Terje E.

Økt etterspørsel etter plastisk kirurgi i Norge under coronakrisen: Sosiale medier får deler av skylden

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Coronakrisen førte til en kraftig nedgang i reising i Norge, men den hadde også en uventet effekt på forbruket. Etterspørselen etter plastisk kirurgi økte betraktelig under pandemien, og sosiale medier får nå skylden for dette fenomenet.

Karantene i Norge

Da koronapandemien rammet verden, ble mange land, inkludert Norge, tvunget til å innføre strenge restriksjoner for å hindre spredning av viruset. Dette resulterte i at det ble betydelig mindre reising i landet, og mange nordmenn måtte finne nye måter å tilbringe tiden på. Som en konsekvens økte forbruket her til lands, og spesielt innen plastisk kirurgi.

Flere klinikker som tilbyr plastisk kirurgi i Norge, rapporterte om en betydelig økning i antall operasjoner og konsultasjoner sammenlignet med før pandemien. En av grunnene til dette kan være at nordmenn har hatt mer tid til å sette søkelys på eget utseende, og dermed kanskje føle et større press for å endre det.

– Man bør bruke lang og god tid på å bestemme seg for hvilket og om man skal gjøre inngrep på kroppen sin. Dette bør ikke være en spontan avgjørelse, forteller Dr. Tom Inge Ørner hos Plastikkirurg1.

Kan man skylde på sosiale medier?

Sosiale medier har lenge vært en pådriver for kroppspress og idealisering av skjønnhet. Under pandemien har bruken av sosiale medier økt, noe som kan ha bidratt til den økte etterspørselen etter plastisk kirurgi. Kvinner, spesielt, ser ut til å være påvirket av dette fenomenet, da de ofte sammenligner seg selv med idealiserte bilder og deretter føler et behov for å endre eget utseende.

Realistisk utseende?

Eksperter advarer om at sosiale medier kan gi et skjevt bilde av virkeligheten, og at det er viktig å huske på at mange bilder er manipulerte eller filtrerte. De oppfordrer til en sunnere og mer realistisk tilnærming til egen kropp og skjønnhet, og til å tenke nøye gjennom eventuelle beslutninger om plastisk kirurgi.

Den økte etterspørselen etter plastisk kirurgi under koronakrisen viser hvor stor innflytelse sosiale medier kan ha på folks selvbilde og beslutninger rundt eget utseende. For å motvirke dette presset er det viktig å fokusere på sunne idealer og realistiske forventninger til egen kropp, samt å huske på at skjønnhet kommer i mange former og fasonger.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *