Terje E.

IT-firmaet som ble familievennlig

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Hos IT-firmaet Abakion har man gått mot strømmen i konsulentbransjen og har satt rammene for at medarbeiderne kan balansere arbeidsliv og privatliv.

Fra IT-kultur til familiekultur

Om virksomheten Abakion er en IT konsulent- og rådgivningshus med 34 ansatte.

Abakion ble etablert av en partnergruppe i 2000 som valgte å forlate et større konsulenthus fordi de ønsket å skape en virksomhet med større fokus på medarbeiderne mer enn inntjening.

Abakion er en ung konsulentvirksomhet som ble etablert av en gruppe partnere i 2000. I løpet av et år ble det født 11 barn i virksomheten. Det innebar at virksomheten endret kultur og i dag er de familievennlige verdiene noe man profilerer seg på.

– Hele kulturen endret seg fra å være en ung og en veldig festglad kultur til å være en familiekultur i løpet av temmelig kort tid. Nesten alle fikk barn samtidig og da måtte vi jo innrette oss slik at det var plass til det forteller medarbeider Kristina Ferenkamp som har vært med fra starten.

Familievennlige initiativ

Firmaet har satt forskjellige initiativ i gang som skal fremme trivselen og gjøre arbeidsplassen mer familievennlig.

Aktivt formulert holdning til deltid

Firmaet har aktivt formulert en holdning til deltid. Alle kvinnene i virksomheten er på deltid og det blir ikke forventet at man arbeider mer enn 37 timer i uken. Det er en viktig del av kulturen og blir betraktet som et viktig konkurranseparameter og en motivasjonsfaktor. Man ønsker å tiltrekke seg flere kvinner dels for å skape et bedre arbeidsklima, dels for å bringe nye innbringende vinkler inn på banen.

Sosiale arrangementer med familiene

Annenhver måned holder Abakion et sosialt møte hvor kjærester og ektefeller er invitert. Det kan være en omvisning i operaen eller en kveld på en god restaurant. Det betyr at alle kjenner hverandres familier. Filosofien er at det git både arbeidsmessig og privat større overskudd og forståelse når man kjenner de menneskene som ens partner arbeider sammen med.

Barnerom på arbeidsplassen

Det har blitt innredet et rom med fjernsyn, filmer, wii og leketøy slik at medarbeiderne kan ta med barna deres på arbeid hvis de er halvsyke eller hvis skole etc. er stengt.

Kvinnenettverk

Q-gruppen er det interne kvinnenettverket som møtes 4-6 ganger årlig utenfor jobben. De drøfter problemstillinger på tvers av organisasjonen og bidrar til å bringe kjønnsrelaterte utfordringer til ledergruppen.

Overtidsarbeid utløser sjokolade til familien

Hvis en konsulent i en periode er nødt til å arbeide overtid blir det sendt sjokolade og blomster hjem til kjæresten som unnskyldning og det kan bli gitt en middag på virksomhetens regning.

Kjærlighetskonsulent med fokus på trivsel

arbeidsforhold-tilrettelagtAt trivsel ikke er noe man overlater til tilfeldighetene vitner firmaets såkalte kjærlighetskonsulent, Kristina Ferenkamp om.

Vi har fokus på det hele mennesket. Er man ikke glad på arbeid, er man ikke glad hjemme og er man ikke glad hjemme, er man ikke glad på arbeidet.

– Da jeg ble ansatt fikk jeg carte blanche til å skape hygge og atmosfære i virksomheten. I starten kjøpte jeg sofaer og puter i stor stil. Nå handler det mer om små ting som å kjøpe is på de varmeste sommerdagene og å holde øye med om kollegene har det bra. Jeg tror det handler mye om å ha den der spesielle menneskeforståelsen som er vanskelig å definere forteller Kristina Ferenkamp.

Hvis kjærlighetskonsulenten oppdager at en kollega ikke har det bra går hun videre med det og det blir sørget for at vedkommende får den hjelpen han eller hun har bruk for.

Helseforsikring og coaching

Virksomheten har dessuten en helseforsikring som gir adgang til psykologhjelp samt en coachordning som alle er omfattet av. Det betyr at medarbeidere som opplever stress og har bruk for det har tilgang til å få hjelp for de problemene de har, enten de er av arbeidsmessig eller privat karakter.

Stressbekjempelse involverer familien

Firmaet har hatt et eksempel på stress hvor familien ble dratt med. Konsulentsjefen fikk medarbeiderens tillatelse til å ringe hjem til kona og laget dermed en allianse for å få medarbeideren til å slappe av fra arbeidet.

Det er et godt eksempel på Abakions holdning til medarbeiderne. Vi tror på at man er nødt til å se på det hele mennesket, både arbeidsmessig og privat for å få mennesker til å like seg. Problemene handler sjelden bare om arbeidet eller bare om privatlivet, sier Maja Bangård.

Medarbeiderne bestemmer selv hvor mye de vil dele, men i utgangspunktet må man være innforstått med Abakion-ånden og derfor har vi også en svært omfattende rekrutteringsprosess fortsetter hun.

Fornøyde medarbeidere og lav medarbeiderutskifting

Abakion har en høy fastholdelsesgrad og en lav utskifting av medarbeidere. Det er uvanlig i konsulentbransjen hvor mange skifter jobber hyppig. Flere kvinner har dessuten valgt Abakion pga. den aktive holdningen til deltid. Det er dessuten flere medarbeidere som har valgt å vende tilbake etter en periode i andre virksomheter.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *