Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Uføretrygdet NUF-eier

zapotek

Medlem
Hei
Siden jeg er i samme situasjon selv så er jeg nysgjerrig på hvordan det går med "nuf" firmaet og om du har fått til noe?

Står i fare for å bli 100% uføretrygdet, men med min kreative hjerne jobber konstant med ideer dvs webprodukter. Hadde vært artig å vite om det fins fremtidsutsikter for de som ikke kan jobbe normalt og følge vanlige tider. Hadde jo vært artig å kunne bidra med f.eks et NUF firma, man kunne selv fått eventuell kapitalinntekt og staten hadde fått noen ekstra skattekroner hvis firmaet er en suksess.

Ønsker å starte en idebasert bedrift, hvor andre bedrifter gir provisjon fra tjenesten man har hjulpet de i gang med. Man er en ideskaper, rådgiver og retningstyrer, dvs i min situasjon kan jeg bruke min kreativitet til å komme med grunnide og deretter veileder/rådgiver ettersom firmaet utvikler ideen. Har nå et x antall ideer som trenger de riktige samarbeidspartnere. Akkurat nå, er hendene mine bundet siden jeg er avhengig av min inntekt fra NAV :)

Vil gjerne hvordan det går med entreprenøren som startet denne tråden også:)

Hvorfor skal en person som er i stand til å drive sitt eget firma få uføretrygd?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Uføretrygd er i utgangspunktet ment som en inntektssikring for personer som ikke kan delta i arbeidslivet pga sykdom eller skade av alvorlig art. Uføretrygd tildeles kun personer som helt åpenbart aldri vil kunne delta som yrkesaktiv. Det er altså ikke tilstrekkelig å ha brukket benet - sykdommen eller skaden må være permanent og av et visst omfang.

Som en hovedregel skal man ikke ha inntekter som overstiger det beløpet man får i uføretrygd. Har man det gjennom f.eks kapitalinntekter vil grunnlaget for inntektssikring ikke være tilstede, og uføretrygd vil i et slikt tilfelle være unødvendig (og upraktisk for personen det gjelder).

Man trenger ikke å være sengeliggende for å være 100% ufør. Det er helt vanlig at personer med en uføregrad på 100% deltar i f.eks organisasjonslivet gjennom ulike honorerte verv, eller deltar i ulike forefallende honorerte aktiviteter i f.eks borettslaget. For å slippe en himla papirmølle for slike små inntekter har man derfor dette berømmelige fribeløpet på 1G som man kan tjene i tillegg til uføretrygden.

Men som alltid i slike saker vil det være individuelle planer for hver enkelt. Derfor MÅ man (og man har plikt til) underrette NAV dersom man får f.eks kapitalinntekter eller dersom en annen situasjon oppstår som kan ha betydning for den økonomiske støtten fra NAV. Siden det krever individuell oppfølging kan ingen andre enn NAV faktisk svare på hva som skjer dersom man f.eks starter et NUF eller gjør andre ting som kan gi inntekter på sikt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hmmm... den der må vel ha blitt litt feil? Ellers hadde det jo blitt veldig bakvendt...

Det må vel være noe ala 100% - uførhetsgrad = max stillingsgrad?

Mulig jeg var litt for rask - jeg ser at setningen ikke var bra. Faktisk så lite bra at jeg er usikker på hva jeg mente.
 

adeneo

Medlem
Som en hovedregel skal man ikke ha inntekter som overstiger det beløpet man får i uføretrygd. Har man det gjennom f.eks kapitalinntekter vil grunnlaget for inntektssikring ikke være tilstede, og uføretrygd vil i et slikt tilfelle være unødvendig (og upraktisk for personen det gjelder).

Dette er feil, det fremgår av folketrygdlovens kapittel 12 at formålet med uførepensjon er å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne eller arbeidsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.
Normalt må inntekts eller arbeidsevnen være nedsatt med minst halvparten, men det finnes unntak, for eksempel ved yrkesskade.

Blir du innvilget gradert uførepensjon, for eksempel 50%, vil du i tillegg til uførepensjonen kunne ha en arbeidsinntekt inntil halvparten av den normalinntekt du hadde på uføretidspunktet.
Blir du for eksempel innvilget 80% uførepensjon, kan du ha arbeidsinntekt på 20% av tidligere inntekt ved siden av uførepensjonen.

Når det er gått ett år siden du fikk innvilget eller endret din uførepensjon, kan du ha en årlig pensjonsgivende inntekt ved siden av uførepensjonen på opptil grunnbeløpet.
Både når du har gradert og hel uførepensjon, kan du tjene dette beløpet ved siden av pensjonen.
Dette betyr at dersom du tjente 500 000 før du ble ufør, og har en uføregrad på 50%, kan du første året ha en arbeidsinntekt på 250 000 ved siden av trygden, og det andre året ha en arbeidsinntekt på 250 000 pluss ett grunnbeløp ved siden av uføretrygden.

Du kan i tillegg ha ubegrenset med kapitalinntekter ved siden av uførepensjonen. Eksempel på slike inntekter er renteinntekter, avkastning av aksjer, leieinntekt osv.

Det finnes ingen begrensinger på kapitalinntekt ettersom dette ikke er arbeidsinntekt og ikke stammer fra faktisk arbeid.
Det ville være feil dersom man ble trukket i trygden på grunn av avkastning fra utleie av eiendom eller avkastning fra eie av aksjer, og det er derfor kun arbeidsinntekt som teller, sånn bortsett fra dersom man er eier av eget selskap, eller har en ledende posisjon i et selskap, og tilgodeser seg selv med kapitalinntekter som ellers kunne vært tatt ut som lønnsinntekt for å omgå regelverket, da kan man få nedsatt/miste trygden etter en skjønnsvurdering fra trygdeverket.

Alle har rett på uføretrygd, gitt visse forutsetninger om alder, botid osv. også millionærer, slik at det er ingen tak på formue eller kapitalinntekt, men igjen kun faktisk arbeid.

Normalt kan man arbeide mer enn uføregraden tilsier, for eksempel dersom man er svekket slik at man trenger lengre tid på arbeidsoppgavene, og man for eksempel er tilstått en uføregrad på 50%, men er på jobb 70% av normal arbeidstid for å utføre de samme arbeidsoppgavene, og heller ikke har mer enn uføregraden skulle tilsi i arbeidsinntekt.
Igjen så gjelder noe skjønn, og som Peter Andre nevner individuelle handlingsplaner, slik at dette systemet ikke er tiltenkt at man skal kunne jobbe 100% i eget selskap uten å ta ut lønn samtidig som man hever 100% uføretrygd.

De fleste forstår godt hvor grensene går, men noen velger fortsatt å utnytte systemet, og generelt sett vil det være svindel å motta full uførepensjon for så å starte eget firma hvor man er tilnærmet full jobb. Da kunne man like gjerne gjort samme arbeid andre steder, og har i utgangspunktet ikke krav på uføretrygd.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er feil, det fremgår av folketrygdlovens kapittel 12 at formålet med uførepensjon er å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne eller arbeidsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.

Det er jeg klar over. Jeg bare presenterte prinsippet for ordningen. Har man 10 millioner i kapitalinntekter vil behovet for inntektssikring ikke være tilstede. Det betyr ikke at man får AVSLAG på uføretrygd, men i prinsippet vil ikke uføretrygd være et virkemiddel man skal ha (selv om noen nok har begge deler).

Det er en svakhet i dette systemet siden arbeidsinntekt er det "eneste" mål for beregning av ytelsen. For sånne som oss på WF, som jo ofte ikke har arbeidsinntekt i ordinær forstand, utgjør dette et problem fordi NAV ikke har systemer for sånne som oss. NAVs system er lagt opp til at man jobber i kommunen, ikke som selvst.næringsdrivende.

Derfor er det avgjørende at man selv - dersom man driver næring - har en dialog med NAV om dette slik at uføretrygdens størrelse og grad kan fastsettes korrekt til hver enkelt.
 

Boberoritot

New Member
Starte egen bedrift

Hei, jeg har planer om å søke 50% varig uføretrygd. Kan jeg da starte en nettbutikk ved siden av? Vanskelig å finne ut av dette synes jeg. Vage svar fra NAV også:confused:
 

Johan

Medlem
Takk for svar.

Vil inntekt være kun lønn eller kommer også utbytte inn under inntekt?

Utbytte er ikke lønn, men kapitalinntekt på lik linje med bankrenter på sparepenger eller fra andre foretak du har investert i. Spiller ikke noen rolle om du eier selskapet 100%.
Tror du kan tjene 1G uten at det får innvirking på trygd. Når du har NUF eller AS kan du ta ut en del som skattefri kjøregodtgjørelse og diett. Dette regnes heller ikke som lønn.
 

adeneo

Medlem
Tror du kan tjene 1G uten at det får innvirking på trygd.

Jepp, etter ett år kan man tjene ett grunnbeløp, uavhengig av uføreprosent.
Altså, er man 50% ufør kan man tjene halvparten av tidligere inntekt det første året, og halvparten av tidligere inntekt pluss ett grunnbeløp andre året.

Det er ikke unormalt at man jobber noe mer enn halvparten av normert arbeidstid ettersom uføre ofte bruker lengre tid på enkelte arbeidsoppgaver, men er man ufør, helt eller delvis, så er det ikke en invitasjon til å jobbe 120% og ta 50% i lønn og resten i utbytte, og NAV har som andre etater enkelte muligheter til å skjære i mellom i slike saker.
 

caver911

Medlem
Ja, uføre har lov til å ha kapitalinntekter. Ingen tvil om dette.

Etter hva jeg forstår har uføre lov til å eie et aksjeselskap 100%. Kan den uføre arbeide for eksempel arbeide for fribeløpet for eksempel i eget selskap som styremedlem for eksempel? Selskapet må vel minst ha en daglig leder som utfører jevnlige oppgaver som trengs, selv om det er en gang i året. Hvis selskapet har avtaler som gir de passive inntekter.

Kan et slik selskap være registrert i utlandet, siden det kun får provisjon fra utenlandske avtaler mellom utenlandske selskap. Selskapet vil eventuelt ikke operere i norge. Blir det da bare skatt på utbytte og lønn som taes inn i norge. Annen skatt betales til det aktuelle landet som som selskapets inntekter mottas i.

Et eksempel.
Et as dannes i sverige. Hovedeier (ufør) skyter inn egenkapital. + ansetter daglig leder eventuelt med aksjer i lønn. Daglig leder kjøper inn verdipapirer for eksempel gjeld. Vil da hovedeier kunne ta ut kapital inntekt med 28% skatt på dette. Uten at dette berører uføretrygd?

Kan Hovedeier for eksempel gjøre styrearbeid eller annet overordnet arbeid 4 ganger i
året for å styre retningen til selskapet? Derav motta lønn innenfor grensen en ufør har lov til? Eller for eksempel 5 eller 10% av restarbeidsevne.

Sånn generelt. Man må huske at mange uføre er ikke dumme, men har en sykdom de ikke kan arbeide normalt. F.eks kan de klare å gjøre styrearbeid 4 ganger i året, men ikke gjøre daglig arbeid eller møte til fastsatte tider. Fordi de må ta hensyn til fysiske ressurser. Det er bedre for staten å motta skatt på kapitalinntekter en ingenting. Den uføre er avhengig av stabil inntekt, og bruker når han har overskudd på noe som gagner staten i form av skatteinntekter. Dette er win win for alle parter, kontra det å bli sittende som grønnsak og bare motta støtte.
 

caver911

Medlem
Hei

Når det gjelder ufør og danne et selskap. Dette kan jo være en fin hobby og rekreasjon å drive med dette selv om man er ufør. Betyr ikke at man jobber normalt og yter 100% i denne. Hvis man i utgangspunktet er av den kreative typen, er det ikke lett å legge dette på hyllen. Mange grunner til uførhet f.eks psykisk og annet som ikke syns. Er bare sunt for det mentale. Selv fikk jeg svar fra saksbehandler at jeg skulle fortsette med min kreativitet, selv om den sprer seg til ulike områder og jeg ikke klarer å holde fokus over tid. Tingen er at man sitter på mye kunnskap om ulike områder, viktig å holde dette i hevd. Jeg skulle ta vare på all dokumentasjon i tilfelle jeg senere blir frisk og kan arbeide igjen. Min kreativitet er ikke målbar i vanlig arbeidsammenheng, men ved å danne et selskap og målrette kreativiteten mot selskapet kunne det kanskje bli noe intressant på sikt. Tar man ut utbytte blir dette skattet 28%. Og som ufør kan man ikke leve på noe uforutsigbart. Uansett er all aktivitet positivt for helsen og forhåpentligvis for staten som vil få igjen 28% på utbytte. Hvis det skulle bli noe.

For meg er det for tidlig å gjøre noe sånt, men er en hyggelig tanke synes jeg.
 

caver911

Medlem
Utbytte er ikke lønn, men kapitalinntekt på lik linje med bankrenter på sparepenger eller fra andre foretak du har investert i. Spiller ikke noen rolle om du eier selskapet 100%.
Tror du kan tjene 1G uten at det får innvirking på trygd. Når du har NUF eller AS kan du ta ut en del som skattefri kjøregodtgjørelse og diett. Dette regnes heller ikke som lønn.

Er litt fantasi fra min side og ønske tenkning.

Men..
La oss si jeg startet et NUF eller AS som ufør, og på sikt kunne ta ut lønn tilsvarende 1G på grunn av at det ble en inntjenning. For eksempel aksjespekulasjon eller investering i andre selskaper som gir utbytte til selskapet NUF/AS. Arbeidet som gjøres fra min side tilsvarer 1G per.år men pga passive inntekter fra aksjer og annet får selskapet mer inntekt på sikt (som ikke er relatert til mine antall arbeidede timer) da kan jeg ta ut kapital inntekt?

mvh
 

Johan

Medlem
NUF (eller AS) ikke spiller ikke noen rolle. Utbytte eller annen kapitalinntekt går ikke ut over trygdeytelser. M.a.o du kan få så mye utbytte du bare vil (eller renter for den saks skyld) uten at det går ut over trygdeytelser
 
Topp