Terje E.

Krav om eiertid og skatt på gevinst på hytte

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden
Jeg og min bror overtok foreldrenes hytte i slutten av august 2007. Begge foreldrene er nå døde, og vi har i slutten av september solgt hytta med gevinst (kontrakt med ny kjøper er signert 26.9.12). Vi har både eid og benyttet hytta i over 5 år, men vil likevel spørre om grensene for 5-årsfristen. Vi signerte kontrakt og skjøte om overdragelsen den 24.8.07, mens skjøte er tinglyst hos Statens Kartverk den 28.9.07. Jeg regner da med at det er kontraktsdato som er styrende for 5-årsfrist for å unngå skatt på gevinst?
Her vil jeg anbefale deg å ta kontakt med ligningskontoret for å være sikker. Generelt vil jeg si at det er budaksept som er datoen man forholder seg til, ikke kontraktsignering eller tinglysningsdato. Det er ved budaksept dere har solgt hytta.
Hvorfor i all verden kunne dere ikke vente 2 ekstra dager med å selge ? Da hadde jo dette vært krystallklart !