Terje E.

Se opp for kataloghaier

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Vi har en rik flora av nettkataloger i Norge, noen små og noen store, noen gratis og noen koster penger. Felles for alle disse katalogene er at de ønsker å gi deg inntrykk av at det lønner seg å være oppført i dem.

Men lønner det seg egentlig? Hva har du og ditt firma å tjene på at dere er listet opp i en nettkatalog?

Før i tiden hadde vi Gule Sider på papir, det er klart det lønte seg å være med i den, det kostet nesten ikke noe for en oppføring der. Telenor fant plutselig ut at de kunne mangedoble prisen for oppføringer i Gule Sider når Intenett kom for fullt i Norge, de startet med omfattende reklamering og de satte opp prisen 10-15 ganger, enda mer for de dyreste oppføringene. Og bedrifter sa ja takk, de mente at uten oppføring i Gule Sider så mistet de kunder. Og det var sant, den gangen.

I dag er virkeligheten en helt annen, bedrifter trenger ikke å være listet opp i kataloger som tar fra 3000 kroner året og opp til 50000. Publikum finner bedrifter på annen måte i dag.

Noen av katalogene ringer aktivt opp bedrifter, og da særlig til nystartede bedrifter hvor daglig leder ikke vet helt hvordan man skal håndtere pågående telefonselgere. De forteller om alle fordelene man får ved å være listet opp i en katalog. Det de ikke forteller om er hvordan Internett virker.

Det har seg slik at når du har en oppføring i en nettkatalog så er det ingen som ser oppføringen hvis de ikke besøker katalogen. Og katalogen får ikke besøk hvis de ikke gjør noe aktivt for at de skal få besøk. Det gjør de sjelden.

mdhuset-telefonkatalogen-bizLike fullt påstår katalogene at de sender besøkende til bedriften din sin hjemmeside. De bedriftene som logger sine besøkende kan se at dette som regel ikke stemmer. Sjekk f.eks. denne tråden ang.  Mdhuset hvor det fortelles at Mdhuset og telefonkatalogen.biz påstår at de har sendt besøkende til tre forskjellige bedrifter. Bedriftene har logging og kan selv konstatere at det ikke er sant.

Kjempestore 180.no er en annen versting i katalogbransjen. De ringer opp bedrifter og forteller hvor mange besøkende de kan sende til vedkommende bedrifts hjemmeside og hvor mange som kommer til å finne tlf. nummeret til bedriften på 180.no. Det de ikke sier er at ved å kjøpe oppføring der så undergraver bedriften sin egen hjemmeside.

180-noHvorfor det? Jo, fordi når en bedrift er oppført på 180.no kan Google tro at den oppføringen er viktigere enn bedriftens egen hjemmeside. Det kan føre til at Google, i sine søkeresultater, kan vise 180.no sin oppføring foran bedriftens egen hjemmeside. Les den siste setningen en gang til. Ja, du leste rett, Google kan tro at 180.no sin oppføring er viktigere og det er den definitivt ikke. Du vil ha besøkende til din bedrift, ikke til 180.no.

Det samme gjelder telefonkatalogen.biz, hvis du er listet opp i telefonkatalogen.biz så undergraver du firmaet ditt sin posisjon i Google.

180.no bedriver regelrett løgn i salgssamtalene sine, de lyver om tall, de lyver om hvor viktig det er å være listet opp der og de lyver om hvor mange besøk de skaffer til hjemmesiden din. De er helt råe på salg og har vært en gasellebedrift.

Generelt sett så anbefales det å holde seg langt unna kataloger som krever betaling. De katalogene som er gratis kan man selvfølgelig melde seg på, men den store uttellingen vil man ikke få uansett.





En kommentar til Se opp for kataloghaier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *