Terje E.

Elbilens batteri – lithium-ion

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Batteriene i moderne elbiler bruker samme lithium-ion batteriteknologi som vi allerede kjenner fra for eksempel mobiltelefonene våre og bærbare datamaskiner. I en elbil er lithium-ion batteriet naturligvis mye større enn i en mobiltelefon. I stedet for en battericelle er elbilers batteri sammensatt av for eksempel 80 celler som samlet gir den kapasiteten som er bruk for.

Lithium-ion batterier er gode til lagre mye energi i forhold til batterienes størrelse og vekt. Og så har lithium-ion-batterier en egenskap som gjør dem ekstra egnede til elbiler, de har best av å bli ladet opp regelmessig – det man med et litt artig ord kaller «klattlading». Man skal med andre ord «tanke» elbilen sin med strøm hver gang det er mulighet for det. Utover den åpnelyse fordelen ved alltid å ha strøm på elbilen sin forlenger «klattlading» batteriets levetid.

Les også: Elbiler bruker strøm til mer enn fremdrift

Apropos levetid så gis det i dag garanti på batteriet til en elbil (eks. 5 år/opp til 100.000 km). Det er fremdeles for tidlig å konkludere, men mye tyder på at et litiumion batteri som blir «klattladet» regelmessig og for øvrig behandlet etter forskriftene kan holde hele elbilens normale levetid. Det vil over tid bli «slitt» – men beregninger indikerer at det fremdeles kan være igjen 80 % av den opprinnelige kapasiteten på et lithium-ion elbilbatteri etter 400.000 km hvis batteriet har vært behandlet korrekt.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *