L II

For den saks skyld har også 50D mindre støy på et gitt isonivå enn 7D, så hvis det bare er stillbilder som er viktig er ihvertfall det et bedre valg. Jeg vet ikke hvordan det er med 60D, men for 50D vs 7D vs 5D kan du se eksempler her Canon EOS 7D review: High ISO RAW Noise results, Canon 7D vs 50D vs 5D Mark II vs Nikon D300s | Cameralabs

Så, over til noen av de andre påstandene dine:

1: Nei, støymengden på et gitt isonivå handler om veldig mye mer enn fullformat vs ikke fullformat.

2: Jeg har aldri sagt at hurtighet er proporsjonalt med pris. Les på nytt.

3: Høy iso bruker man absolutt ikke uansett hvis det er lite lys nei, og å påstå noe sånt - DET viser virkelig mangel på kunnskaper om fotografering. Legg merke til at det er stor forskjell på "høyere" iso, og "høy" iso. Generelt bruker man så lav iso som er mulig for å fange et bilde slik man ønsker det, men hva som er den beste kombinasjonen av iso, lukkertid, og blenderåpning kommer helt an på situasjonen, hva man skal ta bilde av og hva man vil med bildet.

Ang. støynivået for nyhets- og sportsbilder: Nyheter skjer ikke bare når det er lyst, de skjer ikke alltid når det er nærme nok til at selv den sterkeste bærbare blitzen vil være mye hjelp, eller for den saks skyld at det i det hele tatt er lov/smart å bruke blitz, og for nyheter er vanligvis situasjonen viktigere enn at bildet er teknisk perfekt. For sport gjelder mye av det samme, selv om det naturligvis for det meste er bedre lys.

Se f.ex. her: Scanpix | Forhåndsvisning - hva er viktigst? å fange situasjonen, eller å få et støyfritt resultat?

Selvsagt er man ute etter det beste mulige bildet (hvorfor du blander inn utsnitt når vi snakker om iso og støy her lurer jeg veldig på?), men både argumentene dine og konklusjonen/anbefalingen din er rett og slett idiotisk. Jeg begynner virkelig å få følelsen av at du er en av de som bare har brukt masse penger på utstyr, uten å egentlig ha peil på foto.

Tonny: Spør heller om dette i forumet på foto.no, der vil du få mye bedre råd enn her.

Selv mener jeg det er ren idioti å kjøpe utstyr til 40-50.000 kr som førstegangskjøp (såpass må du ihvertfall regne med hvis du skal ha et 5D2 og et lite utvalg objektiver som ikke kaster bort kvaliteten 5D2'et gir). Skal det være vits i å kjøpe toppkvalitet på ett punkt, så bør du kjøre det over hele linja. Da er det smartere å kjøpe et litt billigere kamera og bruke mer penger på objektivene, det vil du merke større forskjell på, og kjøper du objektiver som er beregnet på fullformat kan du også beholde objektivene hvis du får lyst til å oppgradere huset etterhvert.

Nå tror jeg ikke jeg gidder å si noe mer her, jeg blir bare irritert av alt sjøsprøytet fra kaptein snabeltann her...
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Ja, jeg har bare brukt masse penger på fotoutstyr uten å vite noe om foto og så tar jeg foto kun i familieselskapene jeg flyr i hver helg......

Det er nok ikke så mye sprøyt jeg kommer med her, men heller du som har behov for å slå ihjel mine anbefalinger fordi du er uenig med meg. Du skal selvfølgelig få lov til å være uenig, men hold deg for god til å gå på person og ikke sak.

Jeg står for mine anbefalinger i forhold til det lille vi har fått fra Tonny på han sine behov. Og hvorfor du begynner å blande 7D inn i dette har jeg ingen anelse om.....

Jeg har anbefalte Tonny 5D og et 70-200 objektiv.... At det holder med et Sigma kan eg gå god for, men som med alt annet er det selvfølgelig noen små fordeler med å gå for et dyrere Canon objektiv. Men, spørsmålet må jo være om det er de 10.000 mere verdt.

Litt artig at du også anbefalte et Sigma objektiv da....
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg anbefalte et sigmaobjektiv fordi canon såvidt jeg vet ikke har noe 30mm F/1,4-objektiv, og jeg ville ha et lyssterkt normal/portrettobjektiv, som var videre enn 50mm, og fordi dette faktisk er et godt objektiv i en medium-prisklasse, som var det jeg egentlig anbefalte for Tonny å holde seg i.

MEN - når du argumenterer for å kjøpe et 5D2 på grunn av bildekvaliteten, så er det ren idioti å bruke billigløsninger på objektiv, for da mister du det du betaler ekstra for å få på kameraet! Det spiller ingen rolle hvor lite støy bildebrikka til 5D2'et skaper, når linsene lyset skal gjennom først er i en mye lavere klasse!

Jeg har forøvrig også hatt et sigma 70-200 "macro" II selv, og var alt annet enn imponert, primært pga dårlig autofokus og rett og slett litt uskarpt når autofokusen endelig klarte å bestemme seg. Så fikk jeg låne et fast canon 200mm 2,8 L-objektiv fra en kompis, og det var en helt annen verden. Det er også mye mindre og lettere, noe som heller ikke er akkurat negativt.

Seriøst - hvis du tar mye sportsbilder, som jeg oppfatter det som at du gjør, ditch sigma 70-200'et, og sats på et av canons varianter, f.ex. Canon EF 200mm F2.8L II USM Viktig: Nordisk Utgave / Nordisk Garanti - Fotovideo 3.0 hvis du klarer deg uten zoomen, eller Canon EF 70-200mm F2.8 L USM Norsk utgave - Fotovideo 3.0 hvis du klarer deg uten IS'en - begge disse er vanvittig mye bedre enn sigmaet du anbefaler.

Her er en omtale av canons 70-200 2,8 L Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM Lens Review og en av sigmaet Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II Macro Lens Review - les ihvertfall den om Sigmaet, så skjønner du hvorfor jeg mener at den "best buy"-pakka du anbefaler er meningsløs.
 
Topp