Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Uføretrygdet NUF-eier

caver911

Medlem
NUF (eller AS) ikke spiller ikke noen rolle. Utbytte eller annen kapitalinntekt går ikke ut over trygdeytelser. M.a.o du kan få så mye utbytte du bare vil (eller renter for den saks skyld) uten at det går ut over trygdeytelser

Hvis jeg registrer et NUF. Hvordan bør jeg gå frem. Bør jeg på forhånd opplyse NAV om dette? Eller er det lovverk, sider på NAV eller annet som opplyser om dette ikke strider med. NUFet registreres i mitt navn og er derfor avhengig av å gjøre dette riktig. Er først og fremst hobby, men er man heldig kan jo NUF'et få passive inntekter kapital inntekter på sikt.

Når eventuelt selskapet registres må dette gjøres riktig for seg. Selskapet vil i utgangspunktet ha null i inntekter.

Har lest at NUF slipper regnskapsplikt revisor og annet hvis det har inntekter under en hvis grense. Stemmer dette. Har behov for minimalt ekstra arbeid mhp sykdommen

Setter pris på ethvert råd og henvisninger.
 

hansson

Langveisfarende
Vet ikke noe om NAV og NUF/AS, men tror Johan har rett her. Så lenge du ikke hever lønn kan ikke NAV forhindre deg i å motta utbytte fra aksjer. Det er bare å ta en telefon til NAV, så forteller de deg dette. Når det gjelder revisor og regnskap er det nå nøyaktig samme krav for NUF og AS. Ingen av de to trenger revisor ved omsetning under 5 mill. per år, og begge formene må levere årsregnskap til regnskapsregisteret. Husk at NUF innebærer en årlig kostnad til registreringsselskapet, mens AS ikke koster noe ekstra per år.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har ikke lest absolutt alle innleggene i tråden, men jeg kommenterer følgende:
- En kan eie aksjer og få utbytte av disse uten at det går ut over trygd, dette gjelder også om en eier hele selskapet selv. (Dette har i og for seg andre nevnt allerede.)
- Ta likevel ikke for gitt at det er fritt fram for å opprette et AS/NUF, jobbe mye der og la være å ta ut lønn, eventuelt ta ut som utbytte i stedet for lønn. Det kan føre til gjennomskjæring.
- NAV kan fortelle deg hvor mye du kan ha som lønnsinntekt ved siden av trygd. Dette varierer litt etter hvilken type trygd det er, så det må sjekkes i hvert enkelt tilfelle.
- Som bl.a. hansson skriver så er de minste selskapene fritatt for revisjonsplikt. Regnskap må en likevel levere uansett størrelse på selskapet.
 

caver911

Medlem
Nå har ikke jeg vært i den situasjonen, men lurte på det angående en bekjent som kjedet seg av å være uføretrygdet.

Nå vet ikke jeg situasjonen din, men hvis du står i fare for å bli uføretrygdet så bør vel kanskje behandling/pleiing av skadene være førsteprioritet før det går så langt at du blir ødelagt for livet??

Problemet er at de ikke finner ut av hva det er, har vært hos flere sykehus.nevrologiske symptomer, uten at det syns på bilder, prøver med mer.
 

cec1973

Medlem
Mulig jeg er helt ute her, men... Du har faktisk ikke lov til å JOBBE hvis du er ufør, selv ikke ulønnet arbeid er lov, slik jeg har forstått det. Jeg vil aldri tro at NAV gir deg lov til å jobbe, selv ikke 20-30% en gang i eget AS uten å ta ut lønn, mens du samtidig går på full ufør.

Jeg er selv under AAP fordi jeg har en arvelig, kronisk, sjelden sykdom. Jeg var selvstendig næringsdrivende da jeg ble syk (ble plutselig veldig syk. Det var da de fant ut at jeg har denne sykdommen, som plutselig slo ut for fullt, antageligvis etter å ha jobbet 200% over 10-12 år...:) ) og måtte legge ned driften. Fordi jeg så at den eneste jobben jeg kan ha er å være selvstendig næringsdrivende fikk jeg lov til å starte opp nytt firma av NAV. Jeg skriver nå timer når jeg har jobbet og blir trukket i AAP for dette, selv om jeg ikke har inntekt og selv om selskapet er i kraftig minus (jeg visste dessverre ikke at jeg kom til å bli mye sykere da jeg startet opp firmaet, noe som har sinket meg en del...)

Har nå vært på avklaringskurs og der konkluderte de med at jeg er 100% ufør i ethvert ordinært arbeid. Ikke fordi jeg ikke kan jobbe 100%, men fordi det vil være umulig for meg å ha en fast 20% stilling fordi jeg aldri vet når jeg er syk. Noen dager kan jeg være tilnærmet frisk mens andre dager klarer jeg ikke å kle på/av meg selv, og det er jo litt upraktisk...:) Som selvstendig næringsdrivende kan jeg bruke restarbeidsevnen min når det passer MEG og ikke når det passer en arbeidsgiver. Jeg kan også tyne kroppen min max en dag og så legge inn flere "hviledager" etterpå. Dette vil være veldig vanskelig i ordinært arbeid.

Jeg er tilhenger av at NAV må legge forholdene bedre til rette for at (delvis) uføre kan få jobbe som selvstendig næringsdrivende. Klart det er NOEN som vil utnytte systemet, men veldig mange vil da kunne bruke restarbeidsevnen sin i stedet for å være 100% ufør. Det vil dessuten gi den syke en følelse av mestring og muligens en annen identitet, noe som igjen kan føre til økt arbeidsevne i seg selv. (Man orker kanskje en ekstra sykedag eller to om man virkelig brenner for noe.)

Jeg ser nå at jeg har utlevert meg selv mer enn jeg egentlig har lyst til, men jeg kjenner at jeg blir provosert av folk som sier at man, om man kan være selvstendig næringsdrivende ikke kan være ufør. Jeg var ingen idiot før jeg ble syk og jeg synes det er særdeles trist at folk (spes. NAV) tror jeg plutselig er blitt syk i HODET fordi kroppen ikke fungerer.
 

Steve Cash

Medlem
En trist situasjon du har kommet i, men jeg begrenser meg til å kommentere det første avsnittet i innlegget ditt. Hvis en er ordinært uføretrygdet kan en jobbe noe ved siden av, enten som ansatt hos andre, i eget AS eller som næringsdrivende. Dette er det ganske lett på finne kilder på, uten at jeg tar meg tid til å lete opp nå, rett før jeg skal gå søndagstur.

Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men jeg mener at en kan tjene ett grunnbeløp av arbeidsinntekt i året.

Du skriver at du er under AAP, jeg måtte google det for å finne ut hva du mener, og hvis jeg fant riktig stikkord så betyr det arbeidsavklaringspenger. Og det er noe helt annet enn uførepensjon, som har vært temaet for denne tråden så vidt jeg kan se. Er ikke det en midlertidig løsning mens arbeidsevene med mer avklares? Og da har en visstnok ikke lov å jobbe, etter hva jeg har hørt folk som har det fortelle meg. Men det utsagnet har jeg ikke kvalitetssikret.
 
Sist redigert:

cec1973

Medlem
En trist situasjon du har kommet i, men jeg begrenser meg til å kommentere det første avsnittet i innlegget ditt. Hvis en er ordinært uføretrygdet kan en jobbe noe ved siden av, enten som ansatt hos andre, i eget AS eller som næringsdrivende. Dette er det ganske lett på finne kilder på, uten at jeg tar meg tid til å lete opp nå, rett før jeg skal gå søndagstur.

Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men jeg mener at en kan tjene ett grunnbeløp av arbeidsinntekt i året.

Du skriver at du er under AAP, jeg måtte google det for å finne ut hva du mener, og hvis jeg fant riktig stikkord så betyr det arbeidsavklaringspenger. Og det er noe helt annet enn uførepensjon, som har vært temaet for denne tråden så vidt jeg kan se. Er ikke det en midlertidig løsning mens arbeidsevene med mer avklares? Og da har en visstnok ikke lov å jobbe, etter hva jeg har hørt folk som har det fortelle meg. Men det utsagnet har jeg ikke kvalitetssikret.

Beklager, jeg var litt for kjapp. Man kan ikke jobbe uten å måtte oppgi det. Man kan jobbe under AAP og om man er ufør, men man kan ikke la være å oppgi det og ev. få en avkorting i utbetalingene. Slik jeg har forstått det kan man f.eks. ikke jobbe 100% i eget AS, la være å ta ut lønn, og fortsatt heve 100% trygd. Det ville i så fall være veldig trist hvis det var mulig.

Og joda AAP og ufør er to forskjellige ting, men når det gjelder reglene for om man kan starte opp egen bedrift eller ikke, er det det samme, tror jeg. Hehe, jeg er ikke 100% inne på alle reglene her og er ikke sikker på om saksbehandlerne på NAV heller er det...

Joda trist når man plutselig blir liggende, men da gjelder det å ikke bli liggende der nede for lenge! Hodet mitt er det nemlig ingenting i veien med. Problemet for meg, og mange andre, er at det er vanskelig å finne en arbeidsgiver som vil ansette og tilrettelegge for en arbeidstager som er totalt ustabil. Jeg har selv hatt mange ansatte og hadde neppe ansatt en som aldri visste når h*n ville være frisk/syk. Kanskje ikke helt politisk korrekt, men en liten bedrift har ikke kapasitet eller råd til noe slikt. Da vil jeg heller være selvstendig næringsdrivende og jobbe max av det jeg kan klare fordi jeg da kan jobbe når jeg føler for det, selv om det er en kveld, midt på natten osv... Dette vil også være det beste for samfunnet. :)
 

Steve Cash

Medlem
Jepp, jeg er helt enig i det du skriver.

Til slutten av ditt avsnitt 1, ja, det er helt klart at det er en omgående av regelverket å starte AS, jobbe 100 %, la pengene bli i firmaet (inntil videre) uten å ta ut lønn, og samtidig heve full trygd. Jeg vet heller ikke om noen som gjør det, men det er jo tenkelig at det finnes. Og det er ikke sikkert at myndighetenes kontroll er så god at de avsløres uten videre.
 

caver911

Medlem
Beklager, jeg var litt for kjapp. Man kan ikke jobbe uten å måtte oppgi det. Man kan jobbe under AAP og om man er ufør, men man kan ikke la være å oppgi det og ev. få en avkorting i utbetalingene. Slik jeg har forstått det kan man f.eks. ikke jobbe 100% i eget AS, la være å ta ut lønn, og fortsatt heve 100% trygd. Det ville i så fall være veldig trist hvis det var mulig.

Og joda AAP og ufør er to forskjellige ting, men når det gjelder reglene for om man kan starte opp egen bedrift eller ikke, er det det samme, tror jeg. Hehe, jeg er ikke 100% inne på alle reglene her og er ikke sikker på om saksbehandlerne på NAV heller er det...

Joda trist når man plutselig blir liggende, men da gjelder det å ikke bli liggende der nede for lenge! Hodet mitt er det nemlig ingenting i veien med. Problemet for meg, og mange andre, er at det er vanskelig å finne en arbeidsgiver som vil ansette og tilrettelegge for en arbeidstager som er totalt ustabil. Jeg har selv hatt mange ansatte og hadde neppe ansatt en som aldri visste når h*n ville være frisk/syk. Kanskje ikke helt politisk korrekt, men en liten bedrift har ikke kapasitet eller råd til noe slikt. Da vil jeg heller være selvstendig næringsdrivende og jobbe max av det jeg kan klare fordi jeg da kan jobbe når jeg føler for det, selv om det er en kveld, midt på natten osv... Dette vil også være det beste for samfunnet. :)

Hei
er enig med deg i mye du sier.

jeg har selv mye lignende symptomer som du beskriver. Problemet mitt er at dagen er for kort innen jeg kommer i gang. Dvs mat og daglig stell tar lang tid, pluss i perioder mye søvn. Vanskelig å få gjort innkjøpene som trengs med mer. Uansett så er hodet på plass (tror jeg).

For min del så ønsker jeg å gjøre noe men pga av ustabilitet er det vanskelig med jobb og det daglige. Prøver derfor å styre meg inn på aksjer dette har man lov til å eie uten å få problemer med trygden.....har en helt annen utdannelse og hadde etter å dømme det jeg tjente før hatt en inntekt på 500 000 per. år i dag. Er man ufør er det uansett viktig at man gjør noe, så man føler mestring. Og for meg er mestring faktisk jobb, selv om jeg ikke har jobbet på flere år nå. Så tenker hvis jeg hadde fått til aksjer (ikke tradisjonell aksjehandel) så ville jeg følt meg bedre pluss at staten får 28% skatteinntekter. Er en hyggelig tanke synes jeg :)

Så man har vel lov til å kjøpe/motta aksjer og få passivt utbytte på dette?
Jeg vet det egentlig er lov, men må ha en bekreftelse. Kanskje noen har en link til regelverk som støtter dette?

mvh
 

caver911

Medlem
Eller generelt.
Har man lov til å eie % av et selskap (aksje eller ikke) som ufør eller med AAP. Dvs man eier f.eks 30 %. Man arbeider ikke i selskapet, men har kjøpt andeler for å gi eieren f.eks kapital for å ekspandere driften?

Man har jo lov til å eie aksjer...Må bare spørre....
jeg liker henvisninger til lover etc :)
 

Steve Cash

Medlem
Ja, en har lov til å eie aksjer som uføretrygdet, uansett om det er 100 aksjer i Telenor, 30 prosent i et lite selskap eller for den saks skyld et heleid selskap. Aksjer er formue, og det reduserer ikke pensjon. Om du eier aksjer eller har penger i banken er likestilt.

En har også lov til å motta utbytte, kapitalinntekt reduserer ikke pensjon. Men som tidligere nevnt, enten det er i denne tråden eller et annet sted, det er nok en omgåelse av regelverket å jobbe mye i selskapet og la være å ta ut lønn. Jeg liker også å henvise til kilder for det jeg sier, og jeg søkte på nav.no og på lovdata tidligere i dag uten å finne noe. Hvis du ikke føler deg sikker nok, så bør du antakelig ringe og spørre NAV direkte, de bør i alle fall kunne gi et svar som er mer autoritativt enn det du finner på et hvilket som helst forum.

(Det er forresten ikke rart en ikke finner noe om å eie aksjer, det står som regel ikke i lover eller forskrifter hva som er lov.)

Edit: LHL skriver dette, men det er heller ikke et offentlig organ, og det er en svakhet at de ikke henviser til kilde.
Du kan i tillegg ha ubegrenset med kapitalinntekter ved siden av uførepensjonen. Eksempel på slike inntekter er renteinntekter og avkastning av aksjer.
Hele artiklen finner du her Uførepensjon - LHL
 
Sist redigert:
Topp