Kjapp og trygg hosting for Wordpress

trenger bra proffkamera

TorsteinO

Art Director & grunder
Autofokus er vel bra, men egentlig tror jeg at jeg kommer til å bruke mye manuell fokus. Må eksperimentere litt.

Men kan det jeg har kjøpt kalles et makroobjektiv? Du tenker på det Canon EF 100mm F2.8 L ikke sant?

Ja, det er det 100mm makroobjektivet jeg snakker om, det du allerede har kjøpt er ikke noe makroobektiv nei :) hvis du ser på det 100mm'et du funderer på, så ser du dette:

Bildegjengivelse i naturlig størrelse (1:1)
Dette er det som kalles ekte makro, og det betyr at når du går så nærme som mulig, så vil det du tar bilde av være like stort på CCD-brikka som det er i virkeligheten. Og det vil si at en mygg f.ex. kan bli fordømt stor på veggen når man har 18mpx til rådighet :D

ang. manuell vs autofokus - autofokus er digg, men manuell er fint i enkelte situasjoner. Men - jeg har også et par... hm, tre-fire er det vel egentlig... objektiver som bare har manuell fokus, f.ex. en litt snodig sak som kalles en lensbaby, og noe av problemet med disse er at det ofte kan være vanskelig å se om du har truffet 100% med manuell fokus når man bare har vanlig viewfinder.

Riktignok - så lenge du bruker litt mer normale objektiver, så funker det vel ganske likt på alle canonkameraer, og sikkert noe liknende på nikon, når du bruker manuell fokus: Trykk avtrekkeren halvveis ned, og hold den der mens du fokuserer, da blinker det valgte fokuspunktet rødt når du har fokus der. Dette funker helt fint så lenge det er nok lys osv (samme begrensinger som autofokusen generelt) men til mange situasjoner er autofokus gull verdt, og for det aller meste er det bare utrolig praktisk. Men for all del - manuell fokus er kos til en del ting :)

Menneh, jeg vokste jo opp med yashicaet og pentax mx'et til faren min (jeg har fått låne det siste på ubestemt tid, utrolig moro å bruke! yashicaet er dessverre borte :(), og dermed savner jeg veldig en sånn en: Focusing screen - Wikipedia, the free encyclopedia - denne husker sikkert du også fra gamledager, og man får kjøpt sånne for de fleste kameraer, så jeg har tenkt å kjøpe en for å gjøre det greiere å bruke manuell fokus.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vil utvilsomt si ja. Kjøpte batterigrep til mitt D40 da jeg hadde det og har det nå på D300 og jeg ville ikke vært uten. Jeg har nok over middels store/tykke hender og holder kameraet mye bedre med batterigrep. Andre store fordeler er jo at kameraet blir litt tyngre (jeg syntes det er en fordel) slik at det blir lettere å holde det stødig, du får dobbelt så mye batteritid, det er mye mer behagelig å ta bilder i portrett-modus siden du har egen knapp for dette på grepet og på mitt Nikon-kamera kan jeg også ta 8 bilder pr sekund med batteripakken kontra 6 som er standard.

Alle har selvfølgelig forskjellige behov og preferanser, men jeg ville ikke vært foruten batteripakken.

Gratulerer med nytt kamera forresten! :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du syns hendene dine er for store i forhold til kameraet, så får man gjerne bedre grep med et sånt, i tillegg får man naturligvis masse ekstra batterikapasitet.

Et par-tre andre ting:
En veldig liten og enkel ting, men som er gull verdt, er rett og slett en sånn liten festestropp til linsedekslene. Mente de hadde det på dealextreme også før, men nå finner jeg den ikke igjen, hos fotovideo koster den naturligvis 10x så mye, men den er nå utrolig digg å ha, så man ikke mister/glemmer linsedekselet.

En god kameraveske

Ekstra batteri, enten du kjøper batterigrep eller bare et vanlig batteri

ekstern blitz, og gjerne en liten softbox (selv en ganske liten en vil gjøre kjempeforskjell) og enten en liten trådløs eller ledningbasert utløser til denne. Ledningbasert er billig og 100% bankers at funker, mens trådløs finnes i både billigversjoner fra dealextreme, som gjerne har litt kortere rekkevidde, og opp til pocket wizards, som er dyre, men vanvittig gode.

en eller annen form for stativ

evt en fjernutløser til selve kameraet også, enten med ledning eller trådløs
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ang. Akam.no - Prisguide - Canon BG-E5
Blir det lettere å håndtere kameraet med et slikt?

Kameraet blir tyngre og større. Til syvende og sist kommer det an på hvor tungt totaltyngden blir. Har du på litt større objektiver så kan kamerat fort bli så tungt at det er vanskelig å holde det 100% rolig for frihånd.

Tror du bare skal prøve deg frem. Jeg tror du sjelden kommer til å ha behov for den ekstra batterikapasiteten. Så hvis det er derfor du vil kjøpe det skal du forsøke deg litt uten først.

Selv skyter jeg 3-4 håndballkamper på ett batteri!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
siden du sier at det tar på høyrehånda, du holder vel kameraet med begge hendene, tonny? speilreflekskameraer er såpass tunge, spesielt hvis man bruker et litt større objektiv i tillegg, at det er ganske viktig for å få god stabilitiet. Her fant jeg en liten guide som ser god ut: Light Stalking » Do You Look Like an Amateur When You Hold Your SLR? - legg merke til at du også får veldig mye ekstra støtte og stabilitet av å legge kameraet inntil øyet.

En god måte for å fange de rette øyeblikkene er også å bruke kameraet som om du skulle filme, altså at du har kameraet på øyet hele tiden, og følger objektet bortover så mye som mulig uten å ta bort kameraet fra øyet.
 
Topp