Kjapp og trygg hosting for Wordpress

trenger bra proffkamera

Msites Ltd

Livsnyter
Ikke bli uvenner pga meg da folkens :)

Allegretto, de bildene der har ikke den dybden i farger eller skarpheten jeg leter etter. Men det er mulig det ikke er kameraet sin feil?

Jeg skal på en fotobutukk i dag og sjekke hvordan de forskj. kameraene ligger i hånden, så får jeg ihvertfall den biten ut av verden.

Jeg er ikke uvenn med noen :) Jeg tåler å diskutere sak uten å bli personlig, så ikke noe problem for meg.....

Lykke til med fotokjøpet!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jag har presis köpt mig en blitz eftersom min innebygda blitz har gått sönder. Tänkte at min S5 Powershot var alldeles for bra till att bytast ur och blitzen kan jag ju ta med till nästa kamera.
De som ser på när jag tar bilder tycks nog att jag är proff när jag påmonterar blitzen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har faktisk ikke fått med meg at de har sluppet 600D, men bare for å ha sagt det - at det er i "tresifra"-serien til canon vil si at det er byggekvalitet, skuddhastighet osv et godt hakk under to- og en-sifra, og det blir litt rart å sammenlikne et "entry-level" mot et virkelig proffkamera som 5D2 (Canon 600D vs 5D Mark II - feil link fra allegretto over, han linka til 600d vs 5D - ikke 5D2). Det hadde vært mer meningsfylt å sammenlikne 600D vs 60D.

Derimot tror jeg nok bildekvaliteten kommer til å være helt fin, jeg tror nok det er et veldig godt kamera å starte med, og det er også bra å se at du går for noe annet enn standardobjektivet!

Objektivet: Blenderåpning på 2,8 er bra til å være et zoomobjektiv, og vil si at du kan ta bilder ned i relativt lite lys uten blitz eller voldsomt høy ISO, spesielt kombinert med IS'en. Ser og at folk har mye pent å si om objektivet, blant annet skal det være veldig skarpt, og det sammen med stor blender er en bra kombinasjon, kan rett og slett se ut til å være et skikkelig godt allround-objektiv :)

Fant litt ting på flickr som er tatt med det objektivet, bl.a. dette IMG_2282A_900 | Flickr - Photo Sharing! som er tatt med samme objektiv og 40D, som er modellen før mitt (altså i "semipro/prosumer/entusiast"-klassen). Her er tråden jeg fant det i - Flickr: Discussing Bokeh with Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM in Bokeh: Smooth & Silky - masse flott!

Skal forresten få ut fingern og få lagt ut noen bilder :)
 
Sist redigert:

eplebiten

Medlem
Tror nok at du vil bli fornøyd med kameraet, Tonny. Du har valgt et passende objektiv. Hvis du ikke har så mye erfaring med å fotografere kan jeg anbefale boken "Understanding Exposure" av Bryan Peterson. Dette er en god bok som forklarer eksponering. Ellers kan Scott Kelby´s bok "Digital Photography"/"Digital Fotografi", finnes nemlig også i norsk oversettelse, være en bok som kan vurderes. Kelby forklarer det grunnleggende innen fotografi ganske enkelt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Da er kamera i hus og jeg er imponert. Ikke fått testet det i dagslys enda, men med manuell zoom og fokus og uten blitz blir det veldig bra i halvmørke også. Og knallskarpe bilder. Dette blir gøy, må kjøpe stativ også + ei linse som er bedre på helt nærbilder, vurderer denne: Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM med Hybrid IS - Fotovideo 3.0 . Hva tror dere?

Poster litt bilder etterhvert, men ikke forvent all verden, det forrige kameraet jeg eide ble borte i et flyttelass i 1985 :D
 

Dag Frogner

Supermedlem
Et tips fra en annen amatør ang bøker: hvis du vil vite hvordan du stiller inn kameraet og lyssetter for å ta bilder av produkter, hvordan du lyssetter på en enkel måte når du tar portrettbilder osv osv, kjøper du "Boken om digital fotografering" bind 1,2 og 3 av Scott Kelby. Hvis du vil lære mer om hva som faktisk skjer når du gjør forandringer i kameraets innstillinger, hvordan speilrefleks er bygget opp, og generelt et dypere dykk inn fotoverdenen, kjøper du "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft. Denne er meget godt skrevet og gir deg masse nytting info. Søk på google etter fotobøker så vil du se den blir anbefalt igjen og igjen. Jeg har alle bøkene og de er ale gode til sitt bruk. :)
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror nok det er et bra objektiv det der også Tonny, har gått og sikla litt på det selv, men det har gått med litt vel mye cash til utstyr til veslefrøkna her i det siste, så jeg har utsatt det litt, men nå ser det ut til å både bli en veldig bra måned jobbmessig så kanskje det blir litt leketøy til pappa :D

Forøvrig bør det der også funke veldig bra som portrettobjektiv, bare du har mulighet til å gå litt lengre unna siden det jo vil bli litt trangt. Det eneste minuset med å bruke makroobjektiver som dette til f.ex. portretter og diverse annet er vel at de generelt er litt treigere på autofokus, siden de egentlig er mer optimalisert for å brukes på veldig nært hold.

Forøvrig finner du en del bra tips til objektiver hos akam.no :)
 
Topp